Bij het begin van de lente pakken de cosmeticalijnen uit met nieuwe afslankingscrèmes en behandelingen tegen cellulitis.

Drie vrouwen op vier zijn ontevreden over hun onderste helft. Niet alleen door de omvang van heupen, billen en dijen, maar vooral door de ontsierende putjes die de huid daar vertoont. Cellulitis – met een ander woord: sinaasappelhuid – is hun droevig lot.

Cellulitis heeft te maken met verkeerde leef- en eetgewoonten: te veel vet, te veel suikers en alcohol, te weinig lichaamsbeweging. Maar ook erfelijke en hormonale factoren spelen een rol. Peter M. is gyneacoloog en verklaart waarom alleen vrouwen er last van hebben: “Bij vrouwen worden de vetreserves in eerste instantie opgeslagen in de bovenbenen en dan op buik en heupen. Daarom ontstaat cellulitis daar het eerst. De vetcellen in het onderhuids bindweefsel zweven in vocht en worden op hun plaats gehouden door weefselvezels. Dóór die weefsels stroomt een mengsel van bloed, water en lymfevocht dat voor de toevoer van zuurstof en de afvoer van gifstoffen zorgt. Wanneer dit proces niet optimaal verloopt, hopen gifstoffen zich op in het bindweefsel en ontstaan er verharde vetophopingen. Daardoor wordt de bloeddoorstroming in de haarvaatjes nog meer gehinderd, afvalstoffen blijven achter en worden vervolgens ingekapseld. Op die manier ontstaan clusters die een onregelmatige druk uitoefenen op het bindweefsel. De bobbeltjes zijn door de huid te zien, omdat het bindweefsel bij de vrouw minder stug is: de huid moet namelijk soepel kunnen uitzetten tijdens de zwangerschap. Bij mannen zijn de vetkamertjes kleiner. Bovendien bestaat bij mannen de huid-spierverbinding uit een dicht net van kriskras dooreenlopende strengen die de vetlaag egaal samenhouden en een glad voorkomen geven aan de huid.”

Schoonheidsspecialiste Sylvianne D’haemer uit Schellebelle legt zich vooral toe op lichaamsverzorging: “Vroeger moest men een cellulitisbehandeling daadwerkelijk voelen. Als het geen pijn deed, kon je geen effect verwachten, dat was de redenering. Vandaag worden de weefsels enkel nog voorzichtig gekneed om ze los te maken en vervolgens met effleurage (lichte, voorzichtige massage, red.) gedraineerd. Cellulitis is bij nagenoeg elke vrouw aanwezig, maar er zijn verschillende stadia. Bij een lichte cellulitis is de huid nog strak en worden de bobbeltjes pas zichtbaar als je de huid samenknijpt. In een tweede stadium is de cellulitis duidelijk als je rechtop staat, in een derde stadium zijn al diepe putten zichtbaar als je ligt. Hoe minder vetweefsel, hoe minder kans op het ontstaan van de sinaasappelhuid, maar cellulitis aanpakken met een crashdieet heeft weinig zin, want dan verdwijnt ook de boezem. De lokale vetreserves blijken ook zeer hardnekkig, zodat plaatselijk behandelen vaak de enige uitkomst biedt.”

Cellulitis is geen ziekte, maar een gevolg van de vrouwelijke morfologie. Methodes om cellulitis aan te pakken zijn legio: schoonheidsinstituten en afslankingscentra maken er elk jaar hun seizoen mee goed. Eigenlijk helpt alles een klein beetje, maar de ervaring leert dat de beste resultaten worden behaald met een totaalprogramma dat aandacht besteedt aan voeding én beweging. Ook geduld en doorzettingsvermogen zijn absolute vereisten: cellulitis die er enkele jaren over deed om zich te installeren, krijgt niemand in één seizoen weg. Tenzij met liposculptuur, een esthetische ingreep waarbij de vetmassa met een canule onderhuids wordt weggezogen.

De medische wereld gelooft niet dat cellulitis met uitwendige middelen kan worden verbeterd. Dat belet niet dat de nieuwste afslankingscrèmes de verwachtingen van consumenten beter beantwoorden dan vroeger. Christian Dior produceerde met Diorsvelte (Perfect) de eerste afslankingscrème die zonder masseren werd aangebracht. Nu is er Body Light en algemeen directeur voor de Benelux Leen Noordermeer klinkt lovend: “Een zwaargewicht lancering, een schitterend marketingplan en advertenties die beter aansluiten bij het Dior-imago van couture en glamour.” Marie-Noëlle Barrère is internationaal marketingverantwoordelijke bij Dior. Zij stelt dat consumenten erg gevoelig zijn voor nieuwigheden en verwachten dat het jongste product het beste is. “Met Dior Light opteren wij voor een globaal concept. Wij leggen de consument uit dat dit product een erg volledige werking heeft, en ook een invloed heeft op de rondingen nadat men met het gebruik ervan is gestopt.”

Yves Saint Laurent lanceert Absolus Contours. Persverantwoordelijke Beatrice Van Besien: “Het is niet zo verwonderlijk dat Saint Laurents eerste specifiek lichaamsverzorgingsproduct een afslankingscrème is. Eigenlijk profiteren wij mee van de Lipofactor-innovatie van de Sanofi Laboratoria. Absolus Contours werkt op drie manieren: afslankend, drainerend en huidverstevigend. Dat is bewezen met echografie en macrofotografie.”

Zowel Dior Light als Absolus Contours zijn challengers voor Clarins, van oudsher marktleider in afslankingsproducten. Dat merk is goed voor meer dan de helft van de markt qua aantal en waarde. Lift Minceur 2000 (1350 fr.) van Clarins verovert de eerste plaats, Masvelt, Huile Anti-Eau en Lift Minceur behalen respectievelijk de derde, vierde en zesde plaats in de top-10 van de populairste producten.

Estée Lauder introduceert Re-Nutriv Intensive Lifting Body-crème (6100 fr.), een romige formule met tal van plantenextracten. De crème bevordert niet alleen slankere lichaamscontouren maar vermindert ook huidverkleuringen en verstevigt de huid. Shiseido brengt een bodycare-gamma van drie producten op basis van rijst, kersenbloesem, venkel en het traditionele cafeïne. Cafeïne, zowel oplosbaar in water als in vet, is een populair ingrediënt in afslankingscrèmes. Daniël Jouvance gebruikt in Caféin’Algue blauwe microwieren om de werking van cafeïne versterken, en Pierre Fabre lanceert Percutaféine met 5 procent cafeïne. Daniëlle Vranken is productmanager voor Elancyl: “Extrême Minceur bevat 7 procent cafeïne in twee vormen: basiscafeïne en cafeïnezouten die elkaar aanvullen en samen voor een vetafbrekende werking zorgen. De basiscafeïne werkt onmiddellijk, de cafeïnezouten verspreiden zich geleidelijk en hebben een continue werking op alle niveaus.” Lift Dynamic van Yves Rocher staat voor een scala van vier afslankingsproducten: een spray, een thermo-gel, een klassieke gel en een vochtafdrijvende massageroller, die liefst in combinatie worden gebruikt.

Onze favorieten zijn Lipofactor Sanofi Concept, een onzichtbare spray van Omega Pharma die in apotheken wordt verdeeld. Het product betekent een doorbraak in de behandeling van hardnekkige cellulitis, omdat men gebruikmaakt van de patchtechnologie. De spray legt een onzichtbare film met een hoge concentratie van actieve bestanddelen op de hoornlaag, zodat ze permanent op de vetcellen kunnen inwerken.

Ondanks de wat minder cosmetische textuur is p{ITA}O 2 Contour van Westrom Pharma een product dat echt helpt. Sylvana De Groot is managing director van Westrom Pharma: “Cellulitis heeft onder andere te maken met een onvoldoende toevoer van zuurstof naar de weefsels, en pO2 Contour verhoogt juist het zuurstofgehalte in de huid. Daardoor wordt het celmetabolisme geactiveerd en komt een natuurlijke drainage op gang. Het is belangrijk om het product twee keer per dag aan te brengen op de probleemzones, want enkel regelmatig gebruik garandeert effect.”

Shopping

Extrême Minceur Elancyl in 14 minidoses, 895 fr.

Lipofactor Spray Patch Sanofi Concept, 1190 fr.

Dior Light, 1395 fr.

Lift Dynamic Gel Lisseur Capitons Yves Rocher, 599 fr.

Lift Dynamic Spray Minceur Express Yves Rocher, 749 fr.

Lift Dynamic Kiné Minceur Yves Rocher, 799 fr.

Percutaféine gel Pierre Fabre, 540 fr.

Body Refining Complex Shiseido, 1390 fr.

Caféin’Algue Daniël Jouvance, 1150 fr.

pO2 Contour Westrom Pharma, 1495 fr.

Absolus Contours Yves Saint Laurent, 1295 fr.

Lift Minceur 2000 Clarins, 1350 fr.

Linda Raats / Foto’s Hilde Vanderplancke en Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content