KAMIEL D’HOOGHE

Een pas gepensioneerde en nu eredirekteur van het Koninklijk Conservatorium in Brussel wordt gevierd. Zijn naam : Kamiel D’Hooghe. Een musicus dient met muziek in de bloemetjes te worden gezet en dat gebeurt dan ook op donderdag 30 maart om 20 uur in het Brusselse Conservatorium aan de Regentschapsstraat. Het symfonieorkest en koor van het conservatorium brengen met medewerking van het Aerenbergkoor onder leiding van Robert Casteels de “Psalmensymfonie” van Igor Stravinsky, de “Symfonie nr. 4” van Anton Bruckner, en de “Passacaglio Serena (con Quodlibet) sul nome Kamiel D’Hooghe” van André Laporte.

De “Psalmensymfonie” van Stravinsky werd in 1930 in Brussel gecreëerd. In die tijd viel Stravinsky vaak terug op een religieuze inhoud, in dit geval de psalmen 38, 39 en 150. Bruckners “Symfonie nr. 4” heeft als bijnaam de “romantische”. Deze kompositie is doordrongen van een mystiek natuurgevoel. Aan de soms zware en lang aangehouden akkoorden merk je dat hij als organist altijd het orgel in zijn achterhoofd had. Aangezien D’Hooghe ook organist is, is deze keuze heel gepast. Wat het werk van Laporte betreft : als leraar kompositie heeft hij dit werk speciaal geschreven ter ere van zijn oud-direkteur Kamiel D’Hooghe.

– Info : (02) 513.45.87. Fax : (02) 513.22.53.

HARNONCOURT

Nikolaus Harnoncourt is één van de mannen die de muziek van vóór de romantiek flink hebben afgestoft, bevrijd van de in die periode onbestaande interpretaties. We krijgen hem zelden aan het werk te zien, maar die kans is er op zondag 2 april om 20 uur in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Hij dirigeert dan de Wiener Symphoniker met als solist de pianist Rudolf Buchbinder. Op het programma staan de “Symfonie nr. 104” van Joseph Haydn, bijgenaamd de “Londense”, het “Klavierkonzert nr. 20, KV 466” van Wolfgang Amadeus Mozart, en de altijd weer prachtige “Symfonie nr. 6, opus 68”, bijgenaamd de “Pastorale” van Ludwig van Beethoven. Misschien kunt u nog een plaats bemachtigen.

– Info : (02) 507.82.00.

MATTEUS-PASSIE

Dit jaar wordt van Johann Sebastian Bach opvallend vaak de Johannespassie uitgevoerd en veel minder de Matteuspassie. Van deze laatste wijs ik u op de vertolking ervan in de koncertzaal van het Lemmensinstituut in Leuven op 30 en 31 maart telkens om 19 uur, en op zaterdag 1 april om 15 uur (!). Uitvoerders zijn de koren en orkesten van het Lemmensinstituut en de meisjes van de muziekhumaniora aldaar, plus als vokale solisten de sopraan Ann Willems, de mezzi Gerda Lombaerts en Dina Grossberger, de tenor Jan Caals als evangelist, de bas Philippe Huttenlocher als Kristus, de tenor Robert Luts, de basbariton Werner Van Mechelen, en de bas Johan Uytterschaut. Dirigent is Paul Schollaert.

– Info en plaatsbespreking : (016) 23.39.67.

RICERCAR

Op dinsdag 4 april om 20 uur komt het Ricercar Consort naar de Miniemenkerk in Brussel. Dit Consort is bij barokliefhebbers heel bekend. Het heeft al veel mooie cd’s op zijn naam, waarvan diverse met een prijs werden bekroond. Het brengt in de Miniemenkerk “Das Leyden und Sterben unsers Herrn und Heylandes” van Johann Sebastiani (1622-1683). In deze opmerkelijke passie loopt hij vooruit op Bach met koralen in te lassen en te eindigen met een slotkoor. Solisten zijn Greta De Reyghere, sopraan, Kaï Wessel, contratenor, Stephane Van Dijck en Hervé Lamy, tenoren, en Max van Egmond, bas.

– Info : (02) 511.93.84.

RADU LUPU

Nog iets moois : op donderdag 6 april om 20 uur dirigeert Christian Mandeal het Nationaal Orkest. U krijgt van Ludwig van Beethoven diens “Egmont-ouverture” te horen, daarna het “Klavierkoncert nr. 1”, met de beroemde Radu Lupu als solist, en ten slotte de “Symfonie nr. 1” van Georges Enescu.

– Info : (02) 507.82.00.

FONS DE HAAS

Radu Lupu, solist in Beethovens eerste pianoconcerto.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content