Nog meer blauwe doosjes

Een nieuwe lente, veel nieuwe kleuren : Beiersdorf Cosmed lanceerde Nivea Beauté, een uitgebreid make-upgamma met 110 producten.

Trui Moerkerke

Alles bij elkaar hebben we er 3,5 jaar aan gewerkt?, vertelt Helen Willems, marketing manager bij Beiersdorf Cosmed. ?We hebben de tijd genomen omdat we wilden dat Nivea Beauté aan dezelfde hoge standaarden inzake allergietesten bijvoorbeeld beantwoordde als de verzorgingsproducten van Nivea Visage.?

U kon er de afgelopen weken niet naast kijken : tv-spotjes en reclame in de bushokjes kondigden Nivea Beauté aan. De lancering van deze make-uplijn is voor cosmeticagigant Beiersdorf Cosmed een grote gebeurtenis. Het uitgebreide aanbod gezichts- en lichaamsverzorgingsproducten van Nivea (in totaal 12 lijnen, van een badlijn tot babyproducten, van zonnecrèmes tot haarverzorging) wordt nu aangevuld met een zeer compleet make-upaanbod. Een logische stap die de ambities van Beiersdorf Cosmed niet verhult : dé referentie worden zowel inzake make-up als verzorging.

België is samen met Frankrijk de pilootmarkt voor Nivea Beauté. Want Belgen blijken dol te zijn op het merk van het blauwe doosje. Ze kopen jaarlijks 18 miljoen Nivea-producten. Met de merken Nivea, Atrix en Labello haalt Beiersdorf hier een omzet van bijna 1,6 miljard Belgische frank. En dat cijfer wil men metmake-up nog omhoog halen. Beiersdorf is op dat vlak zeer concreet. Over drie jaar een omzet van meer dan 2 miljard frank halen en in de grootdistributie een marktaandeel van twintig procent verwerven in het make-upsegment : dat zijn de objectieven.

In België wordt jaarlijks 2,5 miljard frank aan make-up uitgegeven, de helft daarvan in de grootdistributie. ?Maar we hopen wat verschuivingen te veroorzaken?, aldus Helen Willems. ?Bij de lancering van NiveaVital (verzorging voor de rijpere huid, tm) hebben we vastgesteld dat vrouwen die tevoren geen verzorgingsproducten in het grootwarenhuis kochten, er wel deVital-lijn meenamen. We gaan ervan uit dat we metNivea Beauté ook een transfer van distributiekanaal kunnen creëren.?

Naast de vrouwen die anders hun make-up in de parfumerie of in de apotheek kopen, richt Nivea Beauté zich eveneens tot de light users van make-up. Helen Willems : ?Het zijn vrouwen die weinig make-up gebruiken, maar vertrouwen hebben in het merk Nivea.? De eigenschappen waarmee Nivea graag uitpakt verzorgend, eenvoudig, zacht… , worden ook doorgetrokken naar Nivea Beauté, waar fond de teints en lippenstiften als de sterproducten naar voren worden geschoven. ?Net omdat we in deze producten de verzorgende knowhow van Nivea ten volle kunnen benutten?, zegt Helen Willems.

Voor de uitwerking van het kleurenpalet werd een beroep gedaan op twee externe bureaus, ?want daar zijn we geen specialisten in?. Het uitgebreide kleurenpalet biedt tijdloze en natuurlijke tinten, aangevuld met trendkleuren. Maar het meest trendy/flashy make-upmerk zal Nivea Beauté nooit worden. Dat lijkt ook de bedoeling niet : de reclame toont echte vrouwen, mooi zonder glamourkoninginnen te zijn. De verpakking in transparant blauw is functioneel en modern, maar niet minimalistisch en evenmin barok-met-goud. Nivea Beauté is het kind van een huis van vertrouwen : een uitgebalanceerde lijn waarin kwaliteit (tegen een zachte prijs) primeert op hype.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content