FLORILEGIUM

Hoe komt een koor aan een naam ? Dat is geen gemakkelijke klus, maar toeval kan helpen. Neem nu het Vokaal Ensemble Florilegium, in 1981 opgericht door Luc Laurent. Die was toen pas klaar met een eindverhandeling over de Maastrichtse renaissance-komponist François Flori. De stap van die naam naar Florilegium het Latijnse woord voor bloemlezing was even een doordenkertje, maar ook een vondst. Zo gebeurt dat. In die dertien jaar is het ensemble uitgegroeid tot één van onze beste koren.

Florilegium verzorgt binnenkort twee paaskoncerten : het eerste op zondag 23 april om 16 uur (!) in de St.-Jacobskerk in Borsbeek, en het tweede op woensdag 26 april om 20 u.30 in de abdijkerk Vlierbeek in Keseel-Lo (Leuven). Solisten zijn Ingrid Vayen en Myriam Baert, sopranen, Hans van den Broeck, contratenor, Jos Luyten, tenor, en de bas Michel Labro. Waar nodig wordt het ensemble begeleid door een gambaconsort, bestaande uit Sophie Watillon, Gael Schroder, Piet Van Steenbergen, Frank Liegeois en Piet Strijckers. Dominique Rippen verzorgt de basso continuo en de algemene leiding is natuurlijk in handen van Luc Laurent.

Het programma oogt biezonder aantrekkelijk. Hier doet het koor zijn naam Florilegium bloemlezing dus alle eer aan. Op het eeuwig mooi blijvende motet “Jesu meine Freude” van Bach na verlaat het de platgetreden koorpaden en laat het meer onbekende komposities horen. Van Heinrich Schütz zit er het zevenstemmige motet “Ich weiß daß mein Erlöser lebet” bij ; van Thomas Tomkins de full anthem “Arise” ; en van Giovanni Legrenzi het schitterende “Dies Irae, prosa pro mortuis”. Na de pauze volgt onder meer het motet “De profundis” van Antonio Sartorio, een responsorie van Jan Dismas Zelenka en van Johann Kuhnau, en een deel uit “Membra Jesu nostra” van Dietrich Buxtehude. Er tussendoor speelt het gambaconsort komposities van Orlando Gibbons en Peter Philips (“Pavane dolorosa”). Dit is een koncert voor echte melomanen, een koncert waar je éven deze aardkloot verlaat en alle muizenissen vergeet.

– Info en reservatie : Luc Laurent, (016) 25.18.15. Of Paul De Vis, (016) 35.06.28. Kaarten zijn ook verkrijgbaar aan de ingang van de kerk en de abdij.

OPERETTE

Van het ernstige naar het lichte. Op woensdag 26 april om 20 uur kan u in het kultureel centrum van Oudergem met vrolijk tintelende ogen genieten van de operette “Der Vetter aus Dingsda” (1921) van Eduard Künneke. Het is een leuk verhaal over erfenis en liefde dat zich afspeelt in Nederland in de buurt van Weert. Een stationsromannetje, maar op prettige muziek en met evergreens als “Strahlender Mond” of “Sieben Jahre lebt’ ich in Batavia”, en toffe duetten als “Ich trink auf dein lachendes Augenpaar” en “Kindchen, du mußt nicht so schrecklich viel denken”. Deze operette wordt uitgevoerd door het Brussels Operettetheater. Dirigent is Walter Althammer. Sybille Krantz verzorgt de regie en Mariël Delucchi de koreografie. Pure ontspanning.

– Info en reservatie : Brussels Operettetheater, Vooruitgangstraat 331 in 1210 Brussel, (02) 201.11.90.

MAHLER

In de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen wordt op vrijdag 28 april om 20 uur een koncert gegeven door het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen onder leiding van Lothar Zagrosek en met medewerking van de sopraan Lothar Dam Jensen. U hoort eerst de suite “Der Geburtstag der Infantin”, geschreven in 1908 door de Oostenrijkse komponist Franz Schreker. Dan volgt Mozart met de koncert-aria “Misera, dove son ! “, getoonzet op een tekst van Metastasio, en “L’Amero, saro constante” uit de opera “Il Re pastore”. En ten slotte de prachtige “Symfonie nr 4 in G” van Gustav Mahler. Let eens op het tweede deel ervan, een scherzo, dat wel als sombere ondertitel “Freund Hein (= Pietje de Dood) spielt auf” heeft, maar er gebeurt heus niks griezeligs : Pietje toont zich van zijn vriendelijkste kant.

– Info en reservatie : (03) 231.37.37.

FONS DE HAAS

Het Vokaal Ensemble Florilegium met stichter/dirigent Luc Laurent : paaskoncert in Borsbeek en Kessel-Lo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content