Met gevarieerde collecties, superexclusieve beperkte oplages en beroemdheden op lanceringsfeestjes krijgt de horlogesector krijgt steeds meer modeallures. Bovendien hebben vrouwen nu recht op technische hoogstandjes, zoals te ontdekken valt in de nieuwe collecties van Piaget.

De vakbeurzen in Genève en Basel zijn het jaarlijkse rendez-vous voor de uurwerksector. Maar wie in het opbod van technische hoogstandjes en schitterende juwelen wil opvallen, laat op voorhand iets zien. Zo stelde Piaget eind januari al in Marrakech aan de internationale vakpers een deel van de uitgebreide nieuwe collectie voor. De groep genodigden bestond uit opvallend veel vrouwen, opvallend veel Aziaten ook. Dat hoeft niet te verbazen, gezien het profiel van Piaget. Het luxebedrijf, onderdeel van de Richemontgroep waartoe ook Cartier behoort, wil een modieuze vormgeving combineren met een doorgedreven techniek. De klanten zijn vrij jong : hoewel het leeuwendeel van de collectie gemaakt is van goud en andere edele materialen en dus duur is, trekt Piaget volgens gedelegeerd bestuurder Philippe Leopold-Metzger steeds meer dertigers aan. Vaak uit Azië, waar al bijna 60 procent van de productie naartoe gaat.

Sinds enige tijd werkt Piaget, zoals wel meer horlogiers, hard aan een mode-imago, zeker nu ook modehuizen steeds verder op hun terrein komen. Voor de heropening enkele jaren geleden van de flagship store op Fifth Avenue in New York en de 25ste verjaardag van het legendarische succeshorloge Piaget Polo was de halve cast van Sex and the City present. Ook Friends-ster Courtney Cox feestte mee met een Polo om de arm. Vorig jaar nog trok het merk de aandacht met een trendy reclamecampagne voor hun gamma Possession. Daarin de Belgische actrice Marie Gillain, gefotografeerd in de typische, kitscherige sfeer van het kunstenaarsduo Pierre et Gilles.

“Ons merk heeft eigenlijk een dubbele identiteit”, vertelt Leopold-Metzger. “De juwelencollectie en de vormgeving van de horloges zijn belangrijk, maar dat betekent niet dat we de technologie vergeten zijn. In onze Zwitserse manufactuur wordt elk juweel en elk uurwerk van a tot z gemaakt. De volledige knowhow is er. Toch uitzonderlijk want zo’n verticaal gestructureerde manufactuur vind je bijna niet meer.”

Het afgelopen decennium investeerde Piaget bijna dertien miljoen euro in het ontwerp van mechanismen of binnenwerken, dit jaar alleen komen er vier nieuwe op de markt. Daarbij de 450 P, een ultradun (2,1 mm) mechanisme dat zijn weg moet vinden naar de vrouwenhorloges (zoals het model Limelight, met een kast van witgoud en afgewerkt met 120 briljanten).

Bij de uurwerken voor vrouwen zijn de kwartshorloges de regel, mechanische de uitzondering. Mooie stukken genoeg, maar de technische hoogstandjes binnenin werden aan de mannen overgelaten. Daarin komt nu stilaan verandering. Bij Audemars Piguet en Girard-Perregaux zijn vrouwelijke ontwerpers aan de slag. Bij Piaget geloven ze ook sterk in deze trend. Huisontwerper Eric Klein stelt tot zijn tevredenheid vast dat vrouwen meer interesse betonen voor de wondere wereld van mechanische horloges. “Een mechanisme geeft een ziel aan een uurwerk”, aldus Klein. “Dat kwartssystemen accurater en comfortabeler zijn – je moet ze niet opwinden -, doet niets af aan de magie van een vernuftig en handgemaakt binnenwerk.” Klein vertelt met passie over binnenwerken van nauwelijks enkele millimeters, die uit wel 220 onderdelen bestaan en tal van functies combineren.

Een van de nieuwigheden waar ze bij Piaget zeer fier op zijn, is de Tourbillon Relatif. Een tourbillon is een state-of-the-art-‘complicatie’ die de gevolgen van de zwaartekracht moet neurtraliseren. Dit regelende orgaan zit in een kooi. Bijzonder aan de Tourbillon Relatif is het feit dat hij, bevestigd op de minutenwijzer, als het ware ‘zweeft’, los van het binnenwerk.

Maar naast technische extravagantie is er ook ruimte voor wilde of althans opvallende creativiteit. De collectie Limelight Party (met meer dan veertig juwelen en een tiental horloges) is een waterval van diamanten, edelstenen en witgoud. Perfect rodelopermateriaal, maar een bodyguard is wenselijk, gezien heel wat stukken uit deze collectie evenveel kosten als, pakweg, een stevige designkeuken. “Exclusiviteit is het allerbelangrijkste”, aldus Leopold-Metzger. “Volume is voor ons niet de drijfveer. We werken met nobele materialen en daar hangt vanzelfsprekend een prijs aan vast.”

Door Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content