Op haar negentiende opende Anya Hindmarch haar eigen handtassenwinkel in Londen. Het nichemerk groeide in enkele jaren uit tot een internationaal luxelabel, dat eindelijk ook naar België komt.

Had u van jongs af een passie voor handtassen ?

Anya Hindmarch : Toen ik op mijn zestiende van mijn moeder een handtas kreeg, voelde ik me op slag een pak vrouwelijker en zelfverzekerder. Al gauw begon ik zelf te ontwerpen. Ik vond dat er nood was aan unieke handtassen. Wat heb je aan een belachelijk dure tas, als je ze overal ziet ?

Waar bent u allemaal mee bezig ?

Ik ontwerp jaarlijks drie collecties handtassen, een strand-, schoenen- en kledinglijn en heb momenteel 46 winkels en een website voor onlineverkoop. Verder steun ik organisaties die zich bezighouden met Britse kunst en heb ik een toilettas voor de eerste klas van British Airways ontworpen. Ik ben graag bezig met verschillende dingen. Maar hoewel mijn bedrijf de laatste jaren enorm gegroeid is, voel ook ik de recessie. Anya Hindmarch evolueerde van een nichemerk tot een internationaal bekend merk. Dat geeft me veel energie, maar ik moet toegeven dat het me allemaal een beetje boven het hoofd aan het groeien is. Ik wil zelf absoluut de touwtjes in handen blijven houden, onafhankelijk blijven. Als dat betekent dat ik daarvoor van hot naar haar moet vliegen, doe ik dat. Wat echter niet wil zeggen dat het voor mij eenvoudig is om dat alles te combineren met mijn gezinsleven. ( Hindmarch heeft vijf kinderen.)

Waar haalt u het meest voldoening uit ?

In de eerste plaats wil ik mijn man en kinderen natuurlijk gelukkig zien. Ik vind het leuk om voor goede doelen te werken, zoals het I’m not a plastic bag-project met de eco-organisatie We Are What We Do. Net zoals iedereen besef ik pas aan de kassa dat ik mijn herbruikbare boodschappentas thuis heb laten liggen. Ik ben blij dat mijn tas zo’n succes kende, ook bij celebrity’s. De timing van het project was schitterend, want op dat moment werd de hele wereld een collectief schuldgevoel geschopt wat betreft onze aarde. Ik hoop dat ik met dit project een belangrijk signaal heb gegeven én dat we het gebruik van plastic tassen in Groot-Brittannië en de VS wat hebben kunnen terugschroeven.

Wat hoopt u in de toekomst nog te verwezenlijken ?

Blijven verrassen. Ik hoop dat er nog tal van leuke projecten en voorstellen komen.

Waarom zijn accessoires volgens u zo belangrijk voor vrouwen ?

Vrouwen voelen zich er schitterend door. Accessoires beelden je persoonlijkheid en humeur uit. Als ik een minder dagje heb, draag ik een andere handtas dan anders.

Supersterren als Madonna en AngelinaJolie laten zich maar al te graag fotograferen met een van uw handtassen.

Ze dragen ze in combinaties die voor mij heel verrassend zijn. Maar eigenlijk ben ik het gelukkigst wanneer ik zie dat de proporties van een tas juist zijn. Een handtas moet passen bij de vorm van je lichaam. Het maakt het plaatje compleet.

Waarom koos u voor een luxemerk ?

Mijn brein voelt zich al van jongs af aan chemisch aangetrokken tot luxe (lacht). Ik besef dat er een behoorlijk prijskaartje hangt aan mijn accessoires, maar in ruil probeer ik iets origineels af te leveren met een tikje humor. Ik denk dat er veel toekomst zit in het personaliseren van handtassen. Wat is er leuker dan een tas met een persoonlijke boodschap of foto ? Maar luxe is iets dubbels. Wie ervan kan genieten, krijgt na verloop van tijd een soort schuldgevoel. Het moment waarop je plots beseft : er zijn zoveel andere vrouwen die zich dit niet kunnen permitteren.

Info : Duindistelstraat 12, 8300 Knokke, 050 62 12 12. Waterleidingsstraat 58, 1050 Brussel, 02 534 06 21. www.anyahindmarch.com

Door Raïssa De Martelaere

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content