MOESSORGSKI

Iedereen kent van Modest Moessorgski (1839-1881) natuurlijk “Een nacht op de kale berg”, de “Schilderijententoonstelling” of de opera “Boris Godoenov”. Maar Moessorgski heeft ook betoverende liederen geschreven zoals de “Kinderkamer-liederen” of de “Liederen en Dansen van de Dood”.

Van het laatst genoemde hoort u aanstaande zondag in “Het eerste oordeel” van Radio 3 (2 april, 13 uur) een vergelijkende diskografie, bekommentarieerd door Frits Celis, Johan Huys en Marleen Spaepen. Probleem met die Russische liederen is wel, dat je de tekst moet begrijpen om ze echt te proeven, zeker bij Moessorgski waar muziek en woord eng verstrengeld zitten. Hopelijk zal men ook daarover wat uitleg geven.

“Het eerste oordeel” is intussen ook een kwaliteitslabel op de cd’s in de winkel herkenbaar door een opgeplakt driehoekje. Onlangs werd een piano-cd van Ravel met onder meer “Gaspard de la Nuit” met dit label bedacht. Pianist is Boris Berezovski. (Teldec 4509 97539-2)

DOMUS QUARTET

Op donderdag 13 april om 20 uur kan u in het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel luisteren naar klavierkwartetten van Brahms en FaurĆ© door het jonge, maar uitstekende Domus Quartet. Van Brahms vertolken zij het “Klavierquartett nr. 2 op. 26 in A” met dat romantisch-innige Adagio, en van FaurĆ© het “Quatuor Ć  Clavier nr 2. op. 45 in g”. Zeer aan te bevelen.

– Info en plaatsbespreking : Ticketel, (070) 344.444.

JOHANNESPASSIE (1)

In de Goede Week wordt op woensdag 12 april (20 u.30) in de Sint-Pauluskerk in Antwerpen en op donderdag 13 april (20 u.30) in de Begijnhofkerk in Lier, de Johannespassie van Johann Sebastian Bach uitgevoerd door de Chorale Caecilia en het orkest Musici Dominicanorum onder leiding van Frans Dubois. Solisten zijn Cristel De Meulder, sopraan, Peter Ickx, altus, Yves Saelens, tenor (evangelist), en de bassen Frans Van Eetvelt (Kristus) en Conor Biggs. Jan Van Mol bespeelt het orgel en klavecimbel.

De bijna tachtig jaar bestaande Chorale Caecilia heeft een heel biezonder verleden. Dit koor werd namelijk in 1916 opgericht door niemand minder dan Lodewijk De Vocht, de veeleisende, strenge man met zijn prachtige, breed omrande hoed. In 1971 werd Frans Dubois de leider van dit prachtige koor.

Enkele weken geleden vertelde ik hoe we in het slotkoor van de Johannespassie kunnen horen hoe teder en voorzichtig het toegetakelde lichaam van Kristus in het graf wordt gelegd. Dat kwasi-visuele in de muziek is een onderdeel van de retoriek. Bachs komposities barsten ervan. Let in deze passie bijvoorbeeld ook eens op het scheuren van de voorhang van de tempel. De muziek gaat dan van hoog naar heel laag. In de retoriek heet dat katabasis (= neergang). Of op het zo droevig huilen van Petrus nadat hij beweerd had Kristus niet te kennen. In de muzikale retoriek heet zoiets hypotyposis, een toonschildering die rechtstreeks uit de beleving van de tekst voortspruit. Eindeloos aangrijpend.

– Info : Lier, Standaard Boekhandel, (03) 480.42.58. Antwerpen, Fnac (03) 231.20.56 ; of (03) 231.72.52 (AngĆØle Goossens).

JOHANNESPASSIE (2)

Ook in Oostende wordt de Johannespassie uitgevoerd, en wel op zaterdag 8 april om 20 uur in de Sint-Petrus-en-Pauluskerk. Vertolkers zijn Anima Eterna en het Collegium Vocale met als solisten Claron MacFeddan, Brian Asawa, Glenn Siebert, Stephen MacLeod en Guy De Mey (evangelist). Jos van Immerseel dirigeert. Dit koncert wordt georganizeerd door Musica Flandria ; er gaat dus een “PrĆ©lude” aan vooraf : wie wil, kan mits betaling een geleid bezoek aan het Museum voor Moderne Kunst in Oostende meemaken. Na de uitvoering is er mogelijkheid om te dineren en eventueel te overnachten. Reserveren is nodig.

Deze uitvoering vindt ook plaats in deSingel, Antwerpen, op donderdag 13 april om 20 uur.

– Info : Oostende, (050) 38.02.96. Fax : (050) 38.02.92. Antwerpen, (03) 248.38.00.

FONS DE HAAS

J.S. Bach : de Johannespassie staat zowel in Antwerpen als in Oostende op het programma.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content