IGNAZ BIBER

De Duitse komponist Ignaz Biber (1644-1704) wordt in de meeste muziekencyclopedieën slechts met vijftien of twintig lijntjes bedacht. Bovendien wordt hij dan vooral afgeschilderd als de Paganini van de barok. Dat is ten onrechte, want hij was niet alleen een groot violist, maar ook een uitstekend komponist. Van zijn werken een “requiem” onder meer zijn diverse nieuwe opnamen verschenen die aanstaande zondag 26 februari om 13 u.30 door drie vakmensen besproken worden in “Het eerste oordeel” op Radio 3.

A-FESTIVAL

Rond Jos van Immerseel heeft de Royale Belge in Brussel een klein festival georganizeerd. Het heet A-Festival omdat Van Immerseel de koncerten gebundeld heeft rond vier tema’s, zijnde Allusio, Anima, Ars en Amor. De Allusio vindt plaats in het Auditorium van de Royale Belge (1 maart, 20 u.30). Op het programma : klavierwerken van onder meer Schumann, Rossini en Liszt. De Anima ontdekt u op zaterdag 4 maart in de Biblioteek Solvay (20 u.30) met komposities van Schubert, Debussy en Poulenc. De Ars weerklinkt in klaviermuziek van Chopin, Mendelsohn, Liszt en Franck, in de Rubenszaal van het Museum voor Schone Kunsten (8 maart, 20 u.30). De Amor tenslotte is er op zaterdag 11 maart in de “trouwzaal” van het gemeentehuis van Schaarbeek met op het programma werken van onder meer Weber, Grieg, De Falla of Gershwin. Van Immerseel bespeelt een Erard-vleugel uit 1886 en 1897.

– Tickets : (070) 23.32.33.

ZEVEN WOORDEN

In 1785 kreeg Joseph Haydn van de bisschop van Cadiz (Zuid-Spanje) de opdracht een orkestwerk te komponeren op de “zeven kruiswoorden” van Kristus. Haydn schrijft erover in een brief : “Het is daar de gewoonte in de vastentijd een oratorium uit te voeren, waarbij de muren, de pilaren en de vensters van de kerk met zwarte doeken worden bekleed en er maar één lamp brandt. Na een muzikale prelude beklimt de bisschop de preekstoel, spreekt één van de zeven woorden uit met een beschouwing erbij. Daarna begeeft hij zich naar het altaar en knielt er neer. Deze pauze wordt gevuld met muziek. Dat gebeurt zo zeven keer. Het was een hele uitdaging voor mij om zoveel trage gedeelten te komponeren, waarbij het publiek zich niet verveelt. “

Het is hem gelukt en het werd een blijvend sukses. In 1797 maakte hij er een kwartetversie van opdat ook kleinere ensembles het zouden kunnen uitvoeren. In deze kwartetversie voert het Kuijken-strijkkwartet deze kompositie uit op zes plaatsen in Vlaanderen. De zeven woorden worden uitgesproken door Willem Vermandere, die ze op zijn eigen originele manier van kommentaar voorziet. Hier volgt de lijst van opvoeringen : vrijdag 10 maart in de Sint-Pieterskerk in Mechelen (Veemarkt, 20 uur, tevens tv-opname) ; zaterdag 11 maart in de Sint-Jacobskerk in Brugge (Moerstraat, 20 uur) ; zondag 12 maart in het Vleeshuis in Antwerpen (16 uur !) ; woensdag 15 maart in de Predikherenkerk in Leuven (20 uur) ; donderdag 16 maart in de Sint-Walburgakerk in Veurne (20 uur) ; en op vrijdag 17 maart in de Sint-Niklaaskerk in Neerpelt (20 u.15).

– Info : Mechelen, tel. en fax (015) 23.38.14 ; Brugge, (050) 33.70.37 ; Antwerpen, (03) 233.64.04 ; Leuven, (016) 23.84.27 ; Veurne, (058) 31.17.68 ; Neerpelt, (011) 64.30.49.

YSAYE-KWARTET

In het Auditorium Hamoir (Hamoirlaan 14 in Brussel) kan u op 8 maart om 19 u.45 genieten van een avondje kamermuziek, verzorgd door het beroemde Quatuor Ysaye. Ze spelen het “Strijkkwartet in D, KV 499” van Mozart. Het is één van de drie “Preußische Quartette”, zo genoemd omdat Mozart ze schreef voor koning Friedrich Wilhelm II van Pruisen. Deze vorst was zelf een uitstekend cellist en daarom heeft Mozart in zijn kwartetten dit instrument extra in het zonnetje gezet. Vervolgens hoort u het “Strijkkwartet nr 3 in D” van Mendelssohn, en ten slotte het “Strijkkwartet in g, opus 10” van Debussy.

– Info : (02) 373.23.00.

FONS DE HAAS

Het Kuijken-strijkkwartet : de zeven laatste woorden van Kristus door Haydn op muziek gezet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content