Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Koningshuizen zijn er dol op. Arnold Schwarzenegger en Helmut Kohl zijn vaste klanten. Voor Pavarotti wordt op maat gewerkt. Schneiders uit Salzburg, leveranciers van Oostenrijkse traditie.

Lene Kemps

Oostenrijkse kleding of tracht heeft een moeilijke reputatie. Allereerst komt het uit het meest vervelende land ter wereld, dat er zoals Orson Welles zegt, in al zijn vredelievendheid alleen maar in geslaagd is om de koekoeksklok te produceren. Kleding uit datzelfde land wordt als extra-saai beschouwd. Verder is er de verwarring met folklore uit Beieren en Tirol, met lederhosen, dirndl’s, scheerkwast-hoedjes en eindeloze bierfeesten. Het zijn clichés waar men zich bij Schneiders al lang niet meer tegen verzet. ?Wat mij betreft, hebben we dat gevecht al gewonnen?, zegt Alfons Schneider. ?Onze firma bestaat ondertussen een eeuw, we zitten nu aan tachtig procent export en de omzet stijgt elk jaar. Als er dan al vooroordelen bestaan, dan hebben die zeker onze groei niet belemmerd.?

In drie collecties : Schneiders, Habsburg en Amadeus wordt het ganse gamma van folkore, traditie, jacht en vrijetijdskleding bespeeld. Lange rokken en vloeiende jassen in de typische grijze of kaki lodenstof. Getailleerde jasjes met galons en een rechtopstaand kraagje. Maar ook sportievere doorstikte parka’s. Je vindt het mooi of net heel kneuterig, superouderwets of ultramodern. ?Toen ik twaalf jaar geleden op zakenreis met mijn man de Oostenrijkse kleding ontdekte, zag ik onmiddellijk de mogelijkheden in België?, zegt Brigitte Neys van Tradition d’Autriche. ?Oostenrijk heeft veel gemeen met België : de royalistische wortels, de katholieke achtergrond, een voorliefde voor degelijke kleding en een respect voor traditie.? De koningshuizen van Nederland en Spanje kopen Oostenrijks. België ook. Brigitte mag zich ondertussen hofleverancier noemen, de koninklijke familie was een klant van het eerste uur. ?Veel wil ik er niet over vertellen. Maar een mooie herinnering is dat koning Boudewijn bij ons elk jaar een cadeautje voor koningin Fabiola kwam kopen?. In het begin werd de winkel vooral bezocht door de aristocratie en jachtliefhebbers. Ondertussen is de stijl geëvolueerd. ?Ik zou het nu omschrijven als verfijnde vrijetijdskleding. Het publiek is veel ruimer geworden. Mijn norm is : mensen moeten zich niet omdraaien op straat om je na te kijken, het mag geen folkloristische vermomming worden.?

Het Huis Meire in Brugge bestaat al zo’n 150 jaar en is de oudste Schneiders-klant in België. Zij werken al 25 jaar met het merk en kopen ook het meer formele Habsburg aan. Sinds jaar en dag mengen ze de Oostenrijkse traditie met de Engelse landstijl. ?Het is een bijzonder geslaagde combinatie?, zegt mevrouw Meire. ?Een loden jasje met een tweed broek. Een krijtstreep blazer met een wijde, loden rok. Het gaat verrassend goed samen. En het doet me plezier te zien dat steeds meer jonge mensen de stijl ontdekken. Zij dragen het traditionele jasje met een jeans, ze nemen er één stuk uit en maken er iets sportiefs van.?

Net zoals jonge designers in Engeland traditionele materialen als shetland en tweed herontdekken, komen steeds meer Oostenrijkse ontwerpers bij Schneiders aankloppen. En Salzburg werd door het Amerikaanse blad W zowaar tot hipste stad van Europa gebombardeerd. ?Het blijven erg bescheiden experimenten, en het heeft zeker nog geen commerciële avant-garde opgeleverd zoals in Engeland, maar het zijn boeiende samenwerkingen?, zegt Alfons Schneider. ?Een modestudent heeft voor Habsburg een reeks broeken gemaakt van de zwaarste en stijfste loden stof, van 1 kilo per meter. Je moest zo’n broek niet ophangen, ze bleef gewoon rechtstaan. Arnold Schwarzenegger heeft die collectie gekocht. Voor een van onze popsterren hebben we een complete traditionele garderobe in leer gemaakt, het was peperduur, maar zag er fantastisch uit. Ik ben ervan overtuigd dat we in die richting moeten verdergaan.?

Brigitte Neys organiseert op maandag 22 september een defilé ten voordele van SOS-Kinderdorp België, tel. : (02) 534.84.35.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content