Morris in 7 stappen

1. 1859 : Morris trouwt met Jane Burden, een wondermooie vrouw met Grieks profiel. Ze is niet alleen Morris’ muze, ze wordt ontelbare keren vereeuwigd door kunstschilder Rossetti.

2. 1860 : het Red House, een landhuis ontworpen door Morris’ vriend en architect Philip Webb, wordt afgewerkt. Op architecturaal vlak is het een mijlpaal, en later zelfs het voorbeeld voor de beroemde Villa Bloemenwerf (Brussel) van Henry Van de Velde. Op het gebied van decoratie en inrichting is dit huis voor Morris een vingeroefening voor zijn latere activiteiten. Minstens even belangrijk is dat het Red House hét trefpunt wordt voor de artistieke en literaire groep die zich rond de Morrissen vormt. Morris’ beide dochters worden hier geboren, Jenny (1861) en May (1862).

3. 1866 : vijf jaar na de oprichting van de decoratiefirma Morris, krijgt hij zijn eerste grote opdracht : The Green Dining Room. Vandaag maakt ze deel uit van het Victoria and Albertmuseum in London. Ondanks het feit dat dit niet het werk van Morris alleen was (maar ook van o.a. Webb en Brune-Jones) heeft de rijke versiering (blauwe lambrisering, groen behang met bloemmotieven, het bewerkte plafond) alle kenmerken van wat later bekend wordt als de Morris-stijl.

4. 1870 : Tulip and Trellis-tegel, een van de zeldzame tegels die Morris zelf tekende. Morris was decorateur. Hij en zijn medewerkers legden zich ook toe op het herinrichten van kerken. Glasramen, tegels en kandelaars lieten ze vervaardigen door gespecialiseerde firma’s. Naast Webb was vooral William De Morgan de voornaamste ontwerper.

5. 1876 : Pimpernel Wallpaper, een van de vele populaire patronen die Morris tekende. Deze en andere (Garden Tulip uit 1885, Willow Bough uit 1887) vinden we ook vandaag nog terug op behangselpapier, textiel en zelfs cadeaupapier. Morris liet alles in zijn eigen ateliers maken volgens oude methodes, trouw aan zijn ambitie om ambachtelijke tradities nieuw leven in te blazen. Ze werden bijvoorbeeld nog bedrukt met houten blokken.

6. 1880 : de stoel Sussex is eigenlijk een ontwerp van Philip Webb, maar werd in productie gebracht door Morris’ firma. Deze verrassend eenvoudige meubels, in een soort Shaker-stijl, waren destijds gedurfd.

7. 1896 : pagina uit The Works of Geoffrey Chaucer. Vanaf 1870 was Morris ook actief als uitgever, met een grote belangstelling voor de typografie. Het herontdekken van laatmiddeleeuwse boeken maakte de markt rijp voor nieuwigheden en experimenten. Dat mondde uiteindelijk uit in de experimentele drukkunst van het interbellum, waar wij nog steeds de vruchten van plukken.

Tekst Piet Swimberghe I Productie Sonja Mertens I Foto’s Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content