Van de bossen van Wisconsin naar het nachtelijke Budapest, van de regenwouden in Papoea-Nieuw-Guinea naar een Engels landhuis. De dood waart weer rond. En is niet kieskeurig. Een greep uit het thrilleraanbod.

Mensenjager

Zeven jaar heeft Frank Temple III door Amerika gezworven, nu eens klussend, dan weer om aan een of andere universiteit te studeren. Hij begon het zwervend bestaan na de zelfmoord van zijn vader. De man was een gelauwerd Vietnamveteraan, werd een gewaardeerd politieman, maar bleek bij te klussen als huurmoordenaar. Liever dan in de gevangenis te belanden, pleegde hij zelfmoord. Frank had een prima relatie met zijn vader, die hij enorm bewonderde. Als hij verneemt dat Frank senior werd verlinkt door een boezemvriend met wie hij samen in Vietnam vocht, zint hij op wraak. De verrader blijkt op weg naar de blokhut die de gewezen vrienden ooit kochten in de bossen rond de meren van Wisconsin. Voor de jonge Frank een soort heilige grond waar hij met zijn vader heerlijke dagen doorbracht. De problemen beginnen als bij de wraakactie een reeks mensen betrokken raken die op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn. Erfenis van de Amerikaan Michael Koryta is ondanks het soms vele geweld een zeer gevoelige thriller over de liefde van een zoon voor zijn vader. De nog vrij onbekende auteur bewijst hiermee een eigen stem te hebben en bereid te zijn platgetreden paden te verlaten. Hij schrijft eenvoudig maar mooi proza, presenteert overtuigende personages, tovert de woeste natuur van Wisconsin om tot een indruk-wekkend en beangstigend decor. Een van de beste thrillers van het jaar.

Erfenis, Michael Koryta, Mynx, 19,95 euro,

ISBN 978-90-8968-142-3.

Doodleuk

Helen FitzGerald lijkt in alle stilte een nieuw misdaadgenre te hebben uitgevonden : de chicklitkrimi, met een hoog Sex and the City-gehalte, maar ook met verwijzingen naar harde noir. Krissie Donald vertelt in Mijn laatste bekentenis over haar nieuwe job als reclasseringsambte-naar. Ze geeft tips als : geen crackverslaafde klanten uitnodigen op je tuinfeest, niet tongzoenen met een collega om je vriend jaloers te maken, of verliefd worden op een gevangene die be-schuldigd wordt van moord op zijn schoonmoeder. Dat hij als kind ook zijn zusje heeft gedood door haar in de wasdroger te stoppen, is een detail. Nog zo’n bijkomstig-heid is dat Krissie dood-gelukkig is met haar grote liefde, kunstschilder Chas. Chicklit én krimi, en allebei van grote kwaliteit.

Mijn laatste bekentenis, Helen FitzGerald, Anthos, 19,95 euro, ISBN 978-90-414-1290-4.

Fascisten aan de macht

Antisemitisme, racisme en corruptie vormen de achtergrond van Nacht over Budapest, de eerste thriller van Kondor Vilmos. We zijn 1936. De toenmalige premier van Hongarije is pas over-leden. Hij duwde het land dictatoriaal in de fascistische richting. Gordon is een gedreven journalist die op eigen houtje de moord op een jonge Joodse vrouw onderzoekt. Hij komt op het spoor van een prostitutie-netwerk én een onverkwik-kelijke familiegeschiedenis. Vilmos beschrijft overtuigend de sfeer van Budapest tussen de twee wereldoorlogen, en Gordon heeft als eenzame wolf wat van Raymond Chandlers privédetective Marlowe. Hij doorkruist de stad met tram en bus. Zonder mobieltje, wel met veel nicotine. Mooie historische politiethriller.

Nacht over Budapest, Kondor Vilmos, Mynx, 18,95 euro,

ISBN 978-90-8968-123-2.

Vergiftigd

Alle romans van Donna Leon spelen zich af in en rond het mysterieus mooie Venetië, met in de hoofdrol de geculti-veerde commissaris Brunetti. In Gezichtsverlies (de titel is zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld) krijgt de commis-saris af te rekenen met de maffia van de afvalverwerking. Er zijn verwijzingen naar de problemen in Napels en naar de dreigende vergiftiging van Venetië. Leon, die bescheiden haar romans niet in het Italiaans laat vertalen, noemt Berlusconi net niet bij naam. Elegant en soepel geschreven, gemarineerd met de smaak en de geur van de Italiaanse keuken. En een plot sterk als een echte ristretto.

Gezichtsverlies, Donna Leon, Cargo, 17,90 euro,

ISBN 978-90-234-4029-1.

Engels drama

Barones P.D. James is 89 en voor velen nog altijd de grootste Britse misdaad-schrijfster na Agatha Christie. Liefhebbers van klassieke politieromans zullen aan De patiënte veel plezier beleven. Met de traditionele ingrediën-ten : een mooi landhuis, een groep verdachten van de moord op onderzoeksjourna-liste Gradwyn, het gebrek aan motieven… En er is het mees-terlijke begin : Op 21 november, op haar zevenenveertigste verjaardag, en drie weken en twee dagen voordat ze zou worden vermoord, had Rhoda Gradwyn een eerste afspraak met haar plastisch chirurg… Maar waarom heeft Rhoda meer dan dertig jaar gewacht om het litteken in haar gezicht te laten verwijderen ? En zal inspecteur-dichter Dalgliesh eindelijk trouwen ? En wordt dit James’ laatste politieroman ?

De patiënte, P.D. James,

De Boekerij, 19,95 euro,

ISBN 978-90-225-5197-4.

Oliedollars

De meeste Vlaamse misdaad-schrijvers kiezen hun eigen stad of dorp als locatie. Marc Cave ziet het in Zwart goud, zijn vierde financiële thriller, wat ruimer. Hij brengt ons naar Papoea-Nieuw-Guinea, waar avonturier Lex Harrington en een paar aco-lieten de wereld wijsmaken dat ze een reusachtige oliebel hebben ontdekt. Puur bedrog. De vraag is hoe Harrington de financiële wereld zal overtuigen om in het bedrijf te investeren. En hier komt econoom en beleggings-deskundige Marc Cave (pseudoniem) met een even geniaal als eenvoudig verhaal. De hele constructie gaat uiteindelijk aan hebzucht ten onder, wat niemand zal verbazen. Cave bewijst dat een financiële thriller niet per se saai hoeft te zijn.

Zwart goud,

Marc Cave, Manteau, 18,95 euro,

ISBN 978-90-223-2374-8.

Door Fred Braeckman

“Frank, stel je voor dat iemand me binnenkort vermoordt en dat je weet wie het heeft gedaan. Wat zou je dan doen ?”

“Hem vermoorden. Ik zou hem opsporen en vermoorden,” zei Frank.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content