Mannen willen simpele dingen

In iets meer dan een jaar slaagde het Parijse Nickel erin om de barbiertraditie in ere te herstellen. Baas Philippe Dumont wist wat hij wilde : een schoonheidssalon voor mannen. Voor venten zeg maar. ?Zonder al die chichi van de salons en producten voor vrouwen.?

Trui Moerkerke

Een jong en modieus machotype komt, met de helm in de hand, binnengelopen. Zijn ruige stoppelbaard van drie dagen mag er helemaal af. Zonder veel poespas kan hij plaatsnemen in de ouderwetse barbierstoel. Even later sloft iemand in shorts binnen. ?Zo wil ik het absoluut : een boetiek annex salon in een zeer ontspannen sfeer?, zegt Philippe Dumont, eigenaar van Nickel. ?We willen laten zien dat het zeer normaal en gewoon is om je te laten verzorgen. Iedereen kan komen : homo’s, hetero’s, vips… Maar we hebben geen aparte vipruimte. Iedereen wordt op dezelfde manier behandeld.?

Philippe Dumont werkt nu tien jaar als marketingconsultant in de cosmeticasector. Hij speelde al langer met het idee van een schoonheidssalon voor mannen en een gamma mannelijke verzorgingsproducten. Toen hij vorig jaar een pand vond in de trendy Parijse wijk Le Marais, ging hij van start. Nickel biedt barbierservice, gezichtsverzorgingen, manicure en massages. In de boetiek worden de mannenlijnen van Aramis en Biotherm Homme verkocht, de producten van Payot en de huislijn Nickel. Maar vooral de ?ouderwetse? gamma’s maken het aanbod origineel : het Geo F. Trumper’s scheergamma in de beste Engelse traditie, heruitgaven van de oude Parfums d’Orsay, scheersticks- en zepen van het Italiaanse Valorba, thee voor het bad…

U beschouwt de scheerbeurt als het uithangbord van Nickel.

Je kan je laten scheren voor 65 FF en dus komen ook mensen langs die niet het geld hebben voor schoonheidszorgen. En zo’n scheerbeurt betekent ook een half uurtje genieten en verwend worden. Want we doen het nog echt : met een knipscheermes, met warme handdoeken, met een geurige scheermousse, met talk : de hele ceremonie. Het enige probleem was dat er in Frankrijk geen barbieropleidingen meer bestaan. We hebben Andy, onze man van dienst, naar de enig overgebleven barbier in Parijs gestuurd waar hij het vak kon leren. Dan heeft hij nog twee maanden moeten oefenen op het Nickel-personeel voor we hem op de klanten loslieten.

Zijn mannen wel geïnteresseerd in gezichtsverzorging ?

Zeker. De helft van onze cliënteel komt daarvoor naar hier. Maar je moet het goed aanpakken : mannen willen simpele dingen waarvan je meteen het resultaat ziet. Je kan hen niet overtroeven met ingenieus uitziende elektrische apparaten. Wij stellen een verzorging van een uur voor : een grondige reiniging gevolgd door een gezichtsmassage met een kalmerende crème. Een formule die veel succes kent omdat ze eenvoudig en aangenaam is.

Steeds meer mannen schijnen epilatie te ontdekken.

In juli, net voor de grote vakantie-uittocht in Parijs, was het hier razend druk. Allemaal aanvragen om de schouders en de rug te epileren. Dat is een vrij nieuw fenomeen, onder invloed van de boys bands waarschijnlijk. Die gasten hebben geen haar te veel. Maar bon, waarom zou je het niet laten doen. Veel haar op de rug en de schouders is gewoon lelijk. We epileren met wegwerpwas, dat prikt alleen een beetje. Epilatie van de benen wordt veel minder gevraagd. Een enkele keer epileren we borstharen, vooral bij mannen die er weinig hebben en bij wie ze lelijk verspreid staan. Want wie veel borsthaar heeft, wil dat natuurlijk houden.

Vanwaar de behoefte om een schoonheidssalon alleen-voor-mannen te openen ?

Ik ben zelf dol op crèmes en verzorgingen, maar als consument heeft het me altijd afgeschrikt om naar een salon voor vrouwen te gaan. Het interieur en de sfeer al die starende vrouwen stonden me tegen. Mannen hebben hun eigen ruimte nodig. En hun eigen producten.

Cosmeticalijnen voor mannen bestaan al langer. Wat kan u daar met Nickel nog aan toevoegen ?

Natuurlijk bestaan ze en ik verkoop ze hier ook, maar ik wilde nog verder gaan, nog meer de mannelijke toer op. Want bij die producten voor mannen voel je dat ze door vrouwen bedacht zijn.

Pardon ?

Wel, ik ben een Clinique-fan. Maar hoe komen ze toch bij een lotion in een mannengamma ? Toon mij de man die lotions gebruikt. Ik heb niet eens watten in mijn badkamer om de lotion aan te brengen. Voor Nickel heb ik me afgevraagd wat de echte zorgen van een man zijn. Als ik sport, dan wil ik achteraf iets dat me goed doet. Als ik uitga, wil ik iets dat mijn gezicht meteen oppept. Zo redeneren mannen : in termen van omstandigheden en directe actie. Welke man wil een week wachten om het effect te zien ?

Heeft u met veel mannen gepraat over de juiste aanpak ?

In eerste instantie moet een Nickel-product mij bevallen. Maar ik heb inderdaad met veel andere mannen gepraat, vooral met mannen die helemaal niet cosmetica-minded zijn. Wat bleek ? Ook die zijn superijdel. Zo sprak ik met een stoere rugbyspeler die bij hoog en bij laag beweerde niets te gebruiken. Het viel me wel op dat hij mooie, gladde armen had. Hoe doe je dat, vroeg ik hem. Hij werd bloedrood en moest toegeven dat hij af en toe en heel stiekem het epileerapparaat van zijn zus gebruikte. Een zeer herkenbaar verhaal.

Uw producten dragen namen als ?Lendemain de fête?, ?Bonne Gueule?, ?Sauve-qui-peut, les cheveux?.

Die namen geven duidelijk de spirit weer van Nickel : altijd met een vleugje humor. Laten we de zaken niet te ernstig nemen, het gaat gewoon om crèmekes. Ik baal van het omfloerste taalgebruik en de onhaalbare beloften in de cosmetica.

Wie produceert de Nickel-lijn ?

De ideeën komen van mij, de Payot-laboratoria werken ze uit. Nickel is zeer klein, we kunnen dus geen fundamenteel onderzoek doen. En als gevraagd wordt of we testen op dieren, dan kan ik zeggen : nee, alleen op mij. Het is niet de bedoeling met wetenschappelijke primeurs uit te pakken. Nickel werkt met de traditionele actieve bestanddelen waarvan de werking bewezen is. Ik probeer wel ongewone combinaties uit. Neem nu ?Lendemain de fête? : dat is een gezichtscrème met cafeïne in. Normaal wordt cafeïne gebruikt in afslankproducten, het stimuleert de microcirculatie. Als je cafeïne op het gezicht smeert, krijg je dus een gezonde blos. Dat kan nodig zijn na een feestje met te veel drank en te veel sigaretten.

Hoe duur is Nickel ?

De prijzen liggen tussen die van Aramis en die van Biotherm Homme. Ik wilde een zeker evenwicht. Niet te duur maar ook niet te goedkoop, omdat je anders niet ernstig genomen wordt.

Worden de producten ook buiten uw Parijse salon verkocht ?

Daar zijn we mee bezig. Binnenkort wordt Nickel verkocht in New York, onder meer bij Bergdorf Goodman en in Londen hebben we tegen eind dit jaar 10 verkooppunten. Maar we hebben niet de ambitie om overal te zijn. Ik wil alleen salons of winkels met dezelfde geest als Nickel.

De langverwachte doorbraak van mannencosmetica is er nog steeds niet gekomen.

Nee, Jan met de pet smeert geen dagcrème en zal dat niet meteen gaan doen. Maar aan de andere kant heb je veel mannen die er voor hun job goed moeten uitzien. Zij staan wel open voor crèmes, verzorgingen en zelfs manicure. Die laatste service wordt bij ons veel gevraagd. We zien ook dat het sociaal statuut van de man verandert. Vroeger waren een dikke auto en veel geld voor een man voldoende om zich te positioneren. Nu telt ook een zo goed mogelijk en verzorgd uiterlijk mee.

De Nickel-boetiek met salon in Parijs. We willen laten zien dat het heel gewoon is voor mannen om zich te laten verzorgen.

De presentatie van de Nickel-producten met de klok mee : Corps de Glace, Contre-Feu Lendemain de fête en Massage Canaille spreken voor de sfeer : ontspannen en met een tikje humor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content