Parijs Reality check

De komende zomer wordt er een van stijlvolle elegantie die een vrouw voor de spiegel gelukkig maakt.

Blikvangers vorige week waren Balenciaga en Rochas, modehuizen met rijke archieven. Aan het hoofd van hun ontwerpafdeling staan jonge dertigers met respect voor het coutureverleden. Niet dat ze hun voorgangers klakkeloos kopiëren. Integendeel, geïnspireerd door vormstudies slagen ze erin vernieuwende, hedendaagse silhouetten neer te zetten. Zo presenteert Nicolas Ghesquière voor Balenciaga slanke zandloperjurken met sterke schouderlijn en hoge kraag. Vervolgens volgen diep uitgesneden jurken in fuchsia chiffon, waaronder neopreenbeha’s verschijnen. Ouderwetse bloemenjurken eindigen in plooien, verzwaard met ritsen in de zomen. Pittig detail : de collectie telt slechts 26 stuks en werd voorgesteld aan een klein, select publiek. Net als in de tijd van monsieur Balenciaga.

Trouwens, steeds meer ontwerpers stappen af van het klassieke defilé omwille van de hoge kosten en een hectische defilékalender. Zo stelt Bernhard Willhelm zijn collectie voor tijdens een filmvoorstelling, terwijl Christian Lacroix zijn cd-rom stuurt. De Belg Olivier Theyskens doet het bij Rochas nog wel op de ouderwetse manier. Gelukkig maar, want zijn glamourcreaties vragen om een groot publiek. Delicate kant bedekt zilvergrijze mantelpakjes met korte bolerojasjes en hoge-taillerokken. Geraffineerde korsetten verschijnen onder diep uitgesneden jasjes of zijn verwerkt in slanke bustierjurken. De lange, theatrale avondjurken met kanten inzetten in de vorm van cocons zullen ongetwijfeld de rode loper halen. Idem dito bij Lanvin, waar Alber Elbaz zich concentreert op het naadloos draperen, een van de moeilijkste technische disciplines. Resultaat is een collectie van elegante, satijnen jurken in alle kleurschakeringen.

Toeval of niet, maar glamour uit de jaren dertig doet het ook goed. Misschien wel omdat de hedendaagse realiteit veel parallellen vertoont met de crisisperiode van het interbellum. In ieder geval kleedt Tom Ford zijn Yves Saint Laurent-vrouw naar eigen zeggen als een dandy. Alexander McQueen organiseert dan weer een danswedstrijd met dames in baljurken. En ook Veronique Branquinho is in een feestelijke bui. Haar satijnen lingeriejurken worden met kant bewerkt en laten een verleidelijke rug zien. Explicieter gaat het er aan toe bij Christian Dior, waar John Galliano zich liet inspireren door Marlene Dietrich. Akkoord voor de satijnen mantelpakjes, maar wat met de transparante, vleeskleurige trenchcoat met strings en jarretelles ? Gelukkig voor LVMH zijn er nog de handtassen, met geïntegreerde vossenstola. Dat accessoires bij sommige luxelabels zestig percent van de verkoop opleveren, wordt ook duidelijk bij Louis Vuitton, waar geen enkel model op de catwalk verschijnt zonder tasje in de hand. En naar goede gewoonte stelen ook bij Chanel de accessoires de show. Handtasjes in de vorm van vinylplaten, videocassetten en kubussen passeren de revue, gecombineerd met handschoentjes, halssnoeren en brillen. Bij Celine sleuren de modellen dan weer met grote strandzakken, want Michael Kors is op vakantie geweest in Monte Carlo. Zelfs het anders zo creatieve Nederlandse duo Viktor & Rolf gaat, uitgerekend op hun tiende verjaardag, de commerciële toer op en stelt iedereen teleur met een wat banale show waarin vooral Judy Garland-schoenen de aandacht trekken.

De Brit Hussein Chalayan slaagt er wel in de balans te vinden tussen draagbare en intellectuele mode. Zijn zomerjurken staan op het eerste gezicht vol hawaïprints, maar focussen in werkelijkheid op zijn geboorteland Cyprus. Het palmbomentoerisme van nu in schril contrast met de strijdbeelden van vroeger. En omdat het conflict zijn hoogtepunt bereikte tijdens de jaren vijftig, tekende hij de tailles hoog en de rokken vol.

Wie zich ook niet onder druk laat zetten, zijn de Belgen. Zo experimenteert A.F. Vandevorst met papier, op zoek naar nieuwe silhouetten. Dirk Bikkembergs houdt het bij sport, en Ann Demeulemeester bij zwart en wit, met uitzondering van één outfit in kleur. En Dries Van Noten doet wat hij best doet : draperen. Maar wie echt de kroon spant, is Rei Kawakubo. Voor Comme des Garçons maakt ze een vormstudie van de cirkelrok. Haar blootsvoetse modellen dragen zelfs geen jasjes of hemden, een eenvoudige panty verhult hun borsten. Mode, pur sang. n

Tekst Pascale Baelden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content