Ontwerpers de outsiders

Anita Evenepoel, nieuwe materialen

Startte in 1996, samen met zakelijk partner Greet Lenaerts uit Arendonk, Prêt à Partir : een avant-gardecollectie bestaande uit technische materialen (vilt, rubber, plastic) en klassieke stoffen. Haar mantels vinden hun weg in Europa, Tokio, Vancouver en in de Verenigde Staten. Anita Evenepoel (58) is autodidact in het creëren van textiel, juwelen en kleding waarbij grenzen tussen allerlei hokjes worden gewist. Ze ontwerpt ook kostuums en decors en werkte onder meer voor Paula Abdul, Prima la Musica en marimba-virtuoze Keiko Abe.

Cache-Cache, modieus zwanger

Bestaat al 23 jaar en werd opgestart door Jan Hendrickx, die nog steeds de leiding in handen heeft. Comfortabele zwangerschapskleding met gevoel voor kwaliteit en modieuze trends, zonder dat het betuttelend of flauw wordt. Na zovele jaren is Cache-Cache – met 16 verkooppunten in België, plus adressen in Nederland, Luxemburg en Londen – een vaste waarde geworden in dit nichesegment.

Des habits et moi, op maat van de klant

In de marge van de commerciële merken begon Marie Anne Dujardin in 1985 haar eigen boetiek in Brussel, waar ze zich toelegt op het ontwerpen op maat van de klant. Aanvankelijk alleen, nu in samenwerking met Veronique Wendel. Ze ontwerpen zonder zich iets aan te trekken van vluchtige trends : kleren waarin structuren en mooie stoffen, krachtige lijnen en gesofisticeerde afwerking een hoofdrol spelen. Vanaf dit seizoen wordt de collectie aangevuld met een bruidslijn.

EnEs, leder gaat solo

EnEs is een duo : Muriel Van Nieuwenhove, die samen met stylist en verkoopteam nadenkt over de creaties, promotie en verkoop, en haar man Hugo Denizli die voor de productie zorgt en de lederbeurzen afschuimt op zoek naar de mooiste en beste vellen. Hij is al meer dan vijftien jaar met leder bezig, dus, toen ze in 1999 startten met hun eerste collectie, kwamen ze al beslagen in het circuit. De stijl is elegant en sensueel en allesbehalve agressief : ze blijven ver van het motorjassencircuit vandaan. Sedert 2001 heeft EnEs een winkel aan de Lombardenvest in Antwerpen.

Fragile, prettig in verwachting

Komaf maken met het taboe dat een zwangere vrouw zich niet trendy kan kleden. Dat was het uitgangspunt van Fragile zo’n tien jaar geleden. Met een vijftigtal verkooppunten in Europa hebben Nathalie Vleeschouwer en Jan Bevernage zichzelf bewezen. Ze brengen modieuze kleding in soepele en zachte materialen. Silhouetten die opvallen in de details : een aparte kraag, frivole rushes, een hippe riem.

Ines Raspoort, seizoenloos

De Nederlandse Ines Raspoort woont al goed twintig jaar in België, met vaste stek in Antwerpen. Ze zoekt geen contact met de Antwerpse modewereld, maar vindt de stad een ideale uitvalsbasis. Raspoort neemt een aparte plaats in op de nationale en internationale modescène. Haar kleding is seizoenloos : zomer en winter zijn met elkaar combineerbaar. Veel van haar stoffen importeert ze uit Japan. Ze speelt met transparante laagjes, met mat en glanzend, gekreukt of crêpe. Vooral zwart gaat het snelst de deur uit. Met beeldige, nonchalant-vrouwelijke rokken in wol, katoen of zijde. Ze verkoopt overal in Europa, in Japan, het Midden-Oosten, Zuid Afrika en de Verenigde staten. Dankzij Cherie Blair kwamen haar kleren in Engeland in de belangstelling.

Mi Mars, betaalbaar tricot

Staat voor de namen van Marceline Leduc en Line De Deurwaerder : twee vrouwen die zorgen voor respectievelijk de creatieve en praktische kant van de zaak. Marceline is tricotspecialiste die het kleurenorgel feilloos bespelen kan. Dat komt door haar opleiding als restauratrice en bewaarster van kunstwerken. Er wordt gewerkt met edele vezels zoals katoen, kasjmier, wol en zijde, die je niet het vel van de oren kosten. De prijs van een trui varieert van 90 tot 170 euro.

Moniek Gheysens, tussen mode en kunst

Kunstenares en politica Moniek Gheysens studeerde grafiek aan Sint-Lucas in Gent en startte in 1985 als modeontwerpster. Haar artistieke roots spelen een duidelijke rol in de collecties. De vrouwen die Moniek kleedt, zijn geen modefanaten, maar vrouwen die, wars van trends, een eigenzinnige garderobe willen. Moniek heeft een zwak voor rijke, luxueuze stoffen en mooie knopen. Ze omschrijft haar mode als ‘vintagecreaties die een reactie zijn op het kille minimalisme. ‘ Ze creëert ook door te recycleren. Ze maakt al jaren jacht op oude, waardevolle stoffen met het patina van vervlogen tijden. Ze geeft die verweerde stoffen een nieuw leven door ze met hoogwaardige natuurlijke en hightechstoffen te combineren.

Nicole Cadine, theatrale effecten

Nicole Cadine is een Française die in Antwerpen woont en werkt. Haar stijl is tegelijk eenvoudig en flamboyant. Ze is gefascineerd door de oriënt en door theatrale en onverwachte effecten. De materialen zijn luxueus en naturel : rijk fluweel, taffetas, kasjmier, katoen en linnen. Haar ontwerpen hebben dat ietsje meer dat ze zeer ‘herkenbaar Cadine’ maakt, en dat ze boven de gangbare trends uit tilt. Er zijn zes Nicole Cadine-shops : Antwerpen, Brussel, Hasselt, Leuven, Ukkel en Maasmechelen (Outlet store).

Stijn Helsen, de man van het pak

Stijn Helsen (30) mag je gerust een buitenbeentje noemen. De Hasseltse ontwerper staat niet alleen buiten de modekliekjes van Antwerpen of Brussel, qua persoonlijkheid en carrière is Helsen nogal flamboyant. Grootvader Helsen maakte in de jaren veertig in Borgloon al handgemaakte pakken op basis van individuele patronen, later verplaatst vader Helsen het familiebedrijf naar Hasselt. Grootgebracht tussen maatpakken en kwaliteitsstoffen, gaat ook Stijn Helsen een kleermakersopleiding volgen aan de Léon Mignon-school in Luik en het Instituto Marangoni in Milaan. Terug in België verkoopt de jonge twintiger zijn beperkte eigen collectie in de familiewinkel, maar het buitenland wenkt : Helsen gaat aan de slag als partoonsnijder en modellist bij Vivienne Westwood in Londen, waar hij ook pakken ontwerpt voor Joseph. Ettelijke champagnefeestjes later wordt Helsen opgepikt door Valentino in Rome, waar hij met de halve modewereld in contact komt en na een defilé-opdracht voor Armani de gewoonte kweekt om zelf model te staan voor zijn kledinglabel. Helsen is immers pas 24 wanneer zijn klassieke maatpakken, hemden, breigoed, schoenen en accessoires verkocht worden in Japan, Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. Met zijn kleermakersaanpak en kwaliteitsstoffen uit Engeland en Italië, houdt de Limburger zich ver van wat hij ‘fast fashion’ noemt : “Ik maak kwaliteitskleding met een moderne touch, zelfs al kost dat veel geld. Ik kan geen goedkopere materialen en productiemethoden gebruiken.” Het afgelopen jaar zat Helsen vooral in Los Angeles, als kostuumontwerper voor Spiderman 2 en kleermaker voor privé-klanten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content