Wist u dat een groene das, suède schoenen of volgens kleur gecodeerde zakdoeken mannen ooit een zekere reputatie gaven ? dankzij hipsters en metroseksuelen zeggen kleding en stijl niets meer over onze seksuele voorkeur, al hebben sommige klassiekers zo hun geschiedenis…

De tank top

Bij de verering van het mannenlichaam zijn een stevige torso, flinke bovenarmen en dito schouders zwaarwegende argumenten. Een marcelleke drukt potentiële bewonderaars net iets nadrukkelijker op de feiten dan een T-shirt in stretchstof.

De oorring

Dankzij hippies en gays dragen mannen sinds de jaren zestig (opnieuw) oorringen, al werd de discussie over de ‘juiste’ kant nooit beslecht. Onze redactie zal het worst wezen aan welke lel uw oorring hangt, zolang u maar niet op de heren van Modern Talking lijkt.

Korte broekjes

Een beetje Italiaanse bink zweert nog bij minder textiel, maar enig missionariswerk voor het bovenbeen is ook de homogemeenschap niet vreemd.

Het houthakkershemd

Ere wie ere toekomt : zelfs in de donkerste dagen van het houthakkershemd bleven vele lesbiennes onvoorwaardelijk fan.

De pilotenbril

Parallel met de opkomst van holebiverenigingen en de commerciële subcultuur in de seventies maakte het stijlgevoel van homomannen een bocht van 180 graden : mocassins, kasjmier en andere symbolen van verfijning ruimden baan voor de werkmansplunje, militaire inspiratiebronnen en al dan niet gespeeld machismo. Onder meer de pilotenbril en het bijbehorende jack sloegen over naar de catwalk.

Het matrozenshirt

Matrozen en bootsjongens prikkelen homoseksuele kunstenaars al langer, maar ook Jean-Paul Gaultier, Pierre & Gilles en Kylie Minogue deden de voorbije jaren wonderen voor de opendeurdagen van de marinebasis in Zeebrugge.

De slanke broek

Voor een gespierde bilpartij is een regenpijpbroek een marteling, maar door toedoen van de homo-erotische strips van Tom of Finland kwamen jeans in de jaren zeventig wel strakker om de ledematen te zitten

De snor

In de jaren tachtig deed Tom Magnum Selleck de zaak al weinig goed, en met de dood van Freddie Mercury in 1991 deed de laatste snorrenman het licht uit. Over de huidige revival van gezichtsbeharing hoort u de zogenaamde bear scene alvast niet klagen.

Fred Perry-polo’s

Ook gay skinheads zijn fan van de polo’s die de gelijknamige Britse tennisheld begin jaren vijftig lanceerde. Het mag dan geen mode heten, de opgestoken middelvinger naar de extreemrechtse fans van het merk is mooi meegenomen.

De merkslip

Het succes van het Calvin Klein-ondergoed in de jaren tachtig en negentig steunde op gespierde homo-erotische marketing en de gretigheid van een kersverse doelgroep. Die prompt belaagd werd door talloze nichemerken, en zichzelf tot het model op de verpakking verbouwde.

Door Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content