Het Belgische Mer du Nord lanceerde deze zomer een webradio rond zijn mannencollectie. Algemeen directeur Fabrice Duchêne over communiceren met de heren en voeling houden met de consument.

Mer du Nord – al jaren een vertrouwd gezicht in de Belgische vrouwenmode – liet zijn mannencollectie MDN Men pas vorige winter te water. Algemeen directeur Fabrice Duchêne, zoon van voormalig Chipie- en Chevignon-invoerder en gedelegeerd bestuurder Luc Duchêne, wist naar verluidt meteen dat de communicatie rond het label anders zou verlopen dan voor de vrouwelijke clientele. “Mannen houden wel degelijk van mode. Onze herencollectie durft ook meer dan sommigen aanvankelijk vermoedden. Alleen kunnen mannen zich doorgaans moeilijk identificeren met de modellen. Die vinden ze te mager, te jong of te androgyn. Ze willen vooral zichzelf herkennen.”

De catalogus die de wintercollectie begeleidt, spreekt dan ook boekdelen : er zijn zowel jonge als oudere mannen te zien, en om de herkenbaarheid volledig te bevorderen, mocht een dozijn ‘echte mannen’ met een uitgesproken kledingstijl zelf een outfit samenstellen. Wees niet verbaasd als u naast een blogger en een bankier ook een dj of een muzikant aantreft. Na de lancering van cd-compilaties door Chine – het hoger gepositioneerde kledingmerk uit de Duchênestal – startte in de zomer ook een webradio voor de doelgroep van MDN. “Mannen maken kennis met een merk via hun vrienden en omgeving, en via zaken als muziek en sport – ze gebruiken andere kanalen dan vrouwen.”

Ook die laatste markt verandert echter, zegt Duchêne, die net als zijn vader een autodidact in de modesector is. “Enkele jaren geleden droegen moeder en dochter vaak dezelfde kleren. Onze collecties voor beide doelgroepen weerspiegelden elkaar.” Die vlieger gaat tegenwoordig niet meer op. Jonge kinderen en tieners willen zelf hun kleding uitkiezen. “Soms gebruiken we wel eens dezelfde stof of een soortgelijk silhouet, maar de verschillende collecties hebben hun eigenheid.”

Over voeling met de consument gesproken : Mer du Nord opende in uiterst moeilijke omstandigheden niet alleen een mannenboetiek in Knokke-Het Zoute, maar ook drie nieuwe winkels, onder meer in het shoppingcenter K in Kortrijk. Hoewel de prioriteit de komende maanden op het consolideren van bestaande projecten ligt, is Duchêne veeleer optimistisch over de gevolgen van de crisis. “Een grote groep consumenten staat tegenwoordig langer stil bij de kwaliteit van wat ze kopen. Velen zijn bereid wat meer te betalen voor duurzame kleding. Met Mer du Nord kunnen we aan beide eisen voldoen : kwaliteit, maar ook een aanvaardbare prijs.”

MDN, Kustlaan 94, Knokke-Het Zoute. Info : 050 62 43 13, www.merdunordmen.com.

Door Ellen Bode

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content