HUIDVERZORGING WORDT STEEDS TECHNISCHER. EEN OVERZICHT VAN DE TERMEN DIE U MOET KENNEN OM HELEMAAL MEE TE ZIJN.

1. STAMCELLEN

Dior was het eerste luxecosmeticamerk dat zich richtte op de stamcel. Velen dachten, toen Dior Capture Totale in 2006 gelanceerd werd, dat Dior stamcellen in de producten had gedaan, dat was natuurlijk niet het geval. Dior doet nu al zo’n tien jaar onderzoek naar de volwassen stamcel en krijgt daarbij hulp van de Stanford University School of Medicine. Dit seizoen past Dior de Capturelijn (serum 30 ml en crème 50 ml : 151 euro) aan op basis van de nieuwste ontdekking, namelijk dat de invloed van stamcellen zich niet beperkt tot de bovenste huidlaag, maar ook reikt tot de dermis (lederhuid), daar waar blijvende veroudering ontstaat. Stamcellen zouden ook invloed hebben op de celcommunicatie tussen de verschillende huidlagen. Daarom is het beschermen van de fragiele stamcellen volgens Dior nog belangrijker dan werd gedacht. Want blijkt dat de verhouding ‘gewone’ huidcel tot stamcel niet één tot tien is, maar één tot tienduizend. Reden dus om ze goed te beschermen, tegen uv-stralen, ozon en milieuvervuiling of sigarettenrook, want daardoor verzwakken stamcellen. Met de jaren dutten ze bovendien in. Dat betekent : rimpels, verlies van stevigheid en een doffe teint. De lijn krijgt een update met TP-Vityl, een soort superbodyguard voor stamcellen. Ook andere grote merken hebben de stamcel ontdekt, waaronder Estée Lauder. In de Re-Nutriv Ultimate Liftlijn (vanaf 116,95 euro) gebruikt Lauder een gestabiliseerde versie van resveratrol, een antioxidant uit onder andere druiven, om de stamcellen optimaal te beschermen en ervoor te zorgen dat zij hun reproducerend werk langer en beter kunnen doen.

2. GOEDE EN KWADE SUIKERS

Suikers hechten zich aan de eiwitten in het huidweefsel en tasten de structuur aan (dit proces heet glycatie). De wetenschappers van L’Oreal willen nu een ‘goede’ suiker inzetten in de strijd tegen huidveroudering. Aan het testen van het nieuwe ingrediënt uit suiker werd meer dan tien jaar gewerkt. Pas dit najaar zal onder de vlag van Vichy het eerste product op de markt komen dat ‘rhamnose’ bevat, een suiker dat de aanmaak van collageen type 1 enorm stimuleert. Rhamnose weet bovendien de opperhuid, die met de jaren dunner wordt, iets te verdikken, en dat is voor alle vrouwen boven de vijftig heuglijk nieuws.

Goede suiker vinden we ook in de Phyto-Black Liftproducten (antirimpelcrème : 125 euro, serum : vanaf 120 euro) van het Japanse Shu Uemura, dat ook tot de L’Oréalgroep behoort. Een Japans ferment van zwarte thee gemengd met een complex van zwarte suiker en Pro-Xylane moet glycatie (verharding) van de huid voorkomen, de huid ontgiften en de structuur en helderheid verbeteren. Bovendien zou de huid ook beter vocht vasthouden. Daarom heeft het Amerikaanse 3Lab deze ingrediënten ook verwerkt in zijn Perfect Balancing Toner (70 euro) en verstevigende M Cream (60 ml : 250 euro), Super H Serum (300 ml) en Perfect C Eye Treatment (15 ml : 85 euro).

3. HUIDGENOMICA

Lancôme vond in de jonge huid een soort watermerk, een proteïneprofiel dat in de loop der jaren verandert. ‘Huidgenomica’ heet de wetenschap die de onderlinge taal van de genen ontcijfert. Proteomics is de wetenschap die de invloed van onze genen op de bouwstenen van de huid bestudeert. Door duizenden genen te ‘screenen’ ontdekten wetenschappers hoe de jonge en de oude huid van elkaar verschillen. In de loop der levensjaren wordt de productie van proteïnen in de huid vertraagd of stopgezet. Lancôme slaagde erin de proteïnen te decoderen en het ‘watermerk’ van de jonge huid in een oudere huid te herstellen. Onlangs werden dankzij genomica- en proteomic-onderzoek de genen en eiwitten van een droge huid in kaart gebracht. Génifique Nutrics (50 ml : 78,79 euro) is het resultaat van al dit labwerk : een uitgekiende crème met een mix van actieve ingrediënten die de genactiviteit en de aanmaak van proteïnen stimuleren. Een gelijkaardige technologie vinden we terug in de producten van L’Oréal Youth Code (serum, dag- en oogcrème : 16,99 euro).

4. VAN DNA-BESCHERMING TOT GOEDE EN KWADE ENZYMEN

Ons DNA is te vergelijken met een ‘schijfje’ met alle informatie van onze huid. Als dat beschadigd wordt, door te veel zon, milieuvervuiling of oxidatieve stress, wordt de kwaliteit van de huid zichtbaar slechter. De schade kan blijvend zijn, tenzij u een reparatieserum ter hulp roept, zoals het 365 Cellular Elixer Intense Youth Renewal Serum (30 ml : 70 euro) van Lancaster of het Sérum Premium (99 euro) van Liérac.

Alles draait om het korter worden van de telomeren, enkelstrengs DNA dat aan het uiteinde zit van een chromosoom. Hoe ouder de huid, hoe korter de telomeren. Maar de wetenschappers ontdekten telomerase, een enzym dat in staat is telomeren te herstellen zodat ook het DNA zich op een natuurlijke manier kan herstellen. Liérac gebruikt plantaardige extracten, ferulinezuur uit rijstzemelen en een zuiver hyaluronzuur om de telomerase te stimuleren.

Enzymen kunnen door cosmetische werkstoffen gestimuleerd worden of, als dat nodig is, juist uitgeschakeld. De recente producten van Shiseido’s Benefiance Wrinkle Resist 24 (reinigers vanaf 46 euro, verzorging vanaf 70 euro) bevatten een stofje dat een vijandig enzym voor 50 procent platlegt . Shiseido ontdekte namelijk dat dit enzym onder invloed van zonlicht de vorming van rimpels verergert. Zo’n 22.000 ingrediënten werden getest, waaruit de Japanse mukurossinoot als beste naar voor kwam.

5. VRIJE RADICALEN EN ANTIOXIDANTEN

Er wordt ook gezegd dat de huid zichzelf kan repareren, en er worden vraagtekens gezet bij het toevoegen van antioxidanten aan crèmes en voeding. Maar onderzoekers van Estée Lauder toonden aan dat de antioxidanten die van nature voorkomen in de huid, deze niet continu beschermen tegen de vele soorten vrije radicalen. Die vrije radicalen hebben volgens Lauder vijf bronnen : uv-stralen, luchtvervuiling, rook, irritaties en stofwisseling. Vandaar dat het Lauderlab een superantioxidant complex ontwikkelde, een melange die de natuurlijke productie van antioxidanten in de huid aanvult en zorgt dat vrije radicalen geen kans meer maken. Uitgerust met hydraterende stoffen en speciale lipiden, vormen de nieuwe Daywear Advanced Multi-Protection Anti-Oxidant Moisturizers (50 ml : 57 euro) een sterke wacht tegen de buitenwereld.

6. PEPTIDEN EN GROEIFACTOREN

Groeifactoren hebben als taak de belangrijkste cellen van de huid, fibroblasten en keratinocyten, in goede conditie te brengen, om zo een mooie huid op te bouwen. Ze werken als boodschappers tussen de 60.000 miljard cellen van de huid, die samen een indrukwekkend communicatienetwerk vormen. Het stelt cellen in staat de groei te regelen, zenuwboodschappen over te brengen en weerstand te bieden tegen vijanden van buitenaf. Ze werden al veertig jaar geleden ontdekt, maar pas de laatste tijd zien we ze veel terug in cosmetica, bijvoorbeeld in de Neovadiol Gf-lijn van Vichy (vanaf 29,50 euro) en Rénergie Lift Volumactiv van Lancôme (50 ml : 100 euro). Ouder worden zorgt in feite voor een communicatiestoornis in de huid, en cosmetica kan die opheffen. Ook de makers van Filorga (cosmetica uit de cosmetische kliniek, vanaf 35 euro) prikkelen graag de groeifactoren. Zij stelden een formule samen, NCTF, die alle huidfuncties ondersteunt. Er worden onder andere peptiden ingezet om de aanmaak van nieuwe groeifactoren te stimuleren. Peptiden zijn aminozuren en worden al veel gebruikt. Nu is er sprake van een High Peptide, zoals in de Initiaticlijn van Liérac (vanaf 39 euro). Een combinatie van vijf aminozuren met ‘biomimetische’ of natuurlijke werking, die het verouderingsproces vertraagt.

7. BIO-ELEKTRICITEIT

Bio-elektriciteit ten slotte is een natuurlijke vorm van elektriciteit in de cellen. De statische werking werd al in 1791 bewezen, maar het duurde wel even voor deze elektriciteit ook echt gemeten en gebruikt kon worden. Tegenwoordig wordt bio-elektriciteit in de geneeskunde veel gebruikt, bijvoorbeeld bij wondgenezing. Ze blijkt ook belangrijk te zijn voor de communicatie tussen de cellen. Vandaar dat de wetenschappers van Roc zeer geïnteresseerd waren om elektrische signalen te vinden die vergelijkbaar zijn met de bio-elektriciteit van de huid. Het gamma Sublime Energy (oogcrème 2 x 10 ml : 49,95 euro, dag- en nachtverzorging : 2 x 30 ml : 59,95 euro) bevat de E-pulsetechnologie (een soort minibatterijtjes in crèmevorm) die bewaakt wordt met tien octrooien. Alle producten bestaan uit twee tubes die je meteen na elkaar smeert op de huid. Het is een concentraat dat geactiveerd wordt met een vochtinbrengende crème en de huid onder microstroom zet om de natuurlijke huidprocessen te stimuleren. Het belooft alle kwaaltjes van veertigplussers aan te pakken : verslapping, rimpels en een vale, gevlekte teint.

DOOR KAREN VAN EDE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content