De nieuwe generatie make-up bestaat uit hightech producten die eenvoudig te gebruiken zijn en een professioneel resultaat geven.

In de jaren negentig maakten de make-up artists het mooie weer met gesofisticeerde producten die dankzij hoge pigmentconcentraties voor ongekende kleureffecten zorgden. Tien jaar later is die hightech kant nagenoeg gemeengoed : elk merk werkt tegenwoordig met slimme pigmenten die optische trucjes uithalen om ons er zo goed mogelijk uit te doen zien. Ander onmisbaar element is een gereputeerde visagist die met zijn expertise en praktijkervaring een meerwaarde aan de producten geeft : Path McGrath werkt voor Armani, Charlotte Tilbury voor Helena Rubinstein, Gucci Westman voor Lancôme, Tom Pecheux voor Shiseido… De lijst is eindeloos. Ook minder voor de hand liggende partners als spiegel- en plasticfabrikanten worden ingeschakeld. Anne Carullo, senior vice president van productontwikkeling bij Estée Lauder, liet zich voor de Prime FX-lijn inspireren door tweezijdige spiegels, spiegelglas dat mat wordt zodra je het aanraakt of dat het beeld heel sterk of juist heel zwak reflecteert, naargelang de lichtinval. Maar ook de kunststofindustrie met lichtgewicht en transparante kleurplastic bracht Carullo op ideeën : “Aanvankelijk was plastic een zwaar materiaal, maar er verschenen steeds lichtere varianten. Wat er zwaar uitziet, krijgt een vederlichte uitstraling.” Dat principe ligt aan de basis van de FX Illuminator Primer, een corrigerende foundationbasis die huidverkleuringen neutraliseert, de huidkorrel optisch gladder maakt en fijne lijntjes camoufleert. “Een foundationbasis bestaat al langer,” vertelt Leen De Cock, visagiste voor Estée Lauder, “maar die heeft het nadeel dat ze de eigen huidskleur verandert en dat mensen het moeilijk vinden om de juiste tint te kiezen. Dus stellen we één product voor : een transparante basis die elke teint corrigeert. Het laat een grauwe huid stralen en er gladder uitzien en doet de foundation langer houden.”

Ook de Prime FX Lip Amplifying Base is een basis, te gebruiken onder een lipstick : het vermindert de lijntjes op de lippen, werkt als een lijm die de kleur langer vasthoudt en bevat stimulerende ingrediënten die de mond meer volume geven.

Bestseller van de driekoppige FX Primelijn is de FX Pro Concealment kit, een concealer geïnspireerd door de airbrush, een professionele techniek om kleur als een mist te verstuiven voor een perfect egaal resultaat. Sophie Nolens, eveneens visagiste voor Lauder, legt het principe uit : “Een dikke laag accentueert meer dan dat ze iets verbergt. Door met fijne transparante kleurlagen te werken, krijg je een camouflage die je niet ziet en dus zeer natuurlijk oogt.” De kit bestaat uit een primer die lijntjes egaliseert maar tegelijk ook de twee correctortinten fixeert : geel om rode verkleuringen te neutraliseren en roodbruin om donkere kringen of pigmentvlekken te verbergen. Laatste stap is een fixatiepoeder met pigmenten die het licht manipuleren. Het product is vooral bedoeld om lijntjes rond de ogen te egaliseren, donkere kringen weg te werken en vlekken te verbergen.

Het principe van de airbrush inspireerde ook de Diorskin Airflash : de eerste foundation in sprayvorm, een van de nieuwigheden in Dior’s Backstage make-upcollectie, geïnspireerd door de looks van de catwalk. De collectie is eerder toevallig ontstaan : aan de basis ligt de Dior-show mascara. Deze aanvankelijk eenmalige uitgave had zoveel succes dat hij bleef bestaan. De mascara gaf de aanzet tot een heuse make-uplijn, die werd uitgebreid met de felgekleurde Eyecolor Diorshow oogschaduw, de Skinflash highlighter, enzovoort. “Het backstageconcept lag voor de hand omdat Dior elk seizoen defilés geeft. Dat couture-imago onderscheidt ons van andere merken en zorgt voor glamour”, vertelt Aldine Reinink, pr-verantwoordelijke van Dior. “Deze producten zijn ontworpen om snel en gemakkelijk aan te brengen en een maximaal resultaat te geven.” Zo ook de Plastic Gloss, een lipgloss met hoogglanseffect. Dior organiseerde een evenement in het kader van de modedefilés van La Cambre, waar het als partner al vijf jaar aan meewerkt : “We proberen altijd om onze producten er op een creatieve manier mee te associëren. Vorig jaar was goud de rode draad naar aanleiding van vijf jaar J’adore, dit jaar werken de eerstejaars rond het thema volume, waar Plastic Gloss perfect bij aansluit.”

Het fashiongehalte van de collectie trekt een nieuw, vooral jeugdiger cliënteel aan, voortdurend op zoek naar nieuwigheden en te verleiden met de blikvangers die elk seizoen uitkomen in gelimiteerde edities. “Deze jongeren zijn ook snel weg met nieuwe handelingen, zoals bijvoorbeeld de Airflash foundation, die je verstuift zoals met een airbrush”, vertelt Betty Schouten, opleidingsverantwoordelijke bij Dior. “De oudere klanten zie ik niet zo snel afstappen van de klassieke texturen. Maar zij vinden ruimschoots hun gading in onze basiscollectie.”

Tekst Sofie Albrecht

Een dikke laag accentueert meer dan dat ze iets verbergt. Fijne, transparante kleurlagen geven een camouflage die je niet ziet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content