Onthou de naam van deze veertigjarige lady uit Londen, want zij creëert voortaan de make-up bij Yves Saint Laurent. Haar enige bedoeling: ons sexy maken.

Barbara Witkowska

Bij Yves Saint Laurent is alles anders dan bij de anderen. Om de mengeling van durf en creativiteit nog te versterken, deed het Parijse huis een beroep op Linda Cantello. In samenwerking met artistiek directeur Tom Ford, zal ze een modern en supervrouwelijk stempel op het merk drukken.

Volgens Tom Ford is uw make-upstijl buitengewoon sexy. Kunt u ons uitleggen wat hij daarmee bedoelt?

Linda Cantello: Sexy make-up is voor mij make-up die niet alles wil bedekken, maar wel de natuurlijke trekken laat doorschemeren. Ik hou van dat lichtjes onaffe: donkere oogleden die enkele uren eerder opgemaakt lijken te zijn, een niet zo strak afgelijnde mond. Sexy make-up is geen masker. Je moet zin hebben om het gezicht van de vrouw in kwestie aan te raken, je moet haar op de mond willen kussen.

In de jaren negentig rebelleerde u tegen de glamour en lanceerde u een schoonheidstype dat belichaamd werd door Kate Moss. Wat is het verschil tussen sexy make-up en glamour make-up?

Glamour make-up is zoals in de grote dagen van Hollywood. Die van Marilyn Monroe bijvoorbeeld. Sexy make-up is zoals in de jaren zeventig. Julie Christie zou daarvoor model kunnen staan.

Hoe hebt u Tom Ford leren kennen?

Ik had het geluk te kunnen meewerken aan zijn eerste defilé voor Gucci in Milaan. Hij had me gevraagd als visagiste. Dat was het begin. Zoveel jaren later is hij niet veranderd: hij is leuk en charmant, hij staat ook met beide voeten op de grond. Wij hebben altijd dezelfde visie gehad op de vrouwelijke sensualiteit. Tom houdt van vrouwen. Hij respecteert hun persoonlijkheid en hun vrouwelijkheid. Tijdens de castings voor de defilés kiest hij altijd de modellen die hem bevallen, ook al zijn ze niet de meest trendy modellen van het ogenblik.

U werkt met hem samen sinds 1995. Wat zijn de sterke punten van die samenwerking?

Dat fameuze eerste defilé, geïnspireerd door Julie Christie, dat was het begin van het succesverhaal van Tom Ford en Gucci. Op het einde van het defilé kwamen de journalisten hem feliciteren, ze waren onder de indruk. Persoonlijk was ik erg aangedaan toen hij een Amerikaanse journaliste die hem interviewde, naar mij stuurde om vragen te stellen over de make-up. Het deed me deugd dat hij zoveel vertrouwen in me had.

U hebt een diploma Schone Kunsten. Wat heeft u ertoe aangezet om van make-up uw beroep te maken?

Toen ik piepjong was, vond ik het leuk mijn vriendinnen advies te geven over hoe ze zich moesten opmaken. Ik suggereerde ze vaak iets nieuws, ik gaf ze graag een nieuwe look. Thuis mocht ik me niet opmaken, maar ik experimenteerde stiekem in de badkamer. Ik mengde bijvoorbeeld de foundation van mijn moeder met mascara om een bruine oogschaduw te fabriceren. Later ben ik met een vriend naar Rome getrokken. Om er te kunnen blijven, moest ik werk vinden. Ik leerde een fotograaf kennen en ik bombardeerde mezelf tot visagiste, want ik wilde absoluut in Rome blijven. Zo kwam ik in dit beroep terecht.

Het nieuwe gezicht op de make-upadvertenties van Yves Saint Laurent is een Mexicaanse. Denkt u dat de Europese vrouw zich met haar kan identificeren?

Het gaat hier niet om een nieuwe ambassadrice voor de producten van Yves Saint Laurent, maar om een campagne die de look voor zomer 2002 moet illustreren. Het Mexicaanse meisje komt uit een familie met Franse, Duitse en Mexicaanse roots. Die rassenvermenging weerspiegelt de wereld van vandaag. De afbeelding is geïnspireerd op het lente-zomerdefilé Yves Saint Laurent Rive Gauche van Tom Ford, met prints die verwijzen naar exotische, wilde stammen, Afrika… Ik heb die creatieve richtingen van Tom gevolgd en voor de komende zomer een katachtige make-up voorgesteld met zonnige kleuren die de natuurlijke huidtint van iedere vrouw oplichten.

Precies die look voor zomer 2002, met extreem fijne texturen, verrijkt met verzorgende additieven. Ik zoek altijd nieuwe grondstoffen omdat ik van mening ben dat de grondstoffen en de nieuwe technieken het verschil uitmaken. Enkele jaren geleden bijvoorbeeld was ik de eerste om voor de defilés oogschaduw in crèmevorm te gebruiken, omdat die zeer snel aan te brengen is. Je moet weten dat modellen vaak te laat komen en dat er niet veel tijd is om ze op te maken. Wel, ik merk dat die oogschaduwcrèmes vandaag opnieuw opduiken.

Waar vindt u inspiratie?

In alles wat visueel is. Een vrouw op straat, een tentoonstelling, een videoclip… Mijn zoon schaamt zich trouwens omdat ik op mijn leeftijd nog naar MTV kijk. De kleuren van de bloemen in mijn tuin, het licht op een bepaald moment van de dag. Kortom: het leven inspireert me.

Wat is voor u belangrijk als u iemand opmaakt?

De tint van de huid. Die vormt de basis voor alle make-up. Je moet de eigenheid van elk gezicht doen uitkomen, ieders persoonlijkheid aan het licht brengen. Voor ik een vrouw opmaak, moet ik met haar praten, haar leren kennen.

In tegenstelling tot de make-upontwerpers van de concurrerende merken, is uw naam niet zo bekend. Wat wilt u daaraan doen?

Ik doe het niet voor de bekendheid. Ik ben gewoon verliefd op mijn vak. Het is een creatieve wereld waarin kruisbestuiving schering en inslag is. Modeontwerpers, stylisten, fotografen, modellen, visagisten: wij staan allemaal ten dienste van het imaginaire, de droom. Ik bof toch maar dat Tom Ford mij heeft uitgekozen om zijn artistieke ideeën voor Yves Saint Laurent in make-up te vertalen.

Geeft Tom Ford u carte blanche?

Ik denk dat hij mij volkomen vertrouwt. Hij laat me vrij om zijn kijk op de mode en de vrouw te interpreteren. Wij voelen elkaar zo goed aan dat ik weet wat hij wil.

U wordt mee opgenomen in de cel onderzoek en ontwikkeling van YSL Beauté om nieuwe kleuren en texturen uit te werken. Kan er op dat gebied nog veel nieuws uit de bus komen?

Natuurlijk, zoeken en vernieuwen is heel motiverend. Kunnen werken in het laboratorium van YSL Beauté geeft mij vleugels. Alles evolueert, niets is statisch. De technologie maakt voortdurend vorderingen. Een textuur die vandaag modern is, veroudert heel snel omdat het onderzoek niet stilstaat en almaar sneller vernieuwt.

“Sexy make-up? Dat betekent dat je zin moet hebben om het gezicht van de vrouw in kwestie aan te raken, je moet haar op de mond willen kussen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content