
PASCAL COOLS
DIRECTEUR FLANDERS DC
CREATIVITEIT, INNOVATIE, BRAINSTORMSESSIES, OUTSIDE THE BOX-DENKEN : HET ZIJN VAAK CLICHÉS GEWORDEN. Even voorspelbaar als een of andere quote over Steve Jobs. Echte creativiteit en innovatie zit in het uitwerken. Anders heb je alleen maar wat holle termen.
INNOVATIE KAN ANDERE DOELEN DIENEN DAN GELDGEWIN. Hoe gaan we onze verouderde bevolking nog actief houden, wetende dat we tegen 2020 zestigduizend jobs in de zorgsector nodig hebben ? We hebben nood aan nieuwe oplossingen, nieuwe concepten om dat soort problemen aan te pakken. Deze generatie ziet dat innovatie niet alleen op technologie slaat, maar ook de grote maatschappelijke uitdagingen – vergrijzing, de multiculturele samenleving, ecologie, honger – moet aanpakken. Het momentum van de sociale innovatie is aangebroken.
WEG MET HET CYNISME, WIJ GAAN DE WERELD REDDEN. De Saïd Business School van Oxford heeft een programma waarbij de knappe koppen van de universiteit nieuwe oplossingen aanreiken en er business cases voor schrijven. Hoeveel kost het om alle honger uit de wereld te helpen ? Met welke modellen kunnen we dat becijferen ? Je voelt dat die nieuwe beweging eraan komt.
‘DE TOEKOMST IS AAN EEN ANDER SOORT MAN MET EEN ANDER SOORT DENKEN.’ Een quote van Dan Pink, misschien wel de denker die ik het meest bewonder. Een man die niet alleen bevattelijk de toekomst kan uitleggen, maar achteraf ook nog eens gelijk heeft. Wat hij in 2006 op het Creativity World Forum kwam uitleggen over nieuwe vaardigheden en nieuwe manieren van samenwerken, is ondertussen allemaal uitgekomen. Faut le faire.
WE MOETEN TERUG NAAR DE RENAISSANCEMAN. We moeten de wereld van technologie, business en de kunstenwereld kunnen verenigen. De Aalto Universiteit in Finland is een fusie van de plaatselijke ingenieursunief, kunstacademie en business school, zodat je traject als student binnen die drie domeinen valt. Pure ingenieurs-skills of pure business-skills zijn niet meer voldoende. Om echt te kunnen innoveren, moeten we die drie domeinen bij elkaar brengen.
NEEM EEN VOORBEELD AAN MARIO FLEURINCK VAN MELOTTE. Een KMO uit Zonhoven, top in 3D-manufacturing, met klanten als Airbus en NASA. Sinds kort werkt hij met kunstenaar Frederik De Wilde samen, de man die het zwartste zwart heeft ontwikkeld, om te kijken hoe ze hun concepten kunnen verbeteren. Goede innovatie zit niet alleen in Silicon Valley.
VUJA DÉ. Een term van Tom Kelley van IDEO, het knapste innovatiebedrijf ter wereld. Een déjà vu is iets voor de eerste keer zien en denken : dat heb ik al eens gezien. Een vuja dé is iets voor de duizendste keer zien en ineens iets nieuw zien. IDEO was het beste ingenieursbedrijf ter wereld, maar pas toen ze antropologen in dienst namen, klopte het plaatje helemaal. Antropologen kijken. En dat zijn wij verleerd.
WAAROM STAAT ER EEN GEBRUIKSAANWIJZING OP EEN REDDINGSVEST IN HET VLIEGTUIG ? Als je op het moment dat je dat nodig hebt eerst de handleiding moet doornemen, is er een probleem met je product.
IK WAS TWAALF TOEN IK EEN COMMODORE 64 KREEG. ’s Morgens gekocht in de GB, maar ik moest de hele dag mee met mijn moeder naar haar winkel, waar geen tv stond om hem op aan te sluiten. Die dag heb ik van tien uur ’s morgens tot zes uur ’s avonds op een toetsenbord zitten tokkelen voor een imaginair beeldscherm, verzinnend wat ik er allemaal mee zou kunnen doen. Dat moet mijn eerste herinnering aan de kracht van het vernieuwende zijn.
Pascal Cools (39) is algemeen directeur van Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit. Van 15 april tot 21 april loopt de Week van de Creativiteit.
DOOR GEERT ZAGERS – FOTO DIEGO FRANSSENS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier