Spa’s die zachte prijzen hanteren en super-de-luxe adressen zijn de opmerkelijkste trends in wellness. Beide strategieën hebben succes, elk op hun manier.

Super-de-luxe : Espace Payot in Parijs

Op een steenworp van de Parijse Champs Elysées opende Payot een prestigieuze spa. Een bordje in grijze natuursteen wijst discreet de weg naar de ingang, door een majestueuze poort stap je een oase van 1200 vierkante meter rust, luxe en ruimte binnen. De receptie is ondergedompeld in een zensfeer, dankzij rustige muziek en verlichting die evolueert met het ritme van de dag. Het strakke design van de alomtegenwoordige grijze natuursteen en het eikenhout bestendigen dat gevoel. Paarse orchideeën en dito producten zorgen voor het kleuraccent. Wanneer je doorloopt naar de gescheiden kleedkamers, passeer je een grote trap die naar beneden leidt en een blik gunt op het verlichte zwembad : net genoeg om je nieuwsgierig te maken, maar niet meer dan een glimp zodat de privacy van de zwemmers wordt gegarandeerd.

De kleedruimtes zijn op alles voorzien : reinigingsproducten, dikke handdoeken en kamerjassen, weggooislippers, haardrogers en grote spiegels. Wie geen zin heeft om zelf zijn haar te fatsoeneren, kan op afspraak terecht bij de huiskapper. “Een service voor onze klanten”, zegt Dominique Derwa, directeur van Payot en brein achter deze geslaagde spa. “Maar de meesten komen hier vooral om enkele uren te ontspannen in het zwembad, de fitness, hammam of sauna.” Die bevinden zich allemaal in één open ruimte, waar het veertien meter lange zwembad de blikvanger is, voorzien van kleurtherapie, onderwatermuziek, massagestralen en tegenstroming. Aan de bar kun je terecht voor een gezonde drink en een kleine hap. Vanuit de grote relaxzetels rond het zwembad zie je de glazen fitnesszaal, waar een mooie jongen lessen pilates of yoga geeft en de nieuwste hightechtoestellen uitlegt, veelal voorzien van een eigen tv-schermpje.

Voor wie liever zweet zonder moeite te doen, zijn er de (gescheiden) stoomkamer en sauna, in wit marmer, voorzien van een ruime douche en ijsfontein. Dominique Derwa : “Ruimte, esthetiek en ervaring staan bij ons centraal. Door de grote oppervlakte waarover we beschikken, kunnen we zoveel verschillende activiteiten aanbieden. Om dezelfde reden zijn er ook maar vijf verzorgingscabines, die dan wél erg goed uitgerust zijn.” De prijzen zijn navenant en liggen boven het gemiddelde : een uur massage kost 120 euro, voor een gelaatsbehandeling ben je al snel 100 euro kwijt. Het aanbod is erg uitgebreid, je kunt hier voor zowat alles terecht.

“Het was een bewuste keuze om absolute topluxe aan te bieden”, geeft Derwa toe. Het tussensegment werkt niet, volgens hem : “Die polarisering tussen budget en super-de-luxe zie je ook in mode : zeer goedkoop à la H&M en erg duur à la Armani en Louis Vuitton draait goed, alles wat in de middenmoot zit, heeft problemen. Mensen combineren moeiteloos de twee.” Maar ook de ligging vraagt om topluxe volgens hem : “De ruimte is immers te klein om op grote schaal te werken. We hebben een maximum aantal leden bepaald, daarna is er een wachtlijst.” De directeur ziet de spa ook als een ideeënlabo : “Als instituutmerk hebben we doorgaans enkel contact met de schoonheidsspecialistes. Hier ontmoeten we rechtstreeks de consument, die soms toch een andere visie heeft op behandelingen.”

Vroeger had Payot ook al een eigen spa, in de rue Castiglioni, vlak bij de Place Vendôme. “Het was een historisch gebouw, erg verbonden met de rijke geschiedenis van het merk. Dat strookte niet met ons huidig discours, dat zeer modern is. De nieuwe spa betekende een boost voor het imago : “Payot is een van de merken die de toon aangeven voor de hele sector. Iedereen volgt ons : niet alleen de andere schoonheidssalons maar ook de hotels.”

L’Espace Payot, 62 rue Pierre Charon, 75008 Paris, +33 1 45 61 42 08, www.payot.com.

Democratische luxe : het Nivea Haus in Hamburg

In hartje Hamburg, aan een van de belangrijkste winkelstraten van de stad, opende Nivea vorig jaar een flagship store, waar je alle producten kunt kopen en terechtkunt voor democratische wellnessbehandelingen. Het complex van ruim 800 vierkante meter is opgedeeld in drie etages, elk met een eigen ambiance en functie. Boven de toegangsdeur prijkt de bekende blauwe doos, het cultproduct van Nivea. Gelijkvloers is er een grote winkel waar alle (meer dan 500) Niveaproducten te koop zijn. Je kunt er terecht voor een snelle stoelmassage, een koffie aan de bar en een hairstyling, of een nieuwe make-up in de Styling & Beauty-zone. De kelderverdieping is voorbehouden voor wellness : enkele kleedkamers, een ontspanningsruimte met relaxzetels en zeven cabines voor de lichaamsbehandelingen, allemaal voorzien van een douche. Helemaal boven heb je een prachtig uitzicht op het Alstermeer, vanuit de relaxzetels of een van de zes cabines. Hier gebeuren de gelaatsbehandelingen. In een eivormige cocon in het midden kun je een huid- en haardiagnose met de computer bestellen.

Het Nivea Haus is geen adres waar je de hele dag doorbrengt, maar een typische city spa waar je even binnenwipt tijdens het winkelen of tijdens je lunchpauze voor een ontspannende massage of een gelaatsbehandeling. De grote troef zijn de democratische prijzen : een half uur massage krijg je hier al voor 19 euro, een gelaatsbehandeling kost je 44 euro. Het succes is enorm : het Nivea Haus lokt drie keer meer bezoekers dan verwacht : zo’n 700 per dag of 100.000 per jaar. Voor de behandelingen moet je drie weken op voorhand reserveren. Blijkbaar is er een enorme nood aan dit soort betaalbare luxe.

Een grote flagship store met vijftig personeelsleden op een toplocatie in hartje Hamburg moet een behoorlijke investering zijn (rond de twee miljoen euro). Rendeert die aan dergelijke democratische prijzen ? “Het huis is vooral bedoeld als uithangbord”, klinkt het bij Beiersdorf, de fabrikant van Nivea. Het overrompelende succes doet hen alleszins hardop dromen van een vervolg in het buitenland.

Nivea Haus, Jungfernstieg 51, 20354 Hamburg, Duitsland, +49 408 222 47 40, www.nivea.de/haus, maandag tot zaterdag 10-20 uur.

Door Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content