Afgelopen zomer hebt u het misschien al gemerkt : Mer du Nord, het Belgische label voor stijlvolle basics, gaat gewaagder, vrouwelijker én kleurrijker. De twee zaakvoerders geven uitleg.

In 1988 vierden snobmerken als Chipie en Chevignon hoogtij, en het was ook het jaar waarin Mer du Nord werd gesticht door Luc Duchêne en Jean Marc Piron. De eerste nam de zakelijke kant voor zijn rekening, de tweede was verantwoordelijk voor het creatieve. Vandaag neemt Lucs zoon Fabrice de zakelijke honneurs waar, Jean Marc is nog steeds head of style. Op een zomerdag in 2004 lopen we met beide heren rond in het Brusselse atelier van Mer du Nord. Het is nog vroeg in de ochtend, maar het stylistenteam is al druk in de weer met stofstalen, accessoires en tekeningen. Wat meteen opvalt in de ruimte is de kleurenschittering aan de muur : de prototypes in de rekken va-riëren van klassiek marineblauw over zachte pastels tot knallend oranje. Ook de ontwerpen trekken de aandacht : wikkeltruien, laagjesrokken in contras-terende stoffen en motieven, gebreide decolletés. Waar is de tijd van de sobere pulls met het vissenlogo, mompelen we binnensmonds.

Met deze wintercollectie zetten jullie de tendens van de voorbije zomer voort : vrouwelijker, gewaagder. Is Mer du Nord een ander merk geworden ?

Fabrice Duchêne : Zeker niet ! Een merk dat al zestien jaar bestaat en het alsmaar beter doet qua verkoop moet mee met zijn tijd. Mode is evolueren, hé. De laatste vier jaar hebben we langzaam maar zeker een vernieuwing doorgevoerd, maar het afgelopen jaar was voor ons een sleuteljaar : met de voorbije zomercollectie en de huidige wintercollectie willen we ons publiek duidelijk maken waar we naartoe willen : een ruim, kleurrijk assortiment total looks voor meisjes én vrouwen.

De tijd dat jullie ieder seizoen dezelfde basics brachten in een lichtjes gewijzigde uitvoering is plots wel héél ver weg.

Jean Marc Piron : Bah, eigenlijk hebben we de afgelopen zestien jaar constant vernieuwd. Vergeet niet : Mer du Nord is gesticht als breigoedmerk. We maakten aanvankelijk alleen pulls, en beperkten ons ook nog eens tot vier kleuren : rood, blauw, beige en wit. Na verloop van tijd gingen we ook in katoen werken, kwamen er kleuren bij, breidden we onze collectie uit met pantalons en rokken. Nu hebben we ook accessoires en schoenen, en werken we dus met total looks. Een moderne vrouw heeft zin in variatie, ze switcht graag tussen verschillende stijlen, naargelang haar gemoed.

Fabrice : De vrouw van de late jaren tachtig, de periode waarin wij begonnen, wou echt basics hé : gemakkelijk zittende kleren. De tendens was ook dat je die overal droeg, bij eender welke gelegenheden. Maar de tijden zijn veranderd, de vrouw denkt weer in silhouetten en wil net zoals haar moeder vroeger een garderobe met een ruim assortiment onderling combineerbare stukken en accessoires. Mode is frivoler geworden.

Als ik jullie total looks voor de winter bekijk, dan zie ik in die combinaties erg veel contrasten.

Fabrice : Tussen sober en uitbundig, chic en sportief. (denkt na) Ik heb twee favoriete silhouetten in de wintercollectie, elk van beide geven ze wat mij betreft perfect weer waar Mer du Nord anno 2004 voor staat. (toont foto’s) Hier zie je een jong meisje met een muts, rood sportief americana-T-shirt en schattig wit ski-jasje. Dat is het Mer du Nord-meisje. Voor de vrouw gaat er voor mij niets boven deze look : een gebleekte stoere pantalon met lage taille, met daarop een luxueuze wikkelcardigan en eronder een T-shirt met een gestileerde fifties-print. Om maar te zeggen : contrast is inderdaad heel erg belangrijk voor ons, maar het moet kloppen. Het mag nooit botsen.

Jean Marc : Het leidmotief voor dit seizoen is eigenlijk : klassiekers uit hun context halen. Een jeans combineren we met een chic topje én een grote, grof gebreide sjaal. Een zijden rokje met een stonewash-jasje. Of een stoere leren vest met een keurige plooirok.

Wat ook opvalt, is het kleurenpalet van de collectie.

Jean Marc : (knikt) We hebben gekozen voor een mix van sobere, aardse kleuren – bruin, camel, beige, grijs – en heel erg heldere, sterke tinten. En hoe feller de kleur, des te rijker het mate-

riaal. Een knallend oranje ga ik bijvoorbeeld uitvoeren in een luxueus mohair.

Het materiaal wordt afgestemd op de kleur, maar het omgekeerde geldt ook : een katoenen T-shirt krijgt een afgewassen oranje. Contrasterende kleuren zorgen eigenlijk automatisch voor contrasterende materialen.

Hoe zit het met het traditionele imago van Mer du Nord ? Tot voor kort riep het merk beelden op van lange strandwandelingen, gezonde buitenlucht, familie…

Fabrice : Ah ! Ons Knokke-Le-Zoute-imago. Het is waar dat onze klanten houden van klassiekers. Maar binnen het segment van de veeleer klassieke stijl willen ze wel modieuze spullen. Ik denk niet dat we klanten zullen verliezen.

Jean Marc : Daarvoor dienen ook die total looks. Apart is die pull in mohair met decolleté misschien wat gewaagd, maar in combinatie met een afgewassen jeans krijg je een look die wel onmiskenbaar Mer du Nord is.

Het is dus niet zo dat jullie een nieuwe doelgroep willen aanspreken : die van de hippe stadsvrouw die van de ene lunchvergadering naar de andere date holt ?

Fabrice : Onze klanten zijn geen fashion victims, we zullen nooit gratuite flashy spullen maken. Wat niet wil zeggen dat we het niet fijn zouden vinden als een geheel nieuwe groep vrouwen Mer du Nord ging ontdekken. Dat zou een welkome bonus zijn.

Dit najaar openen jullie de twaalfde Mer du Nord-winkel in België. De zaken gaan overduidelijk goed. Lonkt het buitenland zo niet onderhand ?

Fabrice : Ik denk dat we met onze huidige en toekomstige stijl succes kunnen oogsten in het buitenland. Vroeger lag dat anders. Om terug te komen op ons Knokke-Le-Zoute-imago : die marinekledingstijl slaat in Frankrijk bijvoorbeeld alleen maar aan in Bretagne. Ieder land heeft zijn eigen kledingstijl bij wat zo mooi ‘het goede leven’ heet. Die van ons was typisch Belgisch, typisch Noordzee (lacht). Door onze koerswijziging wordt het buitenland wel een optie, maar op dit moment is onze voornaamste bezorgdheid : de vernieuwing voltooien in eigen land.

Hoort daar geen parfum bij ?

Fabrice : Inderdaad. Dit najaar stellen we het Mer du Nord-parfum voor. En net zoals onze kleren gewaagder en vrouwelijker zijn, is ook het parfum sexy en gedurfd.

Jean Marc : Het zou nochtans gemakkelijk geweest zijn : met een sportieve frisse geur á la Gap of CKOne hadden we op safe gespeeld.

Fabrice : Maar dat was dus niet wat we wilden. Sommige vrouwen zullen letterlijk hun neus ophalen voor onze geur, anderen zullen er meteen verslaafd aan zijn. En dat was precies de bedoeling. n

Tekst Katia Vlerick

“De mode is frivoler geworden. De moderne vrouw wil net als haar moeder vroeger een garderobe met een ruim assortiment onderling combineerbare stukken en accessoires.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content