Gemaakt van 39 componenten en samengesteld op de fabrieksvloer in 80 verschillende stappen : het gaat hier niet om een hoogtechnologisch snufje, maar om het productieproces van de iconische gele boots van Timberland. De stoere veterlaarzen kunnen gerust klassiekers worden genoemd, en zijn geliefd door zowat iedereen, van fashionista’s en werkmannen tot rappers en pop-iconen. Veertig jaar nadat de eerste yellow boot geproduceerd werd, worden er jaarlijks nog miljoenen van verkocht. En dat aantal blijft elk jaar, al veertig jaar lang, stijgen.

Timberland, het merk én de boots, werd gelanceerd in 1973 door de Amerikaanse schoenenfabrikant Sidney Swartz. Hij bracht de eerste waterdichte leren ‘werkschoen’ op de markt, gemaakt van gele nubuck en met een dikke, rubberen zool, en gaf hem een logo mee : een boom die met zijn wortels in het water staat. Om te testen of de schoenen wel degelijk waterdicht waren, nam hij regelmatig een nieuw paar uit de productielijn en zette ze in een emmer water. Was de binnenkant de dag erna droog, dan kon de productie doorgaan.

Begin jaren tachtig braken de boots door in Europa : niet als werkschoen, maar als mode-item. Die status hebben ze te danken aan de Italiaanse Paninaro, een groepje jongeren dat te vinden was in of rond de sandwichbar Al Panino in Milaan. Zij droegen de boots in combinatie met een jeans en leren jekker, als uiting van de all American-look die toen in Europa zo populair was. Intussen had de yellow boot ook in de Verenigde Staten zijn imago van werkschoen afgegooid, en werd Timberland verkocht in luxewarenhuizen als Saks en Bloomingdales.

Het label kreeg begin jaren negentig opnieuw een boost, toen ook hip-hopartiesten Timberlands begonnen dragen. Rappers als DMX, Wu-Tang Clan en Timbaland, die er zelfs zijn alias van maakte, gaven de gele boots de street credibility die ze nodig hadden. Vandaag vallen de boots nog steeds in de smaak bij muzikanten als Rihanna, Pharell en Nas. “Van alle laarzen is de gele boot ofwel Construction Tim de coolste. Net zo cool als de sneaker”, aldus Nas.

Om zijn veertigste verjaardag te vieren, vroeg Timberland aan nog een jarige – het tien jaar oude lingeriemerk La Fille d’O van Murielle Scherre – om zijn 6″ Premium Boot onder handen te nemen. “Ik wilde niet zomaar ‘La Fille d’O’ op de laarzen zetten”, zegt Scherre. “Met onze lingerie creëren we een verrassingseffect : we verhullen en onthullen. Dat vertaalden we naar twee tatoeageduo’s die bestaan uit tegengestelde waarden : Humility (nederigheid) versus Superbia (hoogmoed) en Chastity (kuisheid) versus Luxuria (lust). De klant kiest welke waarden het best bij haar passen. De deugd komt zichtbaar aan de buitenkant, de compenserende zonde zit verborgen aan de binnenkant. Door te stappen, geraak je in balans.” De ‘getatoeëerde’ laarzen worden vanaf 12 oktober verkocht bij Marcoz in Antwerpen.

Info : www.timberland.com.

ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content