Losgaan

Dries Van Noten © GF

De tijd van low profile is voorbij, zowel op de catwalks als in de stad. Make-up mag weer gezien worden. Het gaat niet meer om perfectie, wel om het juiste lijnenspel en om het creëren van nieuwe, gedurfde effecten.

Uitgeveegde lipstick

De mond wordt een blikvanger. Bij Salvatore Ferragamo en Vivienne Westwood wordt het lippenrood zelfs geaccentueerd met een vleugje zilver en goud. Bij Dries Van Noten opteert Inge Grognard voor baksteenkleur of zalmkleur. Het geheel wordt afgewerkt met gloss, dat terug is van weggeweest. De Belgische make-upartieste veegt de lippencontour zelfs wat uit, “alsof je de hele nacht gekust hebt en je lippenstift is uitgelopen”. Een gewild ‘ongelukje’ dat evengoed zou kunnen toegeschreven worden aan de wrijving van het mondmasker, dat dit seizoen wellicht nog niet zal verdwijnen uit ons leven.

Metallic

Bij Prada schrikt Pat McGrath er niet voor terug om op één ooglid goudkleur aan te brengen en op het andere zilver, en dat soms zelfs boven op een laagje lavendel tot aan de wenkbrauwen. Metallic kleuren zijn deze herfst helemaal in. Zelfs tot op de rand van je lippen, waarvan de contouren met goud of zilver worden afgelijnd. Soms wordt een glittereffect gecreëerd met accessoires, zoals de parels op de wimperrand bij Courrèges of de sterren van Isamaya Ffrench bij Burberry. Die worden omschreven als een soort “intergalactische vliegen die denkbeeldige constellaties vormen”.

Smokey in degradé

Zowel bij Chanel als bij Givenchy zien we dit seizoen een terugkeer van smokey eyes. Bij Dior laat de Belg Peter Philips een meer beheerste versie ervan zien, met een lichtere zone in het midden van het ooglid “om de blik te openen en een mooie degradé te creëren, zonder te zwaar te worden”. Rond het hele oog wordt een fijn donker lijntje aangebracht dat alleen in de binnen- en buitenhoeken van het ooglid wordt geaccentueerd met een donkerdere toets, die dan wordt vervaagd tot twee kwartmaantjes.

Courrèges
Courrèges
Dior
Dior

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content