NAJAAR IN 15 FLASHES

Grappige hangrek-brooddoos van Raw Edges voor Arco.

1. REÜNIE LONDON DESIGN FESTIVAL, HOOGTEPUNT

Eind september hadden in Londen het Design Festival en de beurs 100 % Design plaats. In The Garage in Kensington bezochten we de kleine maar fijne tentoonstelling Arco Okay. Hiervoor had Nederlander Jorre Van Ast zijn voormalige kotgenoten en RCA-medestudenten een week lang uitgenodigd in zijn familiefabriek Arco. Het merk verkoopt voornamelijk grote houten tafels en vroeg de jonge ontwerpersbende – onder wie Raw Edges en Tomas Alonso – om na te denken over kleinere meubelen en accessoires, die gemaakt zouden kunnen worden met de overschotten. De reünie resulteerde onder meer in een ingenieuze opentrekbare stapelkast, een grappige broodkast en verschillende kapstokken. De Brit Peter Marigold presenteerde een opklaptafeltje dat vooral in de breedte extra plaats biedt via een uitvouwbare textielplooi. “Een vraag die ik me stel en die ik op verschillende manieren probeer te beantwoorden is : kan ik een object verdubbelen”, zegt Marigold. Twee voor de prijs van één dus. In deze tijden en in hedendaagse interieurs is het geen irrelevant experiment.

www.okaystudio.org/arcookay

2. TREND : POST-IT WAR LONDON DESIGN FESTIVAL, HOOGTEPUNT

De post-it wars – een opkomend maar onschuldig fenomeen , waarbij je op een raam een figuur creëert met verschillend gekleurde post-it-kleefpapiertjes en zo je overbuur uitdaagt om beter of mooier te doen – duiken stilaan ook in onze steden op. Tijdens het Londense Design Festival hing de showroom van designlabel Established and Sons vol met wel 15.000 perkamentpapieren post-its. Allemaal wit, maar gekreukt en bedrukt met verschillende straatplannen, van zestien verschillende wijken in Londen. De installatie werd bedacht en uitgevoerd door medewerkers van het Japanse designcollectief Nendo, dat de opdracht om Londen uit te beelden vertaalde in deze symbolische ‘dikke mist’.

www.nendo.jp, www.established andsons.com, www.postitwar.com

3. TREND : DRESSOIR MEUBEL

Het dressoir (breed, niet te hoog kamermeubel om tafelgerei in op te bergen, volgens Van Dale) is terug van weggeweest. Ook Belgische designers dragen hun steentje bij aan de revival. Een geslaagde uitvoering is de Container van Alain Gilles voor het Italiaanse Casamania.

www.casamania.com

4. PARIJSE SNOR MAISON&OBJET, HOOGTEPUNT

Een interessant klein designmerk, maar voorlopig in België nauwelijks verdeeld, is het Franse Moustache. Nochtans bracht het merk de voorbije jaren frisse, goedgemaakte en speelse interieuraccessoires uit. In september bijvoorbeeld lanceerde het, naast een gedurfde stoffen fruitschaal en grappige muurrekjes, de Boldstoel van Big-Game in kasjmierversie, in chique tinten.

www.moustache.fr

5. ZELFGEMAAKT LONDON DESIGN FESTIVAL, HOOGTEPUNT

Vlak bij Old Street in het oosten van Londen botsten we tijdens het London Design Festival in Fumi Gallery op de expo Studio Ware. Max Lamb, een van de designers van de huidige jonge generatie die handwerk haar voornaamste inspiratiebron noemt, presenteerde er houten stoelen, loungestoelen, een tafel en een bed. Allemaal uit prachtig afgewerkte, ronde, houten onderdelen in negen soort hout. De keuze van het hout wordt bepaald door de diameter : 16 mm is esdoorn bijvoorbeeld, 90 mm is sapeli. Dat geeft speelsheid aan de eenvoudige stukken maar brengt ook transparantie in de collectie. Wat het dan weer makkelijker maakt om de meubels te laten reproduceren door andere schrijnwerkers. Mocht de vraag onverwacht groot worden, dan kan Lamb het werk makkelijker uitbesteden.

www.maxlamb.com

6. HERUITGAVEN MAISON & OBJET, HOOGTEPUNT

Het Deense merk Gubi presenteerde in september in Parijs een reeks heruitgaven van creaties in staal van de Hongaars-Franse ontwerper Mathieu Matégot : een rekje, een kruk, een grappig bijzettafeltje uit twee delen, een kapstok en de bekende Nagasakistoel. Wie meer over Matégot wil weten, verwijzen we graag naar ons tweede Design voor beginners-magazine dat nu in de krantenwinkel ligt.

www.gubi.com

7. QUOTE DESIGNER VAN HET JAAR IN MIAMI

“TECHNOLOGIE IS NIET DE ENIGE MANIER OM IETS TE DEFINIËREN. IK GELOOF NIET IN EEN TOEKOMST DIE ALLEEN OVER EFFICIËNTIE GAAT. TECHNOLOGIE MOET TEN DIENSTE STAAN VAN DE CULTUUR WAARIN ZE TOEGEPAST WORDT.”

Na Zaha Hadid, Marc Newson, Tokujin Yoshioka, Fernando en Humberto Campana, Maarten Baas en Konstantin Grcic is de Britse architect David Adjaye uitgeroepen tot de zevende Designer van het Jaar op Design Miami. De architect, ooit leerling van Pritzker Prize-winnaar Edouardo Souto de Moura en van David Chipperfield, bereidt nu een installatie voor die eind november op Miami Beach zal te zien zijn.

www.adjaye.com,www.designmiami.com

8. TREND : ZACHT & GEOMETRISCH INTERIEUR

Les extrêmes se touchent : strakke, geometrische, tweekleurige motieven werken goed op zachte, comfortabele interieurelementen. Hier een collectie meubels en tapijten van Sandra Figuerola voor Gan en een ruitjespoefje van het Belgische Casalis.

www.gandiablasco.com, www.casalis.be

9. 2 X HIGHTECH STOELEN

De aluminium Hydrochair van Alberto en Francesco Meda voor Alias werd gemaakt met dezelfde hydrovormentechnologie als die waarmee racefietsen worden gefabriceerd.

Impossible Wood van Doshi Levien voor Moroso heeft een weerbestendige zitschelp uit een thermoplastische composiet van 80 procent hout en 20 procent polypropyleen.

10. BEVROREN MAISON & OBJECT, HOOGTEPUNT

Op de stand van Anna Torfs op de Parijse beurs Maison&Objet zagen we het gebeuren : concurrenten-glasmakers die – niet eens op een subtiele manier – kwamen spioneren hoe een gefacetteerde en goudvergulde vaas in elkaar stak. “Laat ze maar kijken, ik weet hoe hard ik eraan gewerkt heb”, was haar laconieke commentaar. De Antwerpse, die in Tsjechië haar atelier heeft, focust zich de komende maanden op haar nieuwe collectie Objects. “Het zijn unieke stukken waarin ik echt mijn knowhow kan tonen.” Momentsbijvoorbeeld suggereert een stilgevallen beweging in heldere kleuren.

www.annatorfs.be

11. SCHRIJVENDE ARCHITECT KRIJGT CULTUURPRIJS ARCHITECTUURDEBAT

Paul Vermeulen, die sinds 1989 met Henk De Smet het architectenbureau De Smet Vermeulen Architecten runt, volgt Bob Van Reeth op als winnaar van de Cultuurprijs Architectuur. De laureaat krijgt 12.500 euro en een sculptuur van Johan Tahon. Al ruim drie decennia combineert Vermeulen het bouwen met het schrijven over architectuur. Volgens de jury, die de prijs op 8 oktober overhandigde, heeft het architectuurdebat in Vlaanderen dringend behoefte aan bevlogen en deskundige kritiek. Met de prijs wil de jury de stille, authentieke stem van Paul Vermeulen een breder forum geven.

Wat betekent deze erkenning voor u ?

Paul Vermeulen : Ik vind het een blijk van waardering en een bevestiging van de juistheid van mijn keuze om een schrijvende architect te zijn. “Om een metselaar te zijn die Latijn kent”, zoals de Oostenrijkse architect Adolf Loos het formuleerde. Architectuur is een breed vak, het moet constant in vraag gesteld worden.

Waaraan beantwoordt goede architectuur volgens u ?

Goede architectuur moet in nauw verband staan met haar onmiddellijke omgeving. Er moet een zekere spanning bestaan tussen de maatschappelijke dimensie en de autonomie van een gebouw.

Waaraan herkennen we een ontwerp van De Smet Vermeulen Architecten ?

Hoewel het karakter van de plek voor ons belangrijker is dan de signatuur van de architect, herkennen steeds meer mensen onze gebouwen. Hoe dat komt, weet ik niet. Maar misschien is het zoals de Italiaanse architect Aldo Rossi zei : ” It is strange how I resemble myself.”

Welk project draagt uw voorkeur weg ?

Het Brusselse metrostation Maalbeek. Wegens de vriendschap die een grote rol speelde en wegens de technische moeilijkheid en de bijzonder kleine marges waarin we het verschil konden maken. Via de Kunstcommissie was beeldend kunstenaar en goede vriend Benoît Van Innis aangesteld om het station opnieuw in te richten. Met de vormgeving speelden we in op de bijzonderheid van een metrostation : net als echte reizigers kijken de portretten van Benoît elkaar nooit echt aan.

Waar bent u momenteel mee bezig ?

Op de Antwerpse Linkeroever werken we aan een intergenerationeel project. Het omvat zowel een kinderdagverblijf als een woonzorgcentrum en serviceflats voor ouderen. We ‘her-denken’ de site, samen met de bevriende architectenbureaus van Tom Thys, de Vylder Vinck Taillieu en Technum. Want de Antwerpse Linkeroever is een soort ‘gebouwde Koude Oorlog’ : katholieke wijken met horizontaal georiënteerde laagbouw staan er naast de socialistische, verticale hoogbouw. In het midden ligt een soort Checkpoint Charlie. Anno 2011 is deze tegenstelling volledig achterhaald. Ons kinderdagverblijf, een laagbouw met patio’s, schuift in de hoogbouwzone. Doordat het groene dak licht opbolt, noemen we het op kantoor al lachend ‘het vliegend tapijt’.

Elien Haentjens

Een uitgebreid interview vindt u op www.knack.be/cultuurprijzen

12.ARABISCHE DECO LONDON DESIGN FESTIVAL, HOOGTEPUNT

Ze stonden prachtig naast elkaar gepresenteerd in de Arabische Mosaïc Rooms in Londen : de gloednieuwe wierookbrander Mabkhara van de Belgische ontwerpster/edelsmid Nedda El-Asmar voor Zeri Crafts en haar serviescollectie Sastrugi voor Serax.

www.nedda.be

13. NIEUW BELGISCH DESIGNMERK INTERIEUR

Lokale knowhow en geavanceerde productietechnieken stimuleren : dat is wat de designers van Objekten willen doen. Het merk, geesteskind van de Brusselse ontwerper Alain Berteau, werd voorgesteld tijdens Design September in Brussel en bevat ook voorwerpen van onder anderen de Brusselse Sylvain Willenz en de Franse Mathieu Lehanneur. De collectie bestaat uit functionele interieurdecoratie, maar ook uit covers voor iPads en computers, bureauaccessoires en klein meubilair. Ideale spullen om ook online te verkopen.

www.objekten.com

14. DESIGNER VAN HET JAAR GRAND-HORNU

Op 4 oktober ontving Nathalie Dewez de prijs Designer van het Jaar uit handen van de jury, samengesteld uit de hoofdredacteurs van Knack Weekend en Le Vif Weekend, de directeurs van het Design Museum Gent en van Grand-Hornu Images en de artdirector van de Biënnale Interieur. Uiteraard waren er applaus, bloemen en champagne, daar op de mini-expo van Dewez’ werk in Grand-Hornu (Bergen). Foto’s van de uitreiking en het feestje, vindt u online op www.knackweekend.be

15. HOE DE BELG WOONT ENQUÊTERESULTATEN

Tachtig procent van de Belgen vindt de inrichting van zijn/haar woning belangrijk, maar een persoonlijke woonstijl vinden, blijkt niet zo simpel. Slechts een kwart is van mening dat hij/zij een duidelijke smaak en stijl heeft. Bijna de helft van de respondenten houdt gewoon van verschillende stijlen. Tot deze bevindingen kwam Ikea toen het 2400 Belgen hierover ondervroeg. Op grond van de enquêteresultaten besliste het woonwarenhuis om dit najaar nog meer stijlkamers in te richten in zijn winkels. Inspiratie kan men opdoen in vijf stijlen: klassiek, hedendaags donker, Zweeds modern, hedendaags kleurig of traditioneel romantisch.

www.ikea.com

SAMENSTELLING LEEN CREVE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content