Hoewel de natuurlijke look nog altijd populair was op de catwalk, wint een mysterieuzer schoonheid veld : de teint wordt bleker, de ogen donkerder en mat is terug van weggeweest.

Ogen kunnen zowel natuurlijk in huidskleuren (1) (H&M: 2,90 euro) als expressief, dankzij een vette streep zwarte eyeliner (2) (Clinique : 19,55 euro) of smoky eyes in rokerige tinten (3) (Estée Lauder: 39 euro). Anno 2006 betekent dat bruin of grijs uitgewerkt tot boven de arcadeboog en zelfs tegen de wenkbrauwen voor een ‘bewolkte blik’. Mascara is cruciaal voor een sprekende blik. Heel wat merken probeerden de perfecte mascara opnieuw uit te vinden. Chanel werkte tien jaar lang aan Imitable (6) (24,91 euro), en besloot uiteindelijk dat de essentie in een flexibel borsteltje ligt om alle wimpers te bereiken. Ook Nivea koos voor een rubberen borsteltje bij Ideal Revolution (7) (12,09 euro) en geeft mooie resultaten. Clinique ging opnieuw aan de tekentafel zitten en combineerde in High Definition Lashes (5) (20 euro) kam en borstel om de wimpers tegelijkertijd te krullen, te scheiden en voldoende product zonder klonters af te geven. Lancôme ging resoluut voor de verdiensten van een kam en integreerde er drie in de Mascara Fatale (4) (25,79 euro).

Wenkbrauwen krijgen heel wat aandacht dit seizoen. Ze worden aangezet (wenkbrauwkit T. Leclerc: 26 euro) en in toom gehouden met gel (The Body Shop: 9 euro) Het mag wat wilder en expressiever. Bij Prada namen ze dat heel serieus.

De teint wordt lichter en perfectie blijft bijgevolg ook dit seizoen aan de orde. Een heldere, smetteloze teint ligt binnen handbereik met aangepaste huidverzorging (Clinique Total Turnaround Skin Renewer Concentrate 30 ml (2) : 47,95 euro, Helena Rubinstein C-geniusserum (3) : 65,03 euro, Shiseido Benefiance Super Refining Essence (1) : 78 euro) en make-up. Vooral mattere foundations zorgen voor die gesofisticeerde, gepolijste look: Guerlain Fleur de teint ultramat (5): 38,64 euro, Shiseido’s Dual Balancing Foundation: 37 euro, Clinique Perfectly Real Compact Make-up (6 T : 29,25 euro) en Estée Lauder Double Wear (4) (32,05 euro). Een gothic look verdraagt geen blush, maar wie er wat gezonder wil uitzien kan niet zonder. Shiseido’s Accentuating Colorstick (6) (32 euro) lijkt fel, maar geeft een mooie kleurwaas. Niet bang zijn om te experimenteren met felle kleuren : op de huid oogt het doorgaans een stuk natuurlijker.

Nieuw gezicht : de Zwitserse Patricia Schmidt (21) is met haar ‘Louise Brooks meets Mireille Mathieu’-look een van de opvallendste nieuwkomers onder de modellen. Ze haalde al de cover van de Franse en Italiaanse Vogue en liep shows voor onder andere Versace, Burberry en Missoni. Shiseido wist haar te strikken als nieuw gezicht, wat meteen een van de mooiste looks van het seizoen opleverde.

Nagels volgen de lippen : we lakken ze in neutrale, lichtroze tinten (Diorlisse N°210 : 21,07 euro, Chanel N°221 : 19,83 euro) of gaan gothic met dieppaars (HR N°78 : 22 euro) of zelfs zwart (6) (Chanel N°219 : 19,83 euro).

Lippen bleven vaak neutraal in huidskleur of met een veegje transparante gloss (Lancôme Juicy Gelée: 19,18 euro, Aveda Lip Shine (5) : 15,76 euro). Zeer natuurlijk ogen eveneens de stiften van Bourjois (Bons Baisers de Paris : 8,50 euro) en Lancôme (Potion of love (4) : 20,86 euro), die je lippen veeleer lijken te vlekken dan te kleuren, alsof je bessen hebt gegeten. Mat komt stilaan weer op : Givenchy heeft een matte gloss (Lady Pulp (1): 24 euro) en The Body Shop heeft transparante gel (2) (Matte It face & lips : 14 euro) die alle glansplekjes instant matteert. Kleur dook op in de gedaante van een occasioneel klassiek rood op de catwalk, te vinden bij Dior Rouge (3) (N°721 : 27,22 euro vanaf 6/9) en YSL Rouge Pur (N°131 : 22,37 euro). Bij Prada depte make-up artist Pat Mc Grath donkerder nuances (Helena Rubinstein N°37 : 26,50 euro, Chanel Rouge Allure N°27 : 25,43 euro) in het midden van de lippen voor een sombere Twin Peakslook. Sfeervol, maar misschien niet meteen iets om zelf te proberen.

Natuurlijk en eenvoudig blijft ook dit seizoen het credo voor onze kapsels. Geen extreme tinten, maar natuurlijk ogende nuances zetten de toon. Lange lokken blijven populair en worden los gedragen met wat ondersteuning van lichte stylingproducten (Matrix Vavoom Freezingspray (2): 14,49 euro), maar vooral een hoge aaibaarheidsfactor (Redken All Soft Silk Fuel (4): 27,55 euro). Zelfs opgestoken houden we het sober, al mag wat extra glans en fixerende styling niet ontbreken. Zoals een vleugje lak bijvoorbeeld, van de vernieuwde Studio Lineproducten (1). Die kregen een restyling van haargoeroe Orlando Pita. De film- en modewereld verafgoden zijn easywear-kapsels die lang in model blijven. De Protect & Shine High Protection Fibrekrultangen (3) (39,95 euro) van Remington bevatten een speciale stof die het haar beschermt tegen hitte en het een mooie glans geeft.

De aroma’s van het seizoen ruiken overwegend zoet : bedwelmende bloemengeuren (F by Ferragamo EDP 50 ml : 67 euro, Givenchy Ange ou Démon EDP 50 ml : 68,30 euro), vaak met culinaire trekjes (Nina Ricci’s Nina EDP 50 ml : 50 euro, Estée Lauder Youth Dew Amber Nude EDP 30 ml : 48,92 euro, en DKNY Red Delicious EDP 50 ml : 48,80 euro). Ook mannen hebben het graag kruidig (YSL Homme EDT 60 ml : 50,33 euro) en warm (Prada for men EDT 50 ml : 55 euro).

Tekst Sofie Albrecht I Productfoto’s Diane Hendrikx, backstage Etienne Tordoir

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content