KLASSIEK

BEETHOVEN

Ludwig van Beethoven is op vrijdag 15 december de blikvanger van een koncertavond (20 uur) in de Antwerpse Koningin Elisabethzaal : het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen brengt onder leiding van Kenneth Montgomery het “4de pianoconcerto” en de “2de symfonie” van deze grote komponist. Dat 4de pianoconcerto was een van mijn lievelingsstukken toen ik klein was. Ik vond het begin zo mooi, nog niet wetende dat er een nieuwigheid in zat, namelijk dat voor de eerste keer in de geschiedenis van de pianoconcerti niet het orkest begint, maar de solist zelf inzet, zonder begeleiding. Die aanhef is een goddelijk tema, tegelijk lief en vastberaden, innig en stoer. In de Elisabethzaal hoort u als solist Dan Grigore uit Boekarest, een nobel artiest, die indertijd veel last gehad heeft van de Partij en de Securitate en tot ’89 Roemenië niet verlaten mocht. Daarom bleef hij hier zo lang onbekend.

Alvorens Grigore gaat spelen, hoort u de koncert-ouverture “In the South” van Edward Elgar, waarvan u in het programmaboekje een leuke beschrijving zal vinden. Na de pauze volgt Beethovens 2de symfonie, eigenlijk best een vrolijk werk. Het tweede deel, het larghetto, klinkt heel zangerig en intiem.

– Info en plaatsbespreking : tel. (03) 233.84.44.

GABRIEL FAURÉ

Van de Franse komponist Gabriel Fauré (1845-1924) kennen velen het verstilde “Requiem”, of zijn charmante “Sicilienne” en de bekoorlijke “Elégie”. Maar Fauré heeft ook een meesterlijke “Sonate voor cello en piano” geschreven, zijn opus 109. Prachtmuziek u zal eraan verslingerd raken maar erg moeilijk om gaaf te interpreteren. In “Het Eerste Oordeel” van Radio 3 op zondag 10 december (13 u.10) kan u naar een vergelijkende diskografie luisteren. De panelleden die in deze uitzending drie of vier al dan niet recente cd-opnamen zullen beoordelen, zijn de fluitist Marc Grauwels en de celliste Viviane Spanoghe. Hen kennende kan ik u voorspellen dat dit een tof programma wordt.

BACH-FAMILIE

Wie Bach hoort, denkt natuurlijk dadelijk aan Johann Sebastian Bach, de grootste komponist aller tijden. Maar in de naam Bach zit echter ook iets unieks : het is de naam van de talrijkste musici-familie in de muziekgeschiedenis. De oervader was Veit Bach. Zijn geboortedatum is onbekend, maar we weten wel dat hij in 1619 overleed. Na hem volgden over een tijdspanne van ruim twee eeuwen zesenzestig Bachs, die musicus waren, meestal cantor en/of organist. Zevenenveertig hadden Johann in hun voornaam. Een tiental waren ook knappe komponisten, onder wie Johann Bach (1604-1673), Johann Michaël Bach (1648-1694), Johann Christoph Bach (1642-1703) en de diverse zonen van Johann Sebastian zelf.

Deze maand verzorgt het vokaal ensemble van Il Fondamento (Il Fondamento Vocaal) met medewerking van de cellist Jan Bontinck en organist Ewald Demeyere enkele koncerten met als tema “Motetten van de familie Bach”. Dirigent is Paul Dombrecht, stichter van het ensemble. Door die motetten dat zijn (meestal a capella) komposities op gewijde teksten kan u kennismaken met de grote muzikale rijkdom die we aan deze uitzonderlijke Bach-familie te danken hebben. De uitvoeringen door Il Fondamento Vocaal vinden plaats in Brussel op dinsdag 12 december (20 uur) in de Goede Bijstandskerk (Kolenmarkt) ; in Oostende op woensdag 13 december (20 uur) in de Kapel van de Arme Klaren (Mariakerkelaan) ; in Antwerpen op vrijdag 15 december (20 uur) in de Borromeuskerk ; en in Keulen een kans om daar die dag kerstinkopen te doen op zaterdag 16 december (19 uur) in de Antoniterkerk (Schildergasse).

– Info en tickets : Brussel, tel. (02) 512.34.25. Oostende, tel. (059) 70.11.99. Antwerpen, tel. (03) 232.56.68. Keulen, Het Belgisch Huis, tel. (00-49) 221.257.55.11.

FONS DE HAAS

Paul Dombrecht brengt met het ensemble Il Fondamento Vocaal prachtige motetten van de familie Bach.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content