DIE TOTE STADT

In de muziekgeschiedenis is maar één geval bekend van een opera die in twee steden tegelijk en op dezelfde datum een wereldpremière beleefde : “Die tote Stadt” (De dode stad) van de toen 23-jarige Erich Wolfgang Korngold werd op 4 december 1920 in Hamburg uitgevoerd onder leiding van Egon Pollak en in Keulen met Otto Klemperer als dirigent. Al een maand later, op 10 januari 1921, namen de beide direkteurs van de Wiener Staatsoper, Franz Schalk en Richard Strauss, het werk op in hun repertoire. Het publiek was uitzinnig entoesiast. Terecht, want “Die tote Stadt” is zonder meer een schitterende opera, afwisselend en meeslepend, muzikaal biezonder kleurrijk, gaande van spookachtig tot wild-dramatisch, vol sfeer en met heel gevoelig-melodische passages. Korngolds muziek leunt sterk aan bij Gustav Mahler, onder meer bij diens beroemde adagietto uit de 5de symfonie. Maar al bij al is en blijft het toch typisch Korngold. Het is een opera met onvergetelijke aria’s zoals “Glück, das mir verblieb”, “Ich werde sie nicht wiedersehen” of “Mein Sehnen, mein Wähnen, es träumt sich zurück”.

Het libretto is gebaseerd op de in 1892 verschenen roman “Bruges-la-Morte” van Georges Rodenbach, waarin de “fin-de-siècle”-hoofdpersoon een dichter zichzelf en zijn overleden geliefde identificeert met het oude, sluimerende Brugge. Het tekent tegelijk ook de wanhopige strijd van zijn tweede vrouw tegen die alom tegenwoordige afgestorvene.

Op dinsdag 21 november om 20 uur aanstaande gaat deze ontroerende kompositie in Antwerpen in première. Het is een co-produktie van De Vlaamse Opera met de Deutsche Oper Berlin. De regie is in handen van Götz Friedrich en Stefan Soltesz dirigeert. Daarna volgen nog voorstellingen op 24, 29 november en 2 december om 20 uur en op 26 november om 15 uur. In de opera van Gent vindt de première plaats op 9 december om 20 uur, met vervolgens voorstellingen op 12, 14 en 20 december om 20 uur, en op 17 december om 15 uur. Dit màg u niet missen ! Wie nu dadelijk naar het bespreekbureau gaat, belt of faxt, vindt op één van die data beslist nog een goede plaats.

– Bespreekbureaus : Opera Antwerpen, tel. (03) 233.66.85. Fax : (03) 232.26.61. Opera Gent, tel. (09) 225.24.25. Fax : (09) 223.87.26.

VOEDSEL VOOR LIEFDE

Het Festival Musica Antiqua Leuven sluit op dinsdag 28 november (20 u.30, aula Pieter De Somer) zijn driedelige Purcell-herdenking af met een avond, die de titel “If Music Be The Food Of Love” draagt. Na Purcell als opera-komponist (“Dido and Aeneas”) en als schepper van onvergankelijke religieuze werken, maakt u nu kennis met een aardse Purcell, de komponist van songs, de klank-schilder van het alledaagse leven, de maker ook van fijne instrumentale werkjes. Een “Purcell for singers and consort”, “In ’t vroede, in ’t amoereuse, in ’t sotte”. Uitvoerders zijn Deborah York, sopraan, Donald Bentvelsen, bas, Peter Van Boselaere, viool, Jeroen Van Tuinen, altviool, Sophie Watillon, basgamba, Luc Gaugler, contrabas, en de klavecinist Herman Stinders die tevens de leiding heeft.

In het programmaboek zal u vaak de term basso continuo (afgekort b.c.) tegenkomen. Om het simpel te houden : het is gewoon de (geïmprovizeerde) melodie-begeleiding door het klavecimbel, eventueel in de baslijn versterkt door gamba, cello of contrabas, en te vergelijken met wat een contrabassist en perkussionist doen in de jazz. Heel moeilijk.

Op de affiche in Leuven staan onder meer de beroemde “bibber-aria” uit “King Arthur”, waarbij je zelf begint te klappertanden van de kou ; “Bess of Bedlam”, een monoloog uit het Londense gekkenhuis ; en “Behold the man”, een dialoog tussen een krankzinnige vent en een al even zotte vrouw. Dat gaat leuk worden.

– Info en reservatie : Campus, Bondgenotenlaan 30 in 3000 Leuven. tel. (016) 23.92. OO. Fax : (016) 20.67.43 (Musica Antiqua Leuven).

Fons de Haas

Erich Wolfgang Korngold in 1922 : emoties in “Die tote Stadt”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content