De kerstperiode is voor Julie Krogstad vooral een tijd van rust. Stijlvolle, bescheiden versieringen zorgen voor een intieme noot in haar ongedwongen interieur met geverfde gordijnen, handgemaakte meubels en zelfgenaaide bankbekleding.

Julie Krogstad is dol op Kerstmis, maar heeft een hekel aan alle drukte eromheen. Daarom koopt ze haar cadeautjes al in de loop van het jaar. “Wat ik doe, is goed mijn ogen openhouden als ik ergens heen moet of op reis ben”, legt ze uit. Zo hoeft ze niet in december nog de stampvolle winkels in te duiken. Stress hoort immers niet bij deze periode. Het is voor haar juist een tijd om te genieten. En natuurlijk om versieringen aan te brengen, die ze graag zo simpel mogelijk houdt. “Het hoeft niet schreeuwerig of opzichtig te zijn”, vertelt ze. Al zal dat misschien wel veranderen nu Hector er is, haar negen maanden oude zoontje.

Kan Kerstmis ook gezellig zijn zonder boom ? In dit gezin betekende een allergie niet alleen het einde van de den, maar ook van de losse takjes. Die komen er gewoon niet meer in. Toch ontbreekt het Julie niet aan ideeën. Papieren figuurtjes, grote doorzichtige glazen ballen en spulletjes uit haar jeugd komen in dit rustige interieur volledig tot hun recht. De warme rijstebrij en de verschillende lekkernijen verspreiden een heerlijke kerstgeur door het appartement.

Relaxed wonen

Het gezin woont in de Kopenhaagse wijk Oesterbro, in een appartement van 95 vierkante meter dat dateert uit 1911. De inrichting draagt een zeer persoonlijke stempel. Julie houdt van veel vrije vloerruimte, strakke lijnen en ruwe muren. De grote comfortabele meubels versterken de ongedwongen sfeer. Relaxed wonen, noemt ze het zelf. Hoe relaxed het is om met Kerstmis als kersverse moeder leiding te geven aan een bedrijf, laat zich raden. Want in 2002 startte Julie samen met haar goede vriendin Mette Skaerbeck de zaak Karmameju op. Ze verzorgen interieurinrichtingen bij particulieren en ondernemingen, en hebben ook een eigen thuiscollectie. Ze wilden iets aparts op de markt brengen. Getuige daarvan hun eerste ontwerpen, die eenvoudig, puur en eigenzinnig van stijl waren. Ze hadden hondervijftig goudkleurige kussens met dessin genaaid en zelf lampen, fleecedekens en – nog altijd hun topartikel – badjassen gemaakt. Toen alles binnen drie dagen al was verkocht, huurden ze een naaister in en begonnen weer van voren af aan. Intussen hebben ze vijf mensen in dienst en zijn ze actief in IJsland, Frankrijk, Spanje, Noorwegen en Japan.

Door Lykke Foged / Foto’s Morten Hottum

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content