Seizoengebonden make-uplijnen verkopen steeds minder goed. De meeste grote merken versoberden hun aanbod. Sommigen maken resoluut komaf met trend- en seizoenkleuren. Een nieuwe kleurenaanpak is mogelijk.

TRUI MOERKERKE

FOTO’S : DIRK LAMBRECHTS

In navolging van het kleurrijke modebeeld met zachte snoepgoedkleuren en opmerkelijke knalkleuren werd ook het make-upkleurenpalet de afgelopen twee seizoenen aangepast. De natuurlijke, “onopgemaakte” look moet het afleggen tegen kleur en glamour. Bij de terugkeer van eye- en lipliner, van blush, van glanzende oogschaduw en zelfs nepwimpers, wordt vaak verwezen naar de jaren zestig en zeventig.

Toch klopt die vergelijking maar tot op zekere hoogte : het kleurengebruik en de glamour van de nineties is een stuk subtieler. Extravagante overdrijvingen zijn er niet meer bij.

Ook de houding van vrouwen tegenover cosmetica veranderde. Ze zijn niet langer bereid zich elk seizoen een nieuwe, modegebonden look aan te meten. Dat mochten de cosmeticafabrikanten al ondervinden. De afgelopen jaren kenden de seizoengebonden make-uplijnen met op elkaar afgestemde produkten en trendkleuren steeds minder sukses. De meeste grote merken versoberden daarop hun aanbod.

Het programmma Colour Coaching van Clinique speelt duidelijk in op de gewijzigde houding tegenover make-up. Van trend- of seizoenkleuren is geen sprake meer, alle kleuren van het merk werden in een praktisch schema gezet met als uitgangspunt : iedereen kan alle kleuren dragen, als ze aangepast zijn aan de kleur van de huid.

Klinkt ingewikkeld ? Toch niet. De kleurengids van Clinique vertrekt van vier huidtypes : bleek, tamelijk bleek, lichtbruin en donker. “De kleurensterkte van de huid kunnen onze konsulenten en de mensen in de parfumerie op zicht bepalen”, vertelt Mireille Caerdinael, de verantwoordelijke voor de vorming van het verkooppersoneel. “Ik kijk vooral naar de halsuitsnijding en ook naar de handen. “

Eenmaal de klant weet tot welk huidtype ze behoort, kan ze naargelang haar stemming, voorkeur en de kleren die ze draagt kiezen uit telkens vier kleurenfamilies : Neutraal/Transparant/Natuurlijk ; Roestbruin/Koraal/Rood ; Roze/Rozerood/Fuchsia of Violet/Blauw/Paarsblauw. In elke kleurenfamilie worden op een handige steekkaart tinten voorgesteld voor de ogen, de wangen en de lippen. Met dit systeem kan een bleek type net zo goed knalrode tinten dragen als een donker type. De voorgestelde rode tinten voor bleke of donkere types verschillen wel, en dat heeft met de pigmentgradatie van de produkten te maken, maar voor elk type is er binnen elke kleurenfamilie een ruime keuze.

We bekijken make-up vanuit het standpunt van de konsument”, zegt Jeannine Bertram, general manager van Clinique Benelux. “In de cosmeticawereld is de marketing al jaren gericht op steeds nieuwe produkten. Wij zijn zeker niet anti-nieuw en we werken op up to date samenstellingen, verpakkingen en kleuren. Maar toch houden we ons liever aan een wat konservatiever koncept. Als je een goed systeem hebt, waarom zou je het dan, omwille van een of andere trend, overboord gooien ? We geloven in ons verhaal en blijven er bij. Onze gezichtsverzorging, het driestappensysteem, bestaat al 25 jaar. Van ons kleurenprogramma willen we ook zo’n klassieker maken. Met als basisgegeven dat iedereen alle kleuren kan dragen. Het is niet de bedoeling de klanten het ene seizoen blauw te laten dragen omdat het mode is, en het volgende seizoen bruin. “

Zoals in elk make-upprogramma is de juiste fond de teint de basis van Colour Coaching. “De kleur van de fond de teint moet aangepast zijn aan de kleur van de huid”, aldus Jeannine Bertram. “In de winter zal je waarschijnlijk tot een bleker huidtype behoren dan in de zomer. Maar als je dan van het juiste huidtype vertrekt en kleuren kiest uit de vier families, kan het nooit misgaan. De graad van pigmenten die in de make-up zit, moet overeenstemmen met de graad van pigmenten van de basiskleur. Dat is gewoon een kleurenregel : een graduele werkwijze levert mooiere resultaten. Met dit koncept verliezen konsumenten hun persoonlijkheid niet. Want iedere vrouw heeft mooie trekken de lippen, de neus of de ogen en die worden niet weggeschminkt als je gradueel werkt. “

“De reakties zijn positief”, vertelt Mireille Caerdinael. “Veel mensen ontdekken dat ze bijvoorbeeld wel roze of oranje kunnen dragen. Ze worden zich bewust van de mogelijkheden. Bekijk het als een spel met kleuren. Alles kan en mag, binnen de huidskleurgroep. “

Dat de houding tegenover make-up veranderde, kan Mireille Caerdinael vanuit haar jarenlange ervaring beamen. “Vrouwen durven nu meer. Ze nemen de vrijheid om het zelf uit te zoeken. De mogelijkheden zijn ook gegroeid. De cosmetica evolueerde zo dat er bijna voor alle problemen een oplossing is. En qua kleurengebruik kan er inderdaad veel meer. Mensen laten zich niet langer één bepaalde look opdringen. “

“Vrouwen vinden bij ons een draagbare make-up, voor elke dag. Daar staan we voor”, zegt Jeannine Bertram. “Extravagante make-up kan leuk zijn, maar daar bereik je slechts een kleine konsumentengroep mee. Wij willen het zeer realistisch houden. Klanten verwachten van ons een make-up die lang mooi blijft, die geen reakties geeft onze produkten zijn anti-allergisch en volledig parfumvrij en elke dag draagbaar is. We garanderen ook kontinuïteit. Onze best-sellers blijven in produktie. Realisme betekent eveneens haalbare prijzen. We sleutelen nu aan onze prijzenpolitiek. Want moderne vrouwen zijn niet langer bereid gekke prijzen te betalen. Ze willen waar voor hun geld. “

Grimy Huayta (35) is bediende in een Brussels ziekenhuis. Zij is een Peruviaanse, eerder een donker type, en draagt kleuren uit de Violet/Blauw/Paarsblauw-familie. Ze houdt van make-up, maar het moet diskreet blijven.

“Ik verkies een natuurlijke look.

De ogen wat aanzetten en een zachte lippenstift. Voor een avond uit, mag het wat meer zijn.

Als basis gebruik ik hydraterende crèmes,

want ik heb een droge huid. Make-up aanbrengen,

doe je vooral voor jezelf, vind ik.

Je voelt je gewoon beter. “

“Wanneer ik het gevoel heb dat ik er goed uitzie,

dan voel ik me ook goed. ” Mieke Ludewigs (55)

ging op haar 33ste schoonheidsverzorging studeren. “Het interesseerde me enorm. Ik vind het gewoon belangrijk : elke vrouw kan er mooi uitzien, als ze zich verzorgt. Ook als je ouder wordt. ” Mieke werd opgemaakt met kleuren uit de Roestbruin/Koraal/

Rood-familie. “Ik gebruik veel koraalkleuren. Ik hou van wat kleur, natuurlijke tinten zeggen me minder.

Als er iets nieuws uitkomt, probeer ik het graag. Maar ik moet vaststellen dat ik steeds naar dezelfde tinten teruggrijp. En echt harde kleuren zijn niets voor mij. “

Sandra Ludewigs (33) heeft een lichtbruine huidskleur.

Ze werd opgemaakt met kleuren uit de Roze/Rozerood/Fuchsia-familie.

Ze is tevreden met het resultaat. Sandra : “De rode tinten liggen me nogal. Maar bon, je hoeft er niet elke dag hetzelfde uit te zien. Dat vind ik het leuke aan Colour Coaching : je kan in principe alle kleuren dragen.

Zelf voel ik me nogal aangetrokken tot natuurlijke kleuren. Make-up en lichaamsverzorging beschouw ik als een verplichting tegenover mezelf.

Ik maak er elke dag werk van. En nee, dat moet niet lang duren.

Om me op te maken, heb ik misschien 10 minuten nodig. Het is een routine, zoals tanden poetsen.

Ik werkte tot voor enkele maanden in de cosmeticasektor nu heb ik loopbaanonderbreking en dan moet je er steeds van kop tot teen verzorgd uitzien. “

Jennifer Debauche (17)

houdt zich nog niet echt met make-up bezig.

“Ik gebruik weinig, net

wat nodig is. Als ik uitga, aksentueer ik de lippen met een bruin lippenpotlood, eventueel komt er ook een oogpotlood bij kijken. “

Jennifer is tevreden met het kleurenpalet dat voor haar gekozen werd : Neutraal/

Transparant/Natuurlijk.

“Van felle make-up

hou ik niet. Ik denk dat ik

het altijd vrij natuurlijk

zal blijven houden. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content