Maquillage op maat

Terry de Gunzburg introduceert het haute-couture-idee in make-up: op maat gemaakt, pasbeurt inbebrepen.

Haute couture. Haute parfumerie – denk aan Serge Lutens die in Shiseido’s Palais Royale in Parijs speciaal voor u en op uw aanwijzingen een parfum maakt. Maar haute couleur? “In maquillage bestond die benadering niet”, vertelt makeupartist Terry de Gunzburg, door iedereen gewoon Terry genoemd. “Twee jaar geleden heb ik beslist dat concept uit te werken.” Half juni werd in de charmant-ouderwetse Parijse galerie Véro-DodatBy Terry geopend, een maquillageboetiek annex laboratorium. De grot van Ali-Baba voor elke make-upadept. Uit een van de hoge, open kasten met een volledige colorthèque in, neemt Terry 6 lippenstiften, op het eerste gezicht in eenzelfde oranje. Ze probeert ze uit op mijn hand. “Zie je, ze zijn allemaal een tikje anders. Ik werk met minieme verschillen van een kwart van een tint. Vrouwen kunnen hier exact de kleur vinden die ze willen.”

De uiterst charmante en altijd enthousiaste Terry heeft de juiste contacten en ervaring om make-up op maat te leveren. Ze begon haar visagistencarrière bij het huis Carita – waar ze met de grootste fotografen van het moment werkte – en werd in 1985 creatief directeur van Yves Saint Laurents cosmetica-afdeling. Zij is de dame die Touche Eclat – de efficiënte en wereldberoemde concealer – bedacht. En elk seizoen voor Saint Laurent een schitterend maquillagepalet uitbrengt (wat ze zal blijven doen). Maar het was de overleden Marie-Hélène de Rotschild die haar deed nadenken over een couture-aanpak in make-up. “Ze had al alle producten, maar vroeg me toch om stalen uit het laboratorium. Want ze wilde net die ene onvindbare roze tint voor de lippen.”

Wie een avondjurk of mooie pull koopt en er een perfect passende lippenstift bij wil, kan dus bij Terry terecht. “We werken verschillende tinten uit en stellen die voor. Je kan ze thuis uittesten. Als we het een week later eens zijn over de kleur, laten we de lippenstift maken. Alleen voor jou. Met een verpakking waarin je naam gegegraveerd staat en samen met 4 hervullingen in een mooi etui gestopt. Je hebt dus lippenstift voor een jaar.”

Zo’n persoonlijke service heeft al de aandacht getrokken van jetsetters uit New York, Genève, Londen en Parijs. “Ik wil discreet zijn, dus liever geen namen. Ze zullen het zelf wel vertellen.” Om tot dit selecte clubje te behoren en deze persoonlijke service te krijgen, moet je toch 2500 FF (zo’n 15.000 frank) over hebben voor een lippenstift. “Dat kan veel lijken. Maar je komt wel in de gesloten droomwereld van haute couture terecht.” De meeste opdrachten die Terry krijgt, gaan over lippenstift en fond de teint. “Ik kan je een foundation maken waarmee je er schitterend uitziet. En niemand zal zien dat je make-up draagt.”

Om de klanten die binnenkomen niet af te schrikken of te ontgoochelen heeft Terry ook een uitgebreide en prachtig verpakte prêt-à-porter-lijn tegen lagere prijzen (650 FF voor een lippenstift, 480 FF voor een fond de teint). Haar wintercollectie is opgebouwd rond de dieppaarse kleur Tulipe Noir. Ik vecht een innerlijke strijd uit om me niet te laten gaan: de lippenstift Coeur de Cerise zou me perfect staan.

Boven de winkel bevindt zich een knusse “paskamer” en een laboratorium waar een assistente aan de persoonlijke bestellingen werkt en Terry’s nieuwe ideeën in de praktijk brengt. “Zoals de haute couture een motor van ideeën is voor de rest van de modewereld, zou ik van hieruit nieuwe invalshoeken en producten willen lanceren. Er is nog zoveel te doen.”

By Terry, 21 Galerie Vero-Dodat, 75001 Parijs. Tel. (00-33) 1/44.76.00.76.

Trui Moerkerke / Foto’s Etienne Tordoir

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content