De verkoop van specifieke verzorgende cosmetica voor mannen stijgt gestaag. Gemotiveerde heren zijn ook al te vinden in het schoonheidssalon en in de wachtkamer van de esthetisch chirurg.

Volgens psychologe Irène Claessens is de druk die op mannen wordt uitgeoefend om er verzorgd uit te zien groter dan ooit. “Zoals van vrouwen wordt ook van mannen die een succesvolle loopbaan willen uitbouwen, verwacht dat zij er fit en ontspannen uitzien, alsof zij zaken doen vanop hun jacht. Die mannen hebben daar zelf niet om gevraagd. Het is hun vrouw die eisen stelt. Vrouwen bouwen al 30 jaar een eigen loopbaan uit en doen de heren concurrentie aan. Mannen hebben nu in vrouwen niet alleen een rivaal gevonden, maar ook iemand die hen een spiegel voorhoudt. Bovendien is de impact van de media zo groot dat niemand ongevoelig kan blijven voor het ideaalbeeld dat ook aan de heren wordt voorgeschoteld.”

Esthetisch chirurgen zagen hun mannelijk cliënteel de jongste 5 jaar drastisch toenemen. Zo ook dr. B.D. uit B. “Amper 10 jaar geleden waren mannen in mijn praktijk witte raven, nu heb ik 25 % mannelijke patiënten. Ze komen met typisch mannelijke problemen zoals haaruitval, maar ook naar liposuctie, het wegzuigen van vetophopingen aan buik en onderkin, is steeds meer vraag. Wat de echte liftings betreft, blijven de heren voorlopig nog achter, maar oogcorrecties bij mannen voer ik al wekelijks uit. Ik kan hen begrijpen, want iemand met wallen onder de ogen ziet er nu eenmaal uit alsof hij de hele nacht op zwier is geweest. En dat geeft van een zakenman geen erg betrouwbare indruk. Diepe rimpels worden met collageen opgevuld en mannen vragen ook naar peelings om de huid strakker te trekken.”

Dat heren met hun uiterlijk begaan zijn, blijkt uit recente opiniepeilingen, en ook in de parfumerie is de vraag toegenomen. Marie-Jeanne Theunis is al 20 jaar verkoopster in een parfumerie en kan de evolutie mooi inschatten: “Wij hebben tal van vaste klanten voor speciaalproducten zoals oogverzorgingscrèmes en peelinggels. Ook de doorsneeman grijpt tegenwoordig meer naar een aftershavebalsem of een -emulsie. Mannen smeren vooral de jongste 5 jaar duidelijk meer. De grote verbruikers zitten in de leeftijdsgroep rond de dertig jaar, en het publiek is erg uiteenlopend. Er zijn mannen van wie je niet zou denken dat zij huidverzorgende cosmetica gebruiken, bij anderen, die van hun uiterlijk hun beroep maakten, ligt het meer voor de hand. Ook homo’s zijn naar mijn gevoel meer met hun uiterlijk begaan dan hetero’s. Vroeger stapte een man zelden alleen de parfumerie binnen, mevrouw kocht voor hem. Nu kiezen zij zelf en zijn ze ook kritischer dan voorheen. Wat de prijs betreft, is een man zelden krenterig.”

Jean-Pierre Beaujean, Public Relations voor Vichy Homme, een merk dat in de apotheek met 14 producten in de rekken prijkt, relativeert: “Het optimisme van het einde van de jaren ’80 ten spijt blijkt de markt van de mannencosmetica niet zo snel te evolueren als verwacht. De groei in het marksegment blijkt zich vooral te situeren rond de producten die met scheren te maken hebben. Vooral hydraterende scheerproducten scoren, de verkoop van aftershavebalsems bijvoorbeeld gaat er flink op vooruit, maar van specifieke antirimpelcrèmes liggen Vlaamse mannen nog niet echt wakker.”

Op het eerste gezicht lijken de verschillen tussen de gezichtshuid van mannen en vrouwen voor de hand te liggen, maar het is niet eenvoudig om ze op een wetenschappelijke, objectieve manier aan te tonen. Wat de hoornlaag of de levende cellen van de lederhuid betreft, is er absoluut geen onderscheid. Doorgedreven dermatologisch onderzoek toonde echter aan dat het collageen- en elastinegehalte van de huid bij een man hoger ligt dan bij een vrouw, en dat zijn huid ongeveer een derde dikker is.

Petra Debusschere is schoonheidsspecialiste en kan een aantal heren tot haar vaste klanten rekenen: “Een mannenhuid wordt geleidelijk dunner, bij een vrouw gebeurt dat pas vanaf 50 tot 60 jaar. Onder invloed van het mannelijk hormoon testosteron scheidt een mannenhuid dubbel zoveel sebum af. Daarom hebben jongens en mannen vaker last van acné en mee-eters en zijn hun poriën grover. Dehydratatieproblemen treden al op bij vrouwen van 20, en de eerste rimpeltjes komen rond de 35ste verjaardag; een mannenhuid biedt langer weerstand omdat ze beter beschermd is. Dat zijn rimpels eerder groeven zijn, is ook rechtstreeks te wijten aan zijn dikker vel. Verslapping van de huid is bij vrouwen een geleidelijk proces, een mannenhuid verliest na de 40 plots aan veerkracht.”

Volgens Charlotte Boucher, Public Relations van Clinique, moeten mannenproducten aan specifieke eisen voldoen: “Wanneer de cosmeticalaboratoria formules voor mannen op punt stellen, houden ze rekening met de specifieke wensen en behoeften van mannen. Zo heeft mijnheer een voorkeur voor gels, vetvrije water-in-olie-emulsies en fijne vloeibare crèmes die zijn poriën niet verstoppen. Mannencosmetica is obligaat anticomedogeen. Mijnheer houdt evenmin van sterk geurende crèmes, maar voor een aftershavebalsem wil hij wel een uitzondering maken. De producten moeten snel en vlot uit de tube komen, met potjes loopt hij niet hoog op, spuitbussen vindt hij prima. Een ingewikkelde gebruiksaanwijzing is ook niet aan hem besteed.”

Nadia Mols is General Brand Manager Benelux voor Estée Lauder en Aramis, een merk dat al sedert 1964 specialiseerde in huidverzorging voor mannen: “Wie een man wil strikken, moet op zijn woorden letten. Mannen blijken gevoelig voor wetenschappelijke terminologie en gespierde taal, moeten rationeel worden aangesproken en houden bij de aankoop van een kort en bondig gesprek waarin meteen oplossingen voor hun probleem worden aangereikt. Zij zijn dan ook gelukkig met een erg compleet gamma zoals dat van Aramis, waarbij specifieke klachten met een gericht en snelwerkend product kunnen worden behandeld.”

Linda Raats

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content