Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Vandaag kiezen we voor bescheidenheid en gezond verstand. De Kia Picanto, net geen 3,50 meter lang, is een voorbeeld van een ‘alles in het klein’-ontwerp zonder daarom oncomfortabel of onveilig te zijn. Het Koreaanse instapmodel wordt in ons land enkel aangeboden met een 1.1 liter viercilinder benzinemotor, al is er een kleine diesel voorzien voor volgend jaar. Ondanks zijn beperkte afmetingen biedt de Picanto vier echte plaatsen voor volwassenen en vijf deuren maar de door de ontwerpers geclaimde omschrijving van mini-MPV is naar ons gevoel wat te hoog gegrepen. De achterbank kan wel asymmetrisch teruggeklapt worden, maar er ontstaat nooit een vlakke vloer en ook het uittillen van de stoelen behoort niet tot de mogelijkheden. Het koffervolume van 157 liter kan met teruggeplooide achterstoelen wel uitgebreid worden tot 882 liter maar dan hebben we het, voor wat de modulariteit betreft, wel gehad.

Dat er ondanks de afmetingen genoeg plaats is voor de passagiers en voor een redelijke koffer, heeft ook te maken met het ontbreken van een reservewiel. De Picanto is uitgerust met een Tyre Mobility Kit : een kleine compressor en een bus vloeibaar plakmiddel dat een lekke band in staat stelt om nog 200 kilometer af te leggen tegen maximum 80 kilometer per uur.

Bij een kennismaking valt de eerste indruk wel mee : de Picanto kreeg een stevig stuur mee, de stoelen zitten goed en het stuurwiel kan worden versteld. Eronder bevinden zich twee smalle opbergvakjes, en verspreid over het interieur vindt de aandachtige rijder er nog eens zeventien. Echt iets voor rommelaars die nooit blijf weten met hun spullen. In het interieur werd wel ten overvloede gebruikgemaakt van plastic, maar dat is nu eenmaal de tol die men betaalt voor de lage instapprijs.

Op de weg kan de motor van de Picanto de vergelijking met andere 1100’ers behoorlijk goed doorstaan, al verricht de viercilinder geen wonderen bij inhaalmanoeuvres, en met een totaalgewicht van 852 kilo hadden we de kleine Koreaan iets vinniger verwacht. Op zijn best is de Picanto natuurlijk in de stad, waar hij goed optrekt en zich spelenderwijs laat parkeren.

Wie wat meewarig op auto’s uit het A-segment neerkijkt, moet weten dat de Picanto standaard uitgerust is met vier schijfremmen, twee elektrische ruiten, ABS en EBD (elektronisch geregelde remkrachtver- deling).

De Picanto, die in de basisversie 7900 euro kost en in de EX-versie 8700 euro, gaat met die prijzen de concurrentie aan met de Fiat Panda, de aantrekkelijke auto van het jaar, die met een 1.1 liter motor aan 8150 euro start.

Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content