Toen fotograaf Thierry Van Biesen zijn eerste camera kocht, was hij eigenlijk op weg om ingenieur te worden. Het vervolg is een reeks toevalligheden : een serie bijna terloopse foto’s, een ontmoeting met een booker van New Models, een aantal tests met mannequins. ?Mijn eerste test sloeg nergens op?, herinnert hij zich. ?Maar de tweede was al beter.? In Libanon, waar Van Biesen opgroeide, was hij assistent in een commerciële studio. In New York werkte hij voor ArtKane en assisteerde hij Ralph Gibson, Arthur Elgort, Uli Rose en Sarah Moon. ?Wat zij me leerden, vind je niet in boeken?, zegt hij. ?Ik put er nog steeds uit.? Na een carrière in reclame- en reportagefotografie in Libanon, een korte periode als lesgever in computergrafiek aan de Universiteit van de Verenigde Arabische Emiraten en een job bij een persagentschap in Jeruzalem, keerde Van Biesen terug naar Brussel waar het allemaal begon. In de komende weken zult u meer van zijn werk zien, maar in dit nummer maakte hij samen met Els Van O. de reportage transparantie (pag. 251).

?Ik ben nooit bang geweest van digitale beeldtechnieken?, zegt Roger Dyckmans, van nature een nieuwsgierig en creatief iemand. ?Vluchten kan niet meer. Computers, scanners, modems, ISDN… They are here to stay. Dus in plaats van weg te lopen, heb ik geprobeerd om te ontdekken wat al die nieuwe technieken voor mij konden doen. En één ding is zeker : ze kunnen je werk een stuk boeiender maken. Ze geven je meer controle.? Niet dat Roger Dyckmans nooit meer zonder computer kan. Samen met Olivier Rizzo maakte hij de reportage over de nieuwe modekleur : bruin (pag. 75) en schilderde hij een rooskleurig romantisch beeld in Pretty Baby (pag. 131).

Peter De Potter is een mode- en mediafanaat, een informatievreter. ?Er is nooit te veel. Je hoort iedereen klagen dat ze verdrinken in een informatiestroom. Echt creatieve mensen maken daar dankbaar gebruik van. Ze gaan verder in hun eigenzinnigheid, tasten grenzen af. Voor de toeschouwer aan de zijlijn levert dat inspirerende en spectaculaire beelden op.? Na zijn studies aan de Antwerpse Akademie was Peter dozenplakker bij Dries Van Noten ?Drie maanden lang, met veel plezier gedaan? en nu : shopmanager van een house-techno platenwinkel in Antwerpen. Het zorgt voor een brede en democratische belangstelling. ?Ik hou niet van het onderscheid tussen high- en lowculture. Je kan evenveel betekenis zien in een reclamefoto als in een schilderij in een gerespecteerd museum.? Geheel trouw aan die filosofie interviewde Peter de fotografe Inez Van Lamsweerde (pag. 157) en houdt hij een pleidooi voor meisjespop (pag. 234).

Verne, dat zijn Herman Van Hoey (34) (links op foto) en Eugeen Vangroenweghe (32). Twee fotografen met een passie voor interieurs en voor mensen. Zes jaar geleden begonnen ze met hun studio, onder de naam Verne. Die verwijst naar Jules Verne en zijn fantastische verhalen waarin reizen en experimenten belangrijk waren. Ondertussen kregen ze assistentie van Kenny (17) en stagiaires op freelance-basis. ?Het is voor ons belangrijk om met jonge mensen te werken, omdat zij een andere kijk hebben op de dingen.?

Interieurproducties van Verne zijn o.a. gepubliceerd in Elle Decoration, Weekend Knack (deze week op pag. 114) en Metropolitan Home USA. Daarnaast doen zij ook reclameopdrachten (van theateraffiches tot folders voor interieurfirma’s), en ze blijven veel tijd en energie steken in vrij werk. Momenteel bereiden ze een boek voor over voyeurisme.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content