Niet voor grijze muizen
Computers en toebehoren, het zijn veelal saai ogende machines die zelden getuigen van opwindend design. Maar er is beterschap op komst : voor Intel ontwierp de Brit Julien Macdonald een draagtas waarmee hippe dames gezien willen worden. Wij geven er vijf van weg.
De tassen hebben een exclusief design en kosten 680 euro.
Wie interesse heeft, kan vanaf midden december terecht op de website : net-a-porter.com
Exclusief : Weekend Knack geeft vijf computertassen van Julien Macdonald weg. Wil u kans maken om er een te winnen, surf dan naar www.knack.be/weekend/wedstrijd.
Computers worden niet zo gauw met mode geassocieerd. En dat geldt zeker voor machines uit het rijk van Windows. Want wie een beetje creatief is, wil natuurlijk alleen een Mac in huis. De computers van andere merken hebben, wat design betreft, een dorre reputatie, om van glamour nog maar te zwijgen. Het zijn grijze en zwarte dozen en doosjes die grotendeels inwisselbaar zijn en bedacht lijken voor de boekhouders van middelgrote, in import/export gespecialiseerde ondernemingen (er bestaan gelukkig uitzonderingen, zoals de Vaio-lijn van Sony). De meeste van die machines halen hun motoren bij de Amerikaanse chipfabrikant Intel. Die lanceerde in maart van dit jaar Centrino, een technologie die werd ontwikkeld voor draagbare computers. Een met Centrino uitgeruste laptop is potentieel flinterdun, moet minder snel worden opgeladen dan oudere modellen, en heeft Wi-Fi, een draadloze verbinding met het internet via radiogolven, althans op plekken die met zenders zijn uitgerust (zogeheten hotspots).
En dan ? Intel gokt blijkbaar op de grote stap voorwaarts en, parallel daarmee, de ‘veraccessoirisering’ van de laptop. Binnenkort wordt internetverbinding onderweg volstrekt normaal : veel luchthavens, hotels en fastfoodrestaurants hebben nu al hotspotstatus, en straks geldt dat bijvoorbeeld ook voor de hele Thalys-vloot. Rest nog alleen de coolfactor van computers. Intel, dat zelf geen computers maakt, had het interessante idee een fabuleuze, voor trendy dames bedoelde computerdraagtas te laten ontwerpen door modeontwerper Julien Macdonald, artistiek directeur van het Franse huis Givenchy sinds maart 2001 (hij begon zijn eigen merk in 1997). Maar wacht even : waren modeontwerpers niet de laatste bevolkingscategorie die nog communiceerde met ganzenveer ? Niet langer, zei een stralende Macdonald tijdens een recent interview in Parijs.
Julien Macdonald : “Iedereen heeft tegenwoordig een computer. Het is een uitstekend communicatiemiddel. Zelf gebruik ik mijn computer op twee manieren. Sociaal, om met mijn vrienden te communiceren via e-mail. En professioneel. De computer is perfect voor research. Ik reis voortdurend. En dus kijk ik vaak naar websites over reizen. Ik gebruik het internet ook om mijn collecties voor te bereiden. Ik kijk naar de sites van antiquairs, naar vintage-kleren. Ik hoef dan niet naar zo’n winkel te gaan. Ik kan gewoon naar de prentjes kijken. Ik gebruik mijn computer best wel vaak, believe it or not.”
In de meubelindustrie is de computer een essentieel werkinstrument. Geldt dat ook voor de mode ?
Julien Macdonald : Neen. In ons vak wordt de computer wel gebruikt voor technische tekeningen. Maar het ontwerpen gebeurt nog op papier.
Wat ontbreekt er aan de computer ?
Mmm… Je voelt niets. Er is een scherm, een beeld. Maar een ontwerper wil de dingen voelen, ze aanraken, ze ruiken. Een ontwerper wil dat voorwerp op zijn scherm graag in het echt zien. Maar bon, je kunt het uiteindelijk altijd on line bestellen.
Wat betekent mobiliteit voor u ?
Bewegingsvrijheid, reizen. Communiceren met mensen. Ik reis elke week met de Eurostar en bijna alle zakenmannen hebben een laptop. Als je reist voor je werk, dan wil je kunnen werken in een café, een restaurant, of zelfs een tankstation langs de autoweg. Ik denk dat je als succesvol zakenman of zakenvrouw zo vaak mogelijk op het internet wilt. Met hotspots wordt dat gemakkelijk. De computers zelf worden kleiner, het zijn bijna accessoires geworden. De look van computers, van technologie in het algemeen, is de voorbije tien jaar dramatisch veranderd. Design is intussen een cruciaal element geworden. Je koopt een computer niet alleen voor de technologie, maar ook voor de look.
Gebruikt u de computer in de Eurostar ?
Ja hoor. Ik gebruik mijn laptop om te werken, en om films te bekijken. Ik maak de reis van Londen naar Parijs elke week. Drie uur in elke richting. Ik moet dus telkens weer iets vinden om me bezig te houden. En dat zijn vaak dvd’s.
Wat is de laatste film die u bekeken heeft ?
Een romantische komedie, Maid in Manhattan, met Jennifer Lopez.
Wat neemt u mee in uw bagage ?
Mijn tekengerief, papier, mijn Discman, mijn computer, mijn kleren, een boek om te lezen en een hoop tijdschriften.
U ontwierp een tas voor Intel. Hoe is die samenwerking verlopen ?
Het was een bijzondere samenwerking tussen twee erg verschillende bedrijven. De mensen van Intel wilden hun merk met mode associëren, wij waren op zoek naar nieuwe uitdagingen. De tas is bedoeld voor trendy zakenvrouwen. Op dit moment zijn er voor hen geen geschikte draagtassen op de markt. Het aanbod is vervelend, saai en allesbehalve fashionable. Er bestaat dus een niche. Hippe vrouwen hebben geen tassen, maar ze willen er wel een. In dat opzicht was het een interessante opdracht. De structuur van mijn draagtas is erg zacht, vrouwelijk. En trendy, want visueel opwindend. Het is zeker geen typische computertas. Veel vrouwen zijn bang om zich daarmee op straat te begeven, ze stoppen hun laptop liever bij de rest van hun bagage. Maar in de traditionele damestassen is daar niet altijd plaats voor. Je kunt er kleren in kwijt, je make-up, maar geen werkmateriaal. Mijn tas vervult beide functies : je stopt er je persoonlijke spullen in en je computer. De respons is overweldigend. Een groot, groot succes. Er zijn slechts vijfhonderd exemplaren van gemaakt en die zijn bijna allemaal op voorhand verkocht. De winst gaat naar Unicef.
Het internet heeft de berichtgeving over mode sterk veranderd. Nieuws circuleert veel sneller, roddels ook.
Iedereen houdt van roddels en iedereen wil alles weten over het leven van anderen.
Leest u roddels over uzelf ?
Ach neen.
Wat is uw reactie op het vertrek van Tom Ford en Domenico Del Sole bij Gucci, een onderwerp waarover al maanden werd gespeculeerd op gespecialiseerde websites ?
Het zet de modewereld enigszins op zijn kop : de invloedrijkste ontwerper van het voorbije decennium verlaat een van de beroemdste merken ter wereld omdat hij vindt dat hij te weinig controle had. Het gaat niet over mode, het gaat niet over kleren. Het gaat over geld. Er is maar één Tom Ford en hij heeft een van de succesvolste merken ter wereld gemaakt. Ik ben er zeker van dat hij erg gelukkig is en dat hij een zeer berekende beslissing heeft genomen. Hij heeft wellicht een reden voor zijn vertrek en die reden zal hem zeker geen windeieren leggen.
Wanneer moet uw contract met Givenchy vernieuwd worden ?
In maart van volgend jaar. Houd die gossipsites dus maar in de gaten.
Jesse Brouns
“De respons is overweldigend. Er zijn slechts vijfhonderd exemplaren van de tas gemaakt en die zijn bijna allemaal op voorhand verkocht. De winst gaat naar Unicef.”
“Op dit moment zijn er geen geschikte draagtassen voor trendy zakenvrouwen. Het aanbod is vervelend, saai en allesbehalve fashionable.”
Dankzij de Centrino-technologie, die werkt met radiogolven, kun je binnenkort overal op het net : in het restaurant, op de trein en zelfs in het tankstation.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier