Lasagne

© GF / GILLES DRAPS

“Nee, dank je, ik hoef geen stukje overheerlijke, smeuïge, romige, met veel liefde bereide vegan pompoenlasagne”, said no one ever! We weten allemaal hoeveel deugd het doet om gezellig rond de tafel te zitten en samen te eten. Deze lasagne is hét gerecht bij uitstek om het leven en de liefde te vieren. Geniet ervan om hem te maken en samen op te eten!

6 personen ? 1 uur actief ? 30 minuten passief ? Glutenvrij als je glutenvrije lasagnevellen gebruikt en de shoyu vervangt door tamari Voor de vegan pesto

50 g boerenkool, 50 g spinazie, 14 g look, 70 g hennepzaad, 30 g basilicum, 4,5 g zout,

16 g citroensap, 130 g zonnebloemolie, 15 g witte miso, 0,5 g zwarte peper

Voor het romige champignonlaagje

2 el olie, 500 g kastanjechampignons, in schijfjes, 250 ml haverroom, 4 el shoyu,

Snuifje zwarte peper

Voor het laagje groene groenten

500 g spinazie, boerenkool of prei, 2 el sesamolie, 4 el shoyu,

2 el gembersap

Voor de pompoen

1 kleine, zware hokkaidopompoen (900 g), 3 el olie,

Flinke snuif fijn wit zeezout

Voor de bloemkool- bechamelsaus

5 el olie, 1 kleine ui, gesnipperd,

1 teentje look, geplet en fijngesneden, snuifje fijn wit zeezout, 400 g bloemkool in roosjes, gestoomd, 185 ml amandel- of havermelk, 10 g witte miso, 2 tl appelciderazijn of rijstazijn, 1 tl fijn wit zeezout, snuifje nootmuskaat, snuifje zwarte peper

En dan ook nog

250 ml haverroom

oe pakje mochi, geraspt

Kruidenzout

12 lasagnevellen

Ovenschaal van 19 x 28 x 7 cm

Voor de vegan pesto

1. Mix alles tot een smeuïge pesto.

Voor het romige champig- nonlaagje

2. Sauteer de champignons tot ze hun vocht loslaten en krokant worden.

3. Overgiet met de haverroom en breng op smaak met de shoyu en het snuifje zwarte peper.

Voor het laagje groene

groenten

4. Stoom de groenten. Gebruik je spinazie, laat dan even slinken.

5. Sauteer de groenten in de olie en breng op smaak met shoyu en gembersap.

6. Tip: het is niet erg dat je bereiding wat nat of iets te zout is, het vocht wordt namelijk opgeslorpt door de lasagnevellen. Als de smaak te flauw is, proef je niets meer van de groenten, dus breng ze maar goed op smaak.

Voor de pompoen

7. Verwarm de oven voor op 180°C.

8. Snijd de ongeschilde pompoen in schijven van oe cm, meng met de olie en het zout en doe in een ovenschaal.

9. Rooster 20 minuten of tot de schijfjes gaar zijn.

Voor de bloemkool- bechamelsaus

10. Verwarm de olie en bak de ui en look met het snuifje fijn wit zeezout glazig. Laat ze zeker niet karamelliseren, want dan heb je geen mooie witte saus op het einde.

11. Mix de gesauteerde ui en look met de overige ingrediënten tot een bechamelsaus.

12. Breng op smaak met zout, nootmuskaat en peper. Voor de afwerking

13. Je keuken is intussen vast een puinhoop na al dat voorbereidende werk, maar je kunt nu wel eindelijk de lasagne gaan samenstellen.

14. Verwarm de oven voor op 180°C.

15. Smeer onder in de ovenschaal 150 g vegan pesto. Leg daar de eerste 4 lasagnevellen op.

16. Overgiet met de helft van de romige champignons en beleg met de helft van de groene gesauteerde groenten. Leg hierop de volgende 4 lasagnevellen.

17. Besmeer met de overige pesto en leg daarop de geroosterde pompoenschijven, de rest van de champignons en de rest van de gesauteerde groenten. Beleg opnieuw met 4 lasagnevellen.

18. Overgiet met de bloemkoolbechamelsaus.

19. Strooi de geraspte mochi over de bloemkoolbechamelsaus, bestrooi met wat kruidenzout en overgiet met de haverroom.

20. Bak 30 minuten in de voorverwarmde oven. Ondertussen kun jij al een afwasje doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content