Wijn als filmdiva

De nieuwe trend in de trendy wijnmarkt anno 2005 ? Wijncinema of althans films waarin ‘wijn’ als rode draad of sfeerschepper de hoofdrol speelt. Eerst was er het succes van Mondovino, een pure wijndocumentaire die wereldwijd de tongen losmaakte. Momenteel is er veel te doen rond Sideways, een feel good-komedie waarin twee veertigers, net voor een van beiden in het huwelijksbootje stapt, nog eens flink gaan doorzakken in Californische wijndomeinen – meer bepaald in de Santa Ynez valley. Ondertussen won deze film reeds drie Golden Globes en was in de running voor een oscar. Filmcriticus Roger Ebert noemde Sideways zelfs “the best human comedy of the year” en de ploeg van de New York Times omschreef hem als ‘een klein meesterwerk’. Alhoewel het hier niet om een honderd procent wijnfilm handelt – het centrale thema is eigenlijk de midlifecrisis en camaraderie – zijn de scenes die zich in degustatiezaaltjes afspelen soms pure slapstick Ć©n vormen ze de finesse van deze film.

GeĆÆnspireerd door deze beide successen staat er al een volgende ‘wijnfilm’ op stapel. Ditmaal gaat het om een low budget-wijnthriller van een onafhankelijke cineast, die deze zomer in de Finger Lakes-wijnregio (New York) wordt geschoten. Auteur en regisseur George Boyce wil met zijn Vineyards of Death een mysterieuze actiekomedie maken, waarbij het script draait rond de moord op een wijnmaker die morsdood in zijn wingerd wordt aangetroffen. Moord waarvan de echtgenote wordt verdacht, enz. Ik voorspel u : eens men in Frankrijk, ItaliĆ« of Spanje begint in te zien dat er wel degelijk een publiek bestaat voor wijndoortrokken cinema Ć©n dat vooral de media er maar al te gulzig op springen, krijgen we nog een pak gelijkaardige producties. En dan wordt het niet ‘lees het boek van de gelijkaardige film’ maar ‘ontkurk de wijn uit de bekende film’ of ‘bezoek de domeinen’ op grote schaal.

Product placement

Want een film als Sideways heeft alvast Ć©Ć©n ding duidelijk gemaakt : dat een wijndoortrokken film ook lucratief kan zijn op het vlak van product placement. Zo tracht de wijnsite winebid.com te incasseren op de wijnen die in de film op tafel of in een gesprek voorkomen. Via een veiling worden onder meer de legendarische Cheval Blanc1961, de Sassicaia 1988 en Opus One 1995 aangeboden. Daarmee bijt winebid.com zeker niet de spits af, want verleden jaar nog raakte bekend dat de belangenvereniging van de Elzas tienduizenden euro’s veil had om de wijnen van deze appellation ‘prominent’ te tonen in een film. Hou u dus vast aan de takken van de bomen : zeker nu overal in Europa de advertentiemogelijkheden voor alcohol via strengere wetgevingen aan banden worden gelegd, zullen vooral grote drankenholdings (of rijke kasteeleigenaars) de formule van ‘wijncinema’ maar al te graag financieren. n

Frank Van der Auwera I Tekening Jan Vanriet

Nu advertenties voor alcohol aan banden worden gelegd, zullen grote drankenconcerns of kasteeleigenaars de formule van ‘wijncinema’ maar al te graag financieren.

In San Francisco is de eerste wijnversie van een bankautomaat geĆÆnstalleerd : klanten kunnen er met een speciale kaart zo’n honderd flessen proeven.

Een mooie melodie beĆÆnvloedt het wijnmaakproces : dat idee wordt nu bij sherry uitgetest.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content