OM TE ZOENEN
De nieuwe formules voor lippenrood, beloven niet alleen mooie kleuren en veel draagkomfort, maar vooral kleefkracht.De kleur blijft netjes op de lippen, zelfs bij een copieus diner of een lange zoen.
LINDA RAATS FOTO’S : DIANE HENDRIKX
De lippenstift is het populairste make-upprodukt, gebruikt door bijna 80 procent van de westerse vrouwen. Bij de keuze van een lippenstift spelen kleur en draagkomfort een belangrijke rol, maar de doorslaggevende faktor is de houdbaarheid of de kleefkracht van het lippenrood.
Lipstick in de vorm van een staafje, zoals we die nu kennen, dateert van 1915. Het is een vondst van de Amerikaan Maurice Levy. Maar vrouwen kleuren al eeuwenlang de lippen, eerst met in zonnebloemolie opgeloste pigmenten zoals karmijn en okerrood, later met pommades op basis van boter, bijenwas en de schil van blauwe druiven. Daarom noemen de Fransen de stift nog altijd ?raisin”. De plantaardige oliën die lippenstift snel deden bederven, werden rond 1900 door vaseline vervangen. Nieuwe kleurstoffen betekenden na de Eerste Wereldoorlog een doorbraak. Rond die tijd worden vrouwen wat onafhankelijker en gaan ze meer make-up gebruiken.
De eerste ?kissproof” lipstick is van de hand van de chemicus Paul Baudecroux. Hij maakt in 1927 een lippenrood dat lang houdt en dat de veelzeggende naam ?Rouge Baiser” meekrijgt. Deze lippenstift wordt goed verdragen, vlekt niet op de tanden en loopt niet uit. De formule is een danig sukses dat drie jaar later zowat 75 procent van de in Frankrijk verkochte lipsticks een ?Rouge Baiser” is. Lippenstiften van dat merk bestaan nog altijd, zijn bij Inno te koop en bieden een uitstekende kwaliteit voor een prijsje.
Lippenrood met kleefkracht formuleren, is geen sinecure. Lipstick bestaat voor een groot deel uit wassen en vetten waaraan kleurstoffen, bewaarmiddelen en tegenwoordig ook verzorgende stoffen en zonnefilters worden toegevoegd. De formule moet perfekt in balans zijn en de samenstelling van een lippenstift is al even moeilijk te achterhalen als de kompositie van een parfum. Het is dus niet eenvoudig om het lippenrood van een konkurrent na te bootsen, want niet alleen de ingrediënten, maar ook de manier waarop die verschillende elementen worden samengevoegd, speelt een rol. Een formule waarover men tevreden is, wordt niet lichtzinnig gewijzigd en dat maakt dat een formule gemiddeld tien jaar meegaat.
De sleutel voor het sukses van een lippenstiftformule ligt in het evenwicht tussen verschillende cosmetische criteria en sommige normen zijn tegenstrijdig. Zo maakt een zeer glanzende formule het duidelijk natekenen van de omtrekken erg moeilijk ; een formule die goed hecht, droogt de lippen uit ; een zalfachtige formule geeft dan weer een stift die te zacht is en geen weerstand biedt aan warmte.
Matte lippenstiften zijn eenvoudiger te formuleren in een formule met veel kleefkracht. Een glanzende lipstick hield tot voor kort duidelijk minder lang.
De grote doorbraak voor de lippenstiften met kleefkracht kwam er enkele jaren geleden, toen matte kleuren een rage werden. Mat lippenrood houdt van nature langer dan glanzende of geïrizeerde formules. Nu make-up weer de glamourtoer opgaat, is het voor de fabrikanten een uitdaging om lipsticks te gieten die wel glanzen, maar net zo goed houden als de matte formules. En daarvoor heeft elk merk zijn eigen keukengeheimen.
Rouge Magique van Lancôme (690 fr.) legt na het aanbrengen een kleurlint op de lippen. Dit lippenrood houdt opmerkelijk goed dankzij een dubbele vernieuwing. In de formule werd polyfixine verwerkt, een vlechtwerk van elastische polymeren die zich aan het mikroreliëf van de lippen hechten en de pigmenten als het ware in een netwerk gevangen houden zodat ze niet kunnen migreren. De gebruikte pigmenten zijn mikropigmenten zodat de kleur maximaal tot haar recht komt. Jojoba-olie in de formule gaat uitdrogen van de lippen tegen. De 12 tinten hebben een satijnglans.
R ouge Forever Extreme (655 fr.) van Helena Rubinstein ruilt plantaardige oliën in voor polymeren die de hechtingsduur van het lippenrood verdubbelen, waardoor de kleur gegarandeerd niet uitloopt.
De Oxygen Lipsticks (450 fr.) van Lancaster houden ook langer dan een doorsnee lippenrood en bevatten net als de Skin Therapy huidverzorgingsprodukten een zuurstoftransportsysteem dat de unieke eigenschap heeft vocht af te geven in een pluimgewichtformule en dat er ook voor zorgt dat de pigmenten zich beter aan de lippen hechten. Bestaat in 24 kleuren.
Uit een anonieme test uitgevoerd door Sofres bij 180 vrouwen bleek dat de Kisskiss (795 fr.) lippenstift van Guerlain niet enkel lang houdt, maar ook de lippen perfekt omrandt. De stift heeft een dekkende, zalfachtige textuur die zich ook uitstekend met een penseeltje laat aanbrengen. De kleuren zijn subliem, hebben geen matte maar half-glanzende finish en blijven perfekt homogeen op de lippen.
Double Color Long Lasting Lipstick (650 fr.) van Estée Lauder blijft kleurecht, zelfs bij eten en drinken. Lichtreflekterende pigmenten geven een driedimensionale illuzie van eindeloze diepte, waardoor de lippen ook veel voller lijken.
Een matte finish, een dekkend effekt en kleur die zeer lang houdt, dat is de belofte van Rouge Accent van Christian Dior (750 fr.), een biezonder fijne stift met veel pigmenten voor een heel precieze opmaak van de lippen.
Het rekord van de langsthoudende lippenstift staat op naam van Shiseido. Ne me quitte pas (760 fr.) lippenrood houdt urenlang en droogt de lippen niet uit. De technologie die hierachter steekt, verdient wat meer uitleg. Er wordt immers geen gebruik gemaakt van de klassieke polymeren die de kleur vangen, maar de kleur wordt gefixeerd met vluchtige siliconenolie die na het aanbrengen vervliegt. Terwijl de olie verdampt, hechten mikrokorreltjes zich aan de pigmenten en vormt zich een transparante film van glansoliepolymeer op de lippen. Dit maakt meteen dat deze lipstick niet als een gewoon lippenrood kan worden aangebracht. Na het aanbrengen van de lipstick, mag men de lippen gedurende zestig tellen niet op elkaar persen om de vluchtige olie de kans te geven te verdampen. Daarna mag alles : geen spoortje lippenrood op het koffiekopje of op de wang van de geliefde. ’s Avonds wordt de lippenstift met een specifieke lippendémaquillant (490 fr.) verwijderd. Op de Japanse markt is de vraag naar deze lipstick zo groot dat er voorlopig slechts zes donkere kleuren kunnen worden geleverd, maar daar zal wellicht snel een mouw aan worden gepast.
Wie zich nog geen lippenstift met kleefkracht aanschafte, kan met een lippotlood de lipomtrek natekenen en zo het uitlopen van de lipstick in de fijne groefjes rondom de mond tegengaan. Nog een tip om de lippenstift langer op de lippen te houden : een laagje aanbrengen met een lippenseeltje, in een tissue bijten, poederen met los poeder en nog een laagje lippenstift smeren.
Van links naar rechts : Kisskiss van Guerlain, Rouge Magique van Lancôme, Rouge Forever Extreme van Helena Rubinstein, Ne me quitte pas van Shiseido, Rouge Accent van Christian Dior en Double Color Long Lasting Lipstick van Estée Lauder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier