PIERRE DARGE

Een paar maanden geleden ontdekten we in de nieuwste Honda Civic een zee van ruimte achterin, een zeldzame kwaliteit in de klasse van de zogenaamde compacte auto’s. In de Jazz wordt die krachttoer herhaald, en dat bij een buitenlengte van slechts 3,83 meter. Opmerkelijk is wel dat de wagen met zijn 167,5 centimeter dan weer behoorlijk breed uitvalt, en ook nog eens 152,5 centimeter hoog is. De wielbasis (de afstand tussen beide assen) is ruim 2,45 meter, terwijl achterin een ruimtebesparende torsieas werd gemonteerd.

Om maar te zeggen dat de ontwerpers duidelijk op zoek zijn gegaan naar meer binnenruimte. En ze konden hun denkoefening afronden met een originele ingreep: de benzinetank zit onder de voorstoelen. Die lay-out was geen gratuite oefening, want de ontwerpers wilden achterin in de diepte extra ruimte vrijhouden voor een andere onconventionele ingreep. De achterbank kan geheel of gedeeltelijk in de vloer wegklappen zodat een vlakke laadvloer ontstaat. Daar komt nog bij dat de zitting van de achterbank tegen de rugleuning kan opklappen, zodat er midscheeps nieuwe laadmogelijkheden ontstaan. Aandachtige lezers zullen opmerken dat Honda zich met de Jazz liet inspireren door de lay-out van de Opel Zafira, waarin eerder al zo’n extra handig wegklapsysteem is uitgeprobeerd. De moraal van het verhaal is in elk geval duidelijk: de Jazz wil in de eerste plaats een zeer ruime en functionele auto zijn en toch compact blijven.

Onder de kap van de nieuweling steekt een viercilinder benzinemotor met slechts acht kleppen. Anderzijds krijgt die motor het onuitgegeven epiteton DSI mee. Dat staat voor dual and sequential ignition, waarbij twee ontstekingskaarsen per cilinder worden gebruikt die ofwel gelijktijdig, ofwel kort na elkaar hun vonk de verbrandingsruimte insturen. Dat kan omdat het systeem door de onvermijdelijke computer wordt beheerd, die de situatie (rijstijl, stand van het gaspedaal, belasting enz.) eerst even analyseert en het vuurwerk aan die situatie aanpast. Initieel is de DSI bedoeld om propere emissies te halen, in de praktijk profiteert ook het verbruik ervan en daardoor komt de Jazz op papier aan een zuinige 5,7 liter/100 km. Toch is die bescheiden 1.4 liter motor een stuk pittiger dan de 1.3 liter die in de Logo een wat belabberd figuur slaat.

Tijdens de testrit appreciƫren we vooral het voorradige koppel in de lage toeren, die maakt de Jazz tot een soepele kompaan. Wie hem echter hoger in de toeren duwt, vangt wel een behoorlijke portie motorlawaai. Onze Jazz is nog uitgerust met een klassieke, handgeschakelde vijfbak, maar over enkele maanden komt er een interessant alternatief op de markt. De motor wordt dan gecombineerd met een traploze CVT-overbrenging, waaraan een sequentiƫle schakeling met zeven versnellingen zal worden gekoppeld.

Binnenin valt de zeer hoge afwerkingsgraad op, het feit dat er een behoorlijk handschoenenkastje aanwezig is, evenals een legplank onder het dashboard. Het aantal meters is beperkt, zo betreuren we een beetje het ontbreken van een thermometer voor de koelvloeistof, de temperatuur ervan wordt alleen door een blauw of rood symbooltje weergegeven. Maar voor de rest kunnen we ons in dat Jazz-ritme prima vinden.

De handige kleine kost in oude franken net geen half miljoen, maar voor die prijs krijgt de klant naast de functionaliteit een veiligheidspakket met ABS, een remkrachtverdeler en -hulp bij noodstops, twee frontale en twee laterale airbags, vijf driepuntsgordels en op de twee buitenplaatsen achteraan Isofix-bevestigingen voor kinderzitjes. Opmerkelijk is ook een hele rist ingrepen om de impact met voetgangers bij aanrijdingen te verminderen.

HONDA JAZZ

MOTOR:

dwars gemonteerde viercilinder benzinemotor met twee ontstekingskaarsen per cilinder en een slagvolume van 1339 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 83 pk / 61 kW bij 5700 toeren/minuut en max. koppel van 119 Nm bij 2800 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

383 cm (l), 167,5 cm (b), 152,5 cm (h), 245 cm (wielbasis).

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

6,9 (stad), 4,9 (buiten stad), 5,7 (mix).

CO2-UITSTOOT:

niet vermeld.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

12.370 euro (vermeerderd met 61,97 euro BIV).

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

141,03 euro.

ANDERE VERSIES:

Geen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content