Sport wordt steeds belangrijker, dus antwoorden de kledingmerken op de vraag van de tijdgeest. Twee gevestigde Belgische labels hebben net een sportlijn op de markt gebracht. Een doorlichting.

SCAPA SPORTS

Scapa of Scotland, dat dertig jaar bestaat, behoeft geen introductie meer, wat z’n voor- en nadelen heeft. Enerzijds is dit Belgische merk ongemeen populair om z’n dames-, heren-, kinder- en homewear-lijnen, anderzijds is het dan weer te bekend, dus geklasseerd. Iedereen kent Scapa, zelfs wie het nooit draagt, want zijn universum is via advertenties, catalogi en eigen winkels wereldwijd maar vooral landelijk uitgedragen: sinds tijden, zo blijkt de algemene en veralgemenende consensus, is Scapa wegens zijn degelijke, altijd geldende basics in een klassiek-traditionele en halfnonchalante stijl, de klerenleverancier van de gegoede burgerij en aspiranten.

Dat weinigen Scapa nog zien als de eerste de beste commerciële modelijn, wel als een volwaardig voorbeeld van Belgische Mode, heeft het label vooral te danken aan de opwaarderende beeldvorming rond de kleren, immer terugkerende variaties op thema’s als natuur, vakantie, rust, ingetogenheid, geborgenheid en het huiselijk gevoel aan de haard. Voor velen lijkt Scapa nooit te veranderen, wat afgaande op de elkaar opvolgende collecties niet echt klopt. Maar gewenning is nu eenmaal een stadium waarin elk merk dat een instituut is geworden, verzeild raakt, en waar het doorheen moet.

Dat Scapa of Scotland nu een eigentijdse sportlijn lanceert, is niet toevallig, maar volgens Michael Redding, telg van de Scapa-eigenaars Redding, ook weer geen koude zakenzet. Hij is Unit Manager van Scapa Sports, sinds dit seizoen de nieuwste aanvulling op het Scapa-aanbod.

“Scapa of Scotland is inderdaad een zodanig vaste waarde geworden dat een bepaald publiek niet eens meer de moeite neemt om nieuwsgierig de Scapa-collecties te gaan bekijken. Vooral bij jongeren is dat het geval, en Scapa is niet blind voor dat feit. Met Scapa Sports willen we terug een jeugdiger publiek aanspreken, maar met kleren die stroken met de look van het huis. Sober en stijlvol dus, geen schreeuwerige logo’s of hoofdpijnkleuren. Met jeugdig bedoel ik trouwens niet alleen kids van 18 jaar. Laat ik het jong van geest noemen, zonder er een leeftijd op te plakken.

Van Scapa’s kant is deze lancering een bewuste keuze, maar de sportlijn is er vooral gekomen op vraag van de klant zelf. Heel wat klanten misten zoiets. Tegenwoordig gaan steeds meer mensen sporten, individueel of in teamverband. Het is bijna de algemene levenswijze van de nineties geworden. Echte performance-outfits of ware casual-artikelen zaten niet in de mannen- en vrouwenlijnen van Scapa, en die bieden we nu wel aan bij Scapa Sports, voor de beide geslachten én kinderen. We hebben ons geconcentreerd op vijf sporttakken: zeilen, tennis, fitness, trekking en polo annex golf. De collectie is een combinatie van performance en casual, stukken die men daadwerkelijk op het veld voor competitie kan gebruiken, en outfits die eerder in combinatie met vrijetijdskleding zullen gedragen worden. Van haltertopjes, leggings en tennisrokjes tot multifunctionele jassen en blousons dus.”

Hoewel de lijn voor een jong publiek is geconcipieerd, ontbreekt ook maar enige verwijzing naar echte “jonge” sporten zoals skate- of snowboarding. Bewust? “Niet echt. Daar gaat trouwens verandering in komen, maar met de eerste collectie hebben we geprobeerd een soort middenweg te bewandelen omdat we ons publiek nog moeten vinden. Maar Scapa Sports staat toch wel los van Scapa zelf. Er is een volledig nieuw team verzameld: allemaal mensen onder de dertig die zelf actief sporten. Jürgen Van Cauwenbergh, de designer van Scapa Sports, is een ex-triatleet die nu krachtbal speelt; Laurent Marinus, onze commerciële verantwoordelijke en ik zeilen en hockeyen. Dat helpt, want zo leren we ter plekke de noden van sportmensen kennen.”

Hoe moet Scapa Sports aan de man/vrouw gebracht worden? Redding: “Via corners in de Scapa-winkels en in sommige geselecteerde multimerkenshops, en via een eigen flagstore in Brasschaat. De eerste. Of het de enige blijft weet ik niet, want daarvoor is het nog te vroeg. In de toekomst zie ik Scapa Sports ook wel in de betere sportwinkel, maar ook dat is een idee voor later.

Op dit moment voel ik weinig voor grootscheepse, afstandelijke campagnes. We gaan het actief en direct aanpakken. We willen ons op een originele manier van andere merken onderscheiden. Met Scapa Sports gaan we letterlijk de straat op, nu al: we maken promotie in sportclubs, trekken met een team de winkelstraten in… En het moet daar niet stoppen. We willen sportevenementen sponsoren, of feestjes. Zaken waar we zelf voeling mee hebben. En ik ben ervan overtuigd dat deze sportlijn ook een positief effect zal hebben op het imago dat sommigen van Scapa zelf hebben. Ironisch eigenlijk, want volgens mij is Scapa of Scotland een van de weinige Belgische merken dat al sinds het ontstaan sportelementen in zijn kleding verwerkt. Daarom vind ik de opmerking dat deze sportlijn wat laat komt, ongegrond. Scapa Sports is er nu, en dat is het belangrijkste.”

DONALDSON SPORT

Wie Mickey Mouse zegt, denkt aan Walt Disney, en evenzeer aan Donaldson, het Belgische label dat het tekenfilmfiguurtje van massamascotte tot de kledingtotem van de betere klasse heeft weten te verheffen. Sinds ’85 staat Mickey breed glimlachend geborduurd op de Donaldson-items, steeds gekleed in de Donaldson-collectie. In ’92 vervoegde de rest van de Disney-stal hem: Minnie, Winnie, Donald en Pluto, de hele familie dus. En familie blijft een sleutelwoord in het universum van Donaldson. Het Donaldson-handboek staat een “actief, vrolijk, geestig, gelukkig, positief, selectief en familiaal leven” voor, dat zich, nog steeds volgens het Donaldson-vademecum, “buiten de steden afspeelt, op het platteland of aan zee”. Niet voor niets dus vindt Donaldson dat Knokke Het Zoute de perfecte weerspiegeling is van (en we blijven maar citeren, we verzinnen niets) “het evenwicht tussen het familiale leven, de natuur en de kwaliteit van het leven van Donaldson”.

Maar desondanks gaat Donaldson elk seizoen op reis, met Mickey en Minnie als gidsen: om de zes maanden wordt een ander themaland of -plaats gekozen, waarbinnen de dames-, heren-, kinder-, baby- en home-collectie gesitueerd wordt. Sinds het vorige winterseizoen, de reisbestemming was toen Canada, kunnen de Donaldson-dragers ook sportkleren in hun koffers pakken, want aan het pakket is nu ook een sportlijn toegevoegd. “Beweging, activiteit en dus ook sport past helemaal binnen onze filosofie”, verklaart Donaldson-baas Marcy Szwarcburt. “Wandelen, skiën, fietsen, bergbeklimmen zo je wil… De mensen doen het steeds meer en vinden het steeds aangenamer; zich ontspannen in de natuur wordt steeds belangrijker. Maar de meest doorslaggevende reden waarom we nu met een sportlijn komen aanzetten, is de technische vooruitgang in het aanbod van de stoffen. Denk aan polar of Goretex of bepaalde warmteregelende materialen. Tien jaar geleden stonden ze nog bekend als quasi-experimentele stoffen; nu zijn ze zo geavanceerd, nuttig en gebruiksvriendelijk dat ze perfect in een gewone kledinglijn geïntegreerd kunnen worden. En van die evolutie willen we graag gebruikmaken. Daarom staat onze sportlijn niet apart van onze prêt-à-portercollectie. Wij willen nu ook niet noodzakelijk een jong publiek aanspreken; bij ons zal je plots geen hele serie blitse, wijde snowboardbroeken vinden, hoewel ik er niets op tegen heb. Sport en ontspanning is er voor de volledige familie, dus die denkwijze houden we aan. En we gaan met deze lijn ook niet de gevestigde sportwinkels aflopen, ze blijft gewoon binnen de Donaldson-winkels en -corners.

Neen, Donaldson Sport vormt een logisch onderdeel van de volledige huisstijl. Net zoals de actieve component deel uitmaakt van de dagelijkse leefwijze. En aangezien er voor elke gelegenheid een bepaalde tenue bestaat, zorgen wij er nu ook voor dat wij outfits kunnen aanbieden voor meer sportieve activiteiten. Niet dat wij de mensen strikte kledingcodes willen opleggen – iedereen doet wat hij of zij wil -, maar Donaldson biedt tenminste de keuze. Maar, zoals gezegd, moet het een sluitend geheel blijven vormen.

Het aanbod binnen de Donaldson-sportcollectie varieert naargelang het seizoen: voor de vorige winter neigde het meer naar ski- en stevige outdoorkleding, voor deze zomer brengen we meer strand- en zeegebonden items, zoals badpakken, shorts en T-shirts. Maar dat kan uitbreiden naar meer specifieke sporttakken, alleen is het daarvoor wat vroeg. We zijn net begonnen. Wel is het zo dat alles moet blijven kloppen met onze stijl. Onze kleuren blijven basic-klassiek en rustig, dus ook binnen de sportlijn. Bij ons geen fluo. En Mickey blijft ook aanwezig, want hij is het symbool van de hele Donaldson-wereld. Maar voor de logo’s van Donaldson Sport hebben we voor een meer gestroomlijnde, dynamische stijl gekozen, in rood, wit of marine, waarbij Mickey wat abstracter is weergegeven.

Thematisch hebben we voor deze zomer rond Australië gewerkt. Het land van vele mogelijkheden. Er heerst daar een erg moderne levenstijl, een mix tussen de Europese en de Amerikaanse manier van denken. In Sydney bijvoorbeeld is er die mooie samenhang van in- en ontspanning: werken en nadien uitrusten op het strand, wat iedereen daar ook doet, gelijk welke leeftijd of rang. Vandaar de verwijzingen naar water: zeilen, zwemmen, surfen… Australië was een bewuste keuze aan de vooravond van het millennium. Voor mij is het een land van de toekomst. Licht, natuur, eerlijkheid en positivisme. Zo hoort het leven geleefd te worden.”

Peter De Potter

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content