Make me smiley

Onder meer Ganni, Messika en Joshua Sanders vieren mee het 50ste jubileum van Smiley.

Het begon als een symbool voor goed nieuws. Toen de krant France Soir op 1 januari 1972 de smiley lanceerde, was dat in een reclamecampagne om de aandacht te vestigen op positieve gebeurtenissen. In de halve eeuw die daarop volgde groeide de smiley echter uit tot een internationaal embleem voor geluk en vreugde. In het boek Smiley: 50 Years of Good News, leer je hoe dit symbool de populaire cultuur een vrolijk gezicht heeft gegeven. Het merk Smiley heeft samengewerkt met enkele van de grootste labels wereldwijd en haalt voor zijn vijftigste verjaardag graag nog eens alles uit de kast. Naast het boek lanceert het iconische bedrijf ook vijftig samenwerkingen met evenveel bekende labels en modehuizen. Raf Simons neemt een van de eerste drops voor zijn rekening. “Ik hou van het optimisme dat de smiley weergeeft”, aldus de designer. “Ook ik focus graag op een mooiere toekomst.” Simons ontwierp onder meer oversized T-shirts, hoody’s en overhemden met het iconische lachende gezicht. Ook het juwelenmerk Messika en kledinglabels als Moschino, Ganni en Philosophy di Lorenzo Serafini zijn alvast aanwezig op het verjaardagsfeestje, later volgen onder meer ook nog Fendi en Loewe. Het wordt een jaar waarin de glimlach overal gaat zijn. We kunnen het gebruiken.

Smiley: 50 Years of Good News verschijnt in maart bij Assouline, 60 euro, eu.assouline.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content