HOE KOMT HET DAT JE MET SOMMIGE MENSEN METEEN EEN CONNECTIE VOELT, TERWIJL JE MET ANDEREN NOOIT VERDER KOMT DAN BELEEFDHEIDSFORMULES OF UITWISSELING VAN KENNIS ?

OMDAT WE IETS DELEN

Alain Van Hiel, prof. sociale psychologie UGent : “In psychologische termen verwijst een click naar een positieve relatie, groepscohesie of aantrekking. We kunnen een objectieve fit vaststellen, bijvoorbeeld als twee personen hetzelfde IQ hebben, of een subjectieve fit, als die twee van elkaar denken dat ze dezelfde waarden voorstaan. Vooral de laatste fit gaat gepaard met positieve relaties. Het is bijna evident, maar we voelen ons aangetrokken tot mensen die op ons lijken. Dat is de hypothese van similarity attraction. We identificeren ons met een groep omdat we de groepsidentiteit kunnen delen. In persoonlijke relaties wegen het hebben van dezelfde status, persoonlijkheid, normen of zelfs schoonheid door. Dat is terug te voeren op de eigenliefde van de mens : we zijn vaak nogal verliefd op onszelf en proberen dat terug te vinden in anderen.

Je zou denken dat een armere mens uit eigenbelang zal zoeken naar een rijke. In werkelijkheid klikt het beter met mensen uit dezelfde sociaal-economische strata. Een minder aantrekkelijke persoon gaat ook niet op zoek naar een superknappe partner. Het verhaal van The bold and the beautiful komt in de realiteit niet vaak voor.

In het begin van een relatie vertel je veel over jezelf. Het vinden van gemeenschappelijke ervaringen en ideeën is dan zeer belangrijk. De mate waarin we iets delen is een goede voorspeller voor relatiegeluk. Voor de volkswijsheid ’tegengestelden trekken elkaar aan’ is veel minder evidentie. Complementariteit kan nuttig zijn in teamverband, bij relaties zien we dat ‘similaire’ koppels gelukkiger zijn en minder snel scheiden.

Voor vriendschappen is het onderzoek minder duidelijk. We weten wel dat nabijheid helpt. Toon je personen tien, twintig, dertig keer aan een testpubliek, dan wordt de persoon die dertig keer in the picture was attractiever bevonden. Dat gaat natuurlijk niet op als hij zich irritant gedraagt. Ook als je samen iets positiefs meemaakt, word je bijna in elkaars armen gedreven.”

OMDAT WE LUISTEREN

Philippe Meysman, directeur rekrutering en selectie bij Hudson : “Honderden mensen heb ik al gerekruteerd en ik stel vast dat de click met de werkgever vandaag voor werkzoekenden veel belangrijker is dan twintig jaar geleden. Toen maakte men vooral een rationele keuze terwijl de huidige generation Y veel affectiever te werk gaat en pas tevreden is als ze honderd procent kan kiezen voor de werkgever. Onze taak als consultant begint bij het objectieve luik : de click vergemakkelijken en zo goed mogelijk voorspellen. Er zijn rationele parameters waarmee je toetst of er een match mogelijk is tussen de persoonlijkheid, ambitie en verwachtingen van de kandidaat, en de job en bedrijfscultuur van de mogelijke werkgever. Transparantie is cruciaal om een valse klik te vermijden. Maar niet alleen meetbare aspecten tellen. Een werkrelatie is vaak geen lang leven beschoren als je geen rekening houdt met affiniteiten. Via een cultural fit test gaan we na in welke bedrijfscultuur een kandidaat het best zijn draai zou vinden. Die kandidaat moet geen afspiegeling zijn van de specificaties van de werkgever, maar de twee moeten wel dezelfde taal spreken. Er is een grote irrationele dimensie. Emotionele intelligentie en op dezelfde golflengte zitten zijn essentieel maar soms moeilijk te meten. De mens is zo complex. Vaak zit het in details. Een negatief voorbeeld : een sollicitant draagt een oorring. In bepaalde bedrijven klikt het dan al niet meer.

Wat zeker helpt bij een sollicitatiegesprek is de rustige aanpak. Wie goed luistert en zich empathisch opstelt, begrijpt het referentiekader van de andere persoon beter. Dat vergroot de kansen op een click enorm. Dat geldt ook voor verkopers : wie goed luistert, wint belangrijke informatie in en geeft de klant het gevoel dat hij belangrijk is. Vriendelijkheid en beleefdheid doen ook veel. Het klikt veel makkelijker met iemand die positief ingesteld is.

Wat de effecten achteraf op de productiviteit zijn is moeilijk te zeggen, omdat er nog zo veel andere aspecten meespelen. Maar wie van in het begin op één lijn zit met zijn collega’s en het bedrijf, zal langer loyaal kunnen zijn.”

OMDAT WE ONS KWETSBAAR OPSTELLEN

Rom Brafman, coauteur van ‘De magie van de klik’ : “Soms voel je een onmiddellijke connectie met iemand. Het voelt vertrouwd aan, alsof je elkaar al jaren kent. In een relatie vertaalt zich dat in passie, een soort wowfactor die jaren kan aanhouden. Het is bijna magisch, maar er zijn wel degelijk wetenschappelijke verklaringen en factoren die de klik versnellen. Gelijkheid bijvoorbeeld. Hoe meer we met iemand delen, hoe groter de kans dat het klikt. Dat kan heel triviaal zijn, maar als je iets in common vindt, kun je, vreemd genoeg, bijna met iedereen klikken. Ook nabijheid telt. Hoe dichter je fysiek bij iemand bent, hoe meer kans op connectie. Vandaar dat je met een collega aan hetzelfde bureau sneller een band kunt krijgen dan met iemand aan het andere eind van de ruimte. Een derde, interessant aspect is kwetsbaarheid, je vermogen tot zelfonthulling. Hoe meer je de ander inkijk geeft in jezelf, hoe meer je toont dat je hem vertrouwt. Vaak wisselen we intellectuele kennis uit, maar het zijn anekdotes en emoties die een klik bevorderen. If we connect, our guard is down. We zijn makkelijker onszelf, spreken vrijuit en gebruiken een authentieke vorm van humor.

Sommigen zijn daar beter in dan anderen. Er zijn mensen die we high self-monitors noemen, een soort sociale kameleons die makkelijk hun gedrag aanpassen aan de gesprekspartner of de situatie. Ze geven het niet snel op en dat levert hen meer clicks op dan aan de meesten onder ons. Instantconnecties zijn intenser en creatiever dan een gewoon contact. Daardoor werk je efficiënter als het klikt met je collega. Je laat je harnas achterwege en je kunt elkaar in alle openheid uitdagen. Dat brengt het beste in allebei naar boven. Een frappant voorbeeld waren de natuurkundigen James West en Gerhard Sessler, heel verschillend maar het klikte . Ze deelden enkele passies en hadden hun kantoor naast elkaar. Tijdens een van hun gesprekken groeide het idee voor een nieuwe, kleine microfoon. Ze botsten op veel weerstand maar omdat ze op elkaar konden terugvallen, gaven ze niet op. Hun elektreetmicrofoon zit nu in 90 procent van onze microfoons. Als je vandaag met je gsm belt, val je terug op een uitvinding die voortkomt uit zo’n magische klik.”

DOOR KATRIEN STEYAERT – FOTO’S MICHEL VAEREWIJCK

ALAIN VAN HIEL: “WE ZIJN VAAK NOGAL VERLIEFD OP ONSZELF EN PROBEREN DAT TERUG TE VINDEN IN ANDEREN.”

PHILIPPE MEYSMAN: “DE KLIK MET DE WERKGEVER IS VEEL BELANGRIJKER DAN VROEGER.”

ROM BRAFMAN: “VAAK WISSELEN WE KENNIS UIT, MAAR HET ZIJN EMOTIES DIE EEN KLIK BEVORDEREN.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content