Het verdriet van de kurk

De oorlog tussen natuurkurk en alternatieve sluitingen (zoals plastic kurken of schroefdoppen) woedt in alle hevigheid. Tijdens een recent diner in Johannesburg mengde Michel Rolland – globetrottend enoloog, door 50 procent van de drinkende mensheid als een halfgod vereerd, door de andere helft uitgespuwd als een druivenmanipulator en effectenjager – zich nog eens in dit vurige debat. Hij concretiseerde in ieder geval bijzonder gevat het kernprobleem: “Natuurkurk werkt inderdaad niet effectief in zo’n 3 procent van de gevallen”, zo orakelde hij. “Als ik kijk naar onze 50.000 flessen Château Le Bon Pasteur die we jaarlijks in Pomerol produceren, komt dat inderdaad neer op zo’n 1500 treurige én kwade consumenten ergens in de wereld, oogst na oogst. Eigenlijk is dat vreselijk, want onze Le Bon Pasteur wordt in de detailhandel verkocht rond de 70 dollar per fles, ongeveer de prijs van een instap-gsm. Niemand die het zich nochtans kan voorstellen dat hij een nieuw mobieltje koopt en achteraf blijkt dat het toestel eenvoudig niet werkt…”

Een toemaatje? Tijdens dezelfde tafelspeech, toen gepeild werd naar zijn favoriete wijn, antwoordde Rolland: “Het plezier bestaat juist in verschillende wijnstijlen. Vergelijk dus niet, maar geniet ervan. Er bestaat namelijk niet exclusief één ‘goede’ wijn. Want een grote wijn is elke wijn die ons plezier brengt.”

Wijnidool gevonden

Een fan van ‘ big lips’ Jamie Oliver? Wel, dan heb ik smakelijk nieuws voor u: in Groot-Brittannië wordt nu een wijnversie van deze showkok klaargestoomd. Een paar maanden geleden organiseerde Hardy’s – onderdeel van de Australische gigant Constellation Wines – in het Verenigd Koninkrijk een nationale competitie om een nieuwe tv-persoonlijkheid te vinden die ‘de natie zou enthousiasmeren voor wijn’. Deze Wine Idol-wedstrijd was inderdaad helemaal op de Idool-formule gebaseerd, met diverse eliminatierondes en een finale in Londen. Van de ruim 400 deelnemers bleven negen finalisten over, die allerlei wijnopdrachten moesten uitvoeren voor de camera én voor een vakjury. Het Britse wijnidool moest immers een hoge X-factor hebben en popular appeal bij wijndrinkers van alle leeftijden. Uiteindelijk kwam Olly Smith, een 30-jarige voice-overartiest en scriptschrijver uit de bus als de Britse wijnversie van Jamie Oliver. In plaats van een platencontract sleept Olly een schermtest in de wacht bij Prospect Pictures, producenten van populaire tv-kookshows als Good Food Live en Saturday Kitchen. Even wedden: hoe lang duurt het voor we een Vlaamse versie op het scherm krijgen?

Frank Van der Auwera I Tekening Jan Vanriet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content