Kathelijne De Backer (34) is producer-director van Alternative Nation bij MTV. Het geweldigste vindt ze, als ze totaal onbekende muziek ontdekt, die meteen raak zit.

MARLEEN WYNANTS FOTO : LIEVE BLANCQUAERT

Toen Marcel Vanthilt vroeger ?Roodvonk” deed, hing ik zijnde zijn vriendin meestal rond in de studio. Ik volgde de opnamen, de montages. Meer ervaring in de media heb ik niet opgedaan, het uittellen van Humo’s Poppoll niet meegerekend. Marcel werd dan videojockey voor MTV Europe en we zijn naar Londen verhuisd. Op een bepaald moment zochten ze bij MTV een productie-assistent die van alternatieve muziek hield, Europees was en in Londen woonde. Dat klopte met mijn profiel, en zo kon ik met Alternative Nation van start gaan. Marcel keerde terug naar België, ik bleef daar. Aanvankelijk werkten er bij MTV 40 mensen, nu 300 en elke dag komen er stapels sollicitaties binnen. De cowboymentaliteit van in het begin is veranderd. Ervaring wordt nu op prijs gesteld en de normen liggen hoger. Toen ik begon, kon alles. Wat je ook deed, het was fantastisch want het was nieuw. Nu er concurrentie is Viva in Duitsland, MCM in Frankrijk, Muziekkannaal in Nederland , speelt MTV meer op zeker. The Londen School of Theatre and Television (de BBC-kweekschool en wellicht de beste ter wereld) is hier trouwens een intense training komen geven. Experimenten en de Spielerei komen nu na de kijkcijfers. Dat geldt ook voor mijn programma. Geen extreme dingen dus. Het is natuurlijk de kunst om binnen dat gegeven goede televisie te maken. Maar als je ziet dat Nirvana op MTV dagelijkse kost is, dan noem ik dat kwaliteit. Marcel en Ray Cokes hebben via MTV trouwens een nieuwe vorm van presenteren gelanceerd die nu tot in de verste uithoeken wordt geïmiteerd. In die zin is MTV zeker trendsetter geweest.

In het begin was het louter muziek. Maar de laatste jaren is er een speciaal Pro Social Department opgericht, dat zich bezighoudt met o.a. The Free Your Mind Award die vorig jaar naar Greenpeace ging. Items als informatie rond aids, verdraagzaamheid, worden bij MTV Europe hoog in het vaandel gedragen. Em-tee-vee is niet meer zo empty als het klinkt. Dat is een verschil met de Amerikaanse MTV die bij gebrek aan concurrentie in de richting van een populaire-jongeren-tv evolueert.

Wat Alternative Nation aangaat, daarin primeert de muziek, niet het televisiemaken. Muziek van Nick Cave, PJ Harvey… Als ik een verzoekprogramma doe, krijg ik uiteraard brieven en e-mail voor nummers die de hoogste rotatie gehad hebben : Nine Inch Nail, Oasis, Blur. Maar het geweldigste is als ik in mijn bus een cd vind waar ik nog nooit van gehoord heb, ik luister ernaar en boem ! Zoals Ween bijvoorbeeld. Meteen raak.

Ik probeer moeilijke dingen tussen makkelijke te zetten, want als ik alleen onbekende muziek geef, haakt iedereen af. Maar als mensen uit Oost-Europa schrijven dat ze elke week kijken omdat ze de muziek geweldig vinden en dat die bij hen niet verkrijgbaar is, dan krijg ik het ?waauw”-gevoel, dan weet ik dat ik goed zit. Want muziek waar ik enthousiast voor ben, wil ik delen met anderen. Meer zit daar niet achter.

De artiesten zelf haten MTV natuurlijk. Het is commercie en daar moeten ze niets van hebben. Zeker niet in de alternatieve hoek waarin ik zit. Maar willen ze hun muziek laten kennen, dan kunnen ze er niet omheen. Fugazi bijvoorbeeld, weigert om pers of televisie te doen, geen studio, geen video’s, niets. Prima. Zeer consequent. Maar ik krijg het wel op mijn heupen van die groepen die elke seconde moeten laten merken dat het hun voeten uithangt. Dik tegen hun zin, maar wel met de nodige hypocrisie hun ding doen voor de camera’s. Artiesten willen vaak ook niet inzien dat MTV een bedrijf is. We krijgen zoveel muzikanten over de vloer, de ene komt binnen, de andere gaat buiten. Die mentaliteit van : ?De volgende !”, daar kunnen ze echt niet tegen. Artiesten zien zich liever als unieke mensen die een speciale behandeling verdienen. Maar als je de muziekwereld met een dikke korrel zout neemt, blijft het leuk. Zelf kijk ik alleen naar BBC, ik kan MTV zelfs niet meer ontvangen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content