Per C
Ook de cosmeticawereld is helemaal in de ban van vitamine C.
In februari van dit jaar bracht Lancôme met een grootscheepse campagne Vitabolic op de markt, een vitamine C gelcrème die een stralende en lumineuze huid belooft. Daarmee staat na vitamine E (in Primordiale van Lancôme) en vitamine A (bekendst in het retinol-gamma van Roc) het cosmetisch gebruik van vitamine C in het centrum van de belangstelling. Want al is het belang van vitamine C voor de huid al lang bekend, tot voor enkele jaren slaagde men er met crèmes niet in vitamine C in de huid te brengen. Enerzijds omdat de vitamine-C-molecule zeer labiel is (en oxideert bij blootstelling aan lucht en water), anderzijds omdat de opperhuid zich niet zomaar laat inpakken.
Je kan je natuurlijk afvragen of het voor de huid niet kan volstaan voldoende fruit en groenten te eten en voedingssupplementen met de vitamine te slikken. Wie gehecht is aan een jonge huid, zou met crèmes beter af moeten zijn. Recente technieken maakten het mogelijk vitamine C in een stabiele gel- of crèmevorm te produceren die de huid binnendringt in veel hogere concentraties (er wordt gesproken van 20 tot 40 keer hoger) dan mogelijk is via voeding of tabletten.
Wat kan vitamine C doen voor de huid? Ze stimuleert de productie van collageen, de stof die verantwoordelijk is voor de elasticiteit van de huid, en waarvan de productie afneemt bij het ouder worden. Een dermatoloog uit het Antwerpse – hij wenst anoniem te blijven – citeert in dat verband een interessante laboratoriumstudie. “Men vergeleek culturen van huidcellen van pasgeborenen en van oude mensen. De eersten hebben een normale collageenproductie, de oude cellen produceerden omzeggens geen collageen meer. Maar als ze vitamine C ingebracht kregen, haalden die oude cellen hun achterstand bijna in.”
Naast een middel voor een zachtere huid en de vermindering van rimpels door een verhoogde collageenproductie, wordt vitamine C gezien als een krachtige antioxidant, een buffer tegen de gevaren van de zon (huidveroudering en het risico op huidkanker).
Het Canadese bedrijf Anti-Aging International zette in 1994 de vitamine-C-trend in de cosmetica in. De firma beweerde met Cellex-C eindelijk een formule gevonden te hebben die vitamine C inderdaad tot diep in de huid bracht. Klinische testen, gepubliceerd in het dermatologietijdschrift Skin Aging and Photoaging, bevestigden dat. “Toen die firma Cellex-C ontwikkelde, was haar grote bekommernis vitamine C in de huid brengen”, aldus de Antwerpse dermatoloog. “Want men wist wat de vitamine kan doen, als ze maar ter plaatse geraakt.” De dermatoloog is tevreden over Cellex-C. “Ik gebruik het als basis voor iemand met een echt gerimpelde huid”, zegt hij. “Een plaatselijke plooi of rimpel kan je makkelijk wegwerken, met collageen- of hyaluronzuurinspuitingen bijvoorbeeld. Maar daarmee doe je niets aan het verouderingsproces. Als je de huid kan stimuleren om zelf collageen aan te maken, dan is dat complementair aan andere chirurgische ingrepen. Het kan zelfs ingrepen uitstellen.” Toch vindt hij niet dat we fruitzuren en vitamine A (de vorige rages in huidverzorging) meteen moeten afschrijven. “Ze werken op een verschillende manier en kunnen elkaar dus aanvullen. Overigens is het Cellex-C-serum duur. Ik raad meestal 1 dosis per dag aan, met daarnaast nog andere crèmes.”
In de parfumerie was Helena Rubinstein (net als Lancôme onderdeel van L’Oréal) in 1995 het eerste merk dat uitpakte met een gelaatsverzorging met zuivere vitamine C. Force C is een geconcentreerd serum en was de aanzet tot een ondertussen vrij volledige vitamine-C-verzorgingslijn (met als laatste aanwinsten: een oogcrème, originele exfoliërende schijfjes en een hydraterend lichaamsschuim).
Een gezond scepticisme is altijd op zijn plaats. De wetenschappelijke gegevens over het onderwerp zijn nog zeer recent en zeggen dus niets over het gebruik van deze crèmes op langere termijn. Toch is het moeilijk om niet enthousiast te zijn. De bovenvermelde crèmes zijn aangenaam (al moet de huid even wennen aan het zure Cellex-C-serum), en geven de huid inderdaad terug glans en energie.
Cellex-C (28 ml serum, 3200 fr.), verdeeld via dermatologen, info Tel. (052) 46.35.90. Vitabolic (30 ml, 1490 fr.) van Lancôme en het Force-C-gamma van Helena Rubinstein zijn te koop in de parfumerie.
4, 5, 6
Trui Moerkerke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier