PIERRE DARGE

Nissan heeft in de loop der jaren een stevige reputatie opgebouwd met zijn terreinwagens. Echte 4×4’s welteverstaan, met ladderchassis, die zelfs het zwaarste werk niet schuwen. In een maatschappij als de onze, waar de look het belangrijkste is, hebben die echte offroaders vooral plaatsgemaakt voor de zogenaamde SUV’s. Sport Utility Vehicles ogen wat kleiner en eleganter, en houden een laagje stoerheid over. Ze worden zoals personenwagens met een zelfdragend chassis gebouwd, dat wil zeggen zonder chassis, zodat ze zichzelf in de plooi houden. Steeds vaker ook blijkt zo’n SUV de geliefkoosde auto van vrouwen. We hoeden ons er wel voor om daar een uitspraak over te doen, we stellen alleen vast.

Nu is Nissan met de X-Trail behoorlijk laat op de SUV-trein gesprongen en daardoor hebben concurrenten als de LandRover Freelander, de Renault Scenic 4×4 en vooral de Toyota RAV4 (inmiddels al aan de tweede generatie toe) een flink stuk van het laken naar zich toe gehaald. Met zijn 4,51 meter valt de X-Trail ook wat groot uit, maar dat heeft voordelen: wie achterin plaatsneemt, heeft ruimte zat en dat is een heerlijk gevoel. Het reservewiel staat niet stoer op de achterbumper maar zit onderin, waardoor de volledige lengte van de wagen benut kan worden en er een laadvolume van 350 liter beschikbaar is.

Net zoals bij de nieuwe Primera zitten alle instrumenten centraal op het dashboard gemonteerd, en dat is even wennen, omdat men de indruk krijgt dat er voor de chauffeur iets ontbreekt. De X-Trail krijgt al vanaf de lancering naast een klassieke viercilinder tweeliterbenzinemotor meteen een turbodiesel mee, dezelfde die we eerder bij de Primera zagen. Die is – net als bij de Primera – aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld en ook dat is wennen. In de praktijk schakelt de nieuweling wat bezadigd, en de zesde ligt een beetje uit het centrum weg. Niettemin zorgt de combinatie van Nissans eerste turbodiesel met common rail en de zesbak voor apprecieerbare prestaties, ten minste voor wie de pook niet spaart. Opgetogen zijn we ook over de bedrijfsstilte.

Van huis uit is de X-Trail een wagen die permanent op de vier wielen wordt aangedreven, maar wie goed oplet, merkt dat er toch wat variatie op het programma staat. Natuurlijk past een tweede schakelpook niet echt bij de zorgeloze levensstijl van de trendy SUV-rijder, en dus kiest Nissan voor een eenvoudiger ingreep. Onder de rechterhand bevindt zich een streepje met drie knoppen, waarvan een druk op de linkse (‘ 2WD‘) ervoor zorgt dat de auto enkel op de voorwielen trekt. Volgens de constructeur is dat een middel om brandstof te sparen. Toch is die keuze niet absoluut: komt de rijder met voorwielaandrijving in de problemen (als die gaan doorslippen) dan worden de achterwielen automatisch te hulp geroepen. Drukt hij de middelste (‘ auto‘) in, dan blijft de X-Trail permanent in vierwielaandrijving, en worden de krachten automatisch tussen voor- en achteras verdeeld, afhankelijk van de grip. Voor de echte liefhebbers is er ook nog een derde knop (‘ lock‘), waarmee het centrale differentieel vergrendeld wordt, zodat de verdeling van het koppel tussen voor- en achteras op 57/43 geblokkeerd blijft. Een noodoplossing, die maar beschikbaar is onder de 30 km/uur.

Een en ander verraadt dat de Nissan-technici hun ervaring op verraderlijk terrein niet zijn vergeten. Ze hebben het systeem alleen vereenvoudigd, en het daardoor toegankelijker gemaakt.

Toch wil de X-Trail in de eerste plaats een roadrunner zijn, en de ophanging valt dan ook comfortabeler uit dan we verwachtten. De stoelen zitten lekker, maar missen wat zijdelingse steun, terwijl de koffer dan weer op het ergste berekend blijkt en voorzien is van een afwasbare bodemschelp.

Uitschieters van al te snedige chauffeurs worden door het ESP behoorlijk opgevangen, zodat de X-Trail als een handige en comfortabele allrounder kan worden omschreven.

NISSAN X-TRAIL 2.2 DI

MOTOR:

voorin gemonteerde viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 2184 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de vier wielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 114 pk / 84 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 270 Nm bij 2000 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

451 cm (l), 176,5 cm (b), 167,5 cm (h), 262,5 cm (wielbasis).

LAADVOLUME:

350-1300 liter.

VERBRUIK IN LITER / 100 KM:

9,2 (stad),

6 (buiten stad), 7,2 (mix).

CO2-UITSTOOT:

190 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

25.200 euro, vermeerderd met 867,63 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

540,03 euro.

ANDERE VERSIES:

2.0 benzine (22.700 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content