BRAHMS

De derde symfonie van Johannes Brahms is een heel boeiende kompositie. Ze hebben haar ooit met “Eroica” willen betitelen zoals de derde van Beethoven, maar dat zou slechts gedeeltelijk kloppen omdat ze naast inderdaad hevige en heldhaftige passages (vooral in het allegro van de finale) ook vol lyrische en idyllische episodes zit. Let hiervoor eens op het tweede deel, het andante, met die treurige melodie van klarinet en fagot.

Aanstaande zondag 14 mei om 13 u.10 kan u in het programma “Het eerste oordeel” op Radio 3 luisteren naar een vergelijking tussen diverse al dan niet recente cd-opnamen van deze symfonie. Panelleden zijn Henri De Roeck, Ivo Lindermans en Bart Thijskens.

BACH-PERGOLESI

Op vrijdag 19 mei om 20 u.30 vindt in de Antwerpse Sint-Andrieskerk de vierde editie van het “Meikoncert” plaats. De organizatie ervan kadert in het enkele jaren geleden genomen initiatief om de meer dan 450 jaar oude Sint-Andrieskerk in al haar funkties te herwaarderen. De opbrengst van het koncert is bestemd voor het onderhoud en de restauratie van dit monumentale gebouw.

Er staat dit jaar een primeur op het programma, namelijk de uitvoering van “Psalm 51” van JS Bach, in feite een door hem bewerkte versie van het “Stabat Mater” van Pergolesi. Ikzelf ken dit werk niet, maar ik ben er als Bach-fanaat razend nieuwsgierig naar. Verder hoort u ook nog de feestelijke “Ode for St. Cecilia’s Day” van Händel. Uitvoerders van al dit moois zijn het Antwerpse koor Cappella Caecilia en het orkest Musici Dominicanorum. De sopraan Anne Cambier en de tenor Yves Saelens treden op als solisten, en de algemene leiding is in handen van Frans Dubois.

– Info en bestellen kaarten : (03) 233.42.63 (tel. en fax). Bij afwezigheid : (03) 825.36.22.

MUZIEKHANDSCHRIFTEN

Tijdens de late middeleeuwen en de renaissance gaven de komponisten uit de Lage Landen letterlijk de toon aan in de toenmalige westerse wereld. Ze werkten aan de belangrijkste kerken en vorstenhoven van hun tijd. Ondanks de “massaproduktie” zijn er relatief weinig muziekhandschriften bewaard gebleven. Wat er nog is, geeft niettemin een verrassende kijk op de geschiedenis van de roemrijke Vlaamse polyfonie. Leken krijgen die kostbaarheden zelden of nooit te zien. Nu kan het, want in de voormalige landcommanderij Alden Biesen zijn ze samengebracht tot de grootse tentoonstelling “Bedreigde klanken ? ” die loopt tot 25 juni, de “Dag van de Oude Muziek”. Dan komen er diverse vermaarde ensembles om werken uit de tentoongestelde manuskripten uit te voeren. Er is ook een “antologie” te koop (3500 fr.), 170 bladzijden dik, waarin de belangrijkste handschriften in kleur staan afgebeeld. Een prachtig kijkboek. Deze tentoonstelling, een wereldprimeur, biedt dan ook visuele pareltjes : gehavende broze muziekbladzijden in kontrast met prachtig verluchte muziekhandschriften.

De tentoonstelling is dagelijks toegankelijk van 10 tot 18 uur (uitgezonderd maandag). Inkom : 100 frank. Groepen, studenten, CJP’ers en 60-plussers krijgen korting. Geleide bezoeken (max. 15 personen) zijn mogelijk en moeten tien dagen op voorhand worden aangevraagd.

– Info : (089) 41.39.13. Adres Landcommanderij : Kasteelstraat 6 in 3740 Bilzen-Rijkhoven.

RECHERCHE

Vrijdag 19 mei (20 uur) geven het Ensemble Recherche uit Duitsland en de sopraan Sarah Leonard een koncert in het Koninklijk Muziekconservatorium in Brussel. Op het programma muziek uit deze eeuw : werken van Morton Feldman (o.a. “Routine-Investigations”), Anton Webern (o.a. “Sechs Lieder op. 14”) en Stefan Wolpe (“Quartet”).

– Info : (02) 511.34.33. Reservatie : (02) 507.82.00.

Fons de Haas

Oude muziekmanuskripten worden in Alden Biesen tentoongesteld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content