Het woord reclamespotje vindt regisseur Gérard Corbiau voor ?L’Orchestre? niet terzake. ?Chanel vroeg me in de eerste plaats een film te maken. Een film van 30 seconden.?

Trui Moerkerke

In mijn werk staat muziek vaak centraal. De filmtaal is voor mij immers meer dan een opeenvolging van beelden. Ik wil de muziek op de voorgrond, met een impact op het verhaal. Ik vind dat je in een film de muziek moet horen en zien.? De Belgische regisseur Gérard Corbiau, maker van Le maître de musique en Farinelli, is zichzelf trouw gebleven in het wondermooie L’Orchestre, het nieuwe 30-secondenreclamespotje voor de parfumklassieker Chanel n5. ?Het uitgangspunt was ideaal?, vertelt Corbiau. ?Ik kon iets maken dat verschilde van een ordinaire reclamespot en ik kon een universum creëren waarin muziek zeer belangrijk was. Met een actrice als Carole Bouquet.?

Het huis Chanel heeft een mooie traditie in het uitbrengen van reclamespots : imagobouwer Jean-Paul Goude deed de Egoïste-man vechten tegen z’n schaduw, stopte Vanessa Paradis in een vogelkooi voor Coco Chanel en transformeerde Carole Bouquet in Marilyn Monroe voor Chanel n5. Ook regisseur Ridley Scott en fotografe Bettina Rheims werkten eerder voor Chanel. Corbiau plaatste Bouquet (al 10 jaar het gezicht van Chanel n5) in een gestileerd en verlaten decor een zuilengalerij op het strand. Er staat een piano met daarop de beroemde flacon, muziekpartituren wapperen in de wind en gezangen van Haendel overstemmen de aanrollende golven. Wanneer Carole Bouquet met een zachte beweging enkele druppels parfum aanbrengt, komt er een elegante, maar achter een panamahoed verstopte man naast haar staan. Na een omhelzing wandelen ze weg langs de waterlijn. Tot Bouquet iets hoort en omkijkt : uit de zee rijst een violist, meteen gevolgd door een volledig met hart en ziel spelend orkest. Carole Bouquet moet er hartelijk om lachen. ?Ik kreeg carte blanche voor dit spotje?, vertelt Corbiau. ?Jacques Helleu, de artistiek directeur van Chanel, had maar één aanbeveling : breng Carole Bouquet aan het lachen.? Een immens decor opbouwen op het strand, een plateau ontwerpen waarop de muzikanten op een stoeltje konden worden vastgesnoerd en met een kraan onder en boven water gehaald, speciale smokings in een paraplustof om er na tientallen keren in en uit het water toch nog geloofwaardig uit te zien : geen praktisch en financieel bezwaar (over de kostprijs van dit spotje weigert Chanel, naar goede gewoonte, elke commentaar, nvdr.) stond de realisatie van de mini-film in de weg. ?Chanel aanvaardde het idee meteen. Misschien hadden ze nog niet door hoe moeilijk het zou worden. En toegegeven : ook ik zag dat pas achteraf in. Toch is die praktische kant een technische kwestie. Je hebt daar natuurlijk talentvolle mensen voor nodig, maar die kreeg ik. Het cruciale punt blijft uiteindelijk het idee.? Het idee komt van mevrouw Corbiau, die ook voor de langspeelfilms meewerkte met haar man. ?We schreven een scenario dat vertrok van een droom die zij had gehad.? Over de interpretatie van het verhaaltje wil Corbiau het niet hebben. Wie is de man met de hoed : de echtgenoot, de minnaar, een vriend ? En de violist ? Corbiau : ?Het lijkt me interessanter dat de kijkers zelf een idee vormen. Dertig seconden is kort, maar ik hoop dat ze zich laten gaan, dat het hen aan ’t dromen zet.? De grote inspanningen voor 30 seconden frustreerden Corbiau helemaal niet. ?De discipline van het ultrakorte intrigeerde mij. In een halve minuut een scala van emoties weergeven, vond ik een boeiende uitdaging. Bovendien : ik kreeg een fantastisch team en vier draaidagen om 30 perfecte seconden te maken. Op budgettair vlak ondervond ik geen restricties. Dat is een vrijheid die ik bij langspeelfilms nooit heb.?

?L’Orchestre? is tot 23 december te zien in de reclameblokken van VTM, Ka2 en VT4.

Boven : het orkest. Onder : Gérard Corbiau geeft Carole Bouquet aanwijzingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content