Hij is niet de eerste en zonder twijfel niet de laatste : sterren die voor de kar van merken worden gespannen om ze van een nieuw elan te voorzien. Givenchy schakelt voor zijn nieuwe parfum ‘Play’ Justin Timberlake in, de zelfverklaarde terugkeer van de sexyness.

We kunnen het niet ontkennen : de zanger heeft op zijn zevenentwintigste al een behoorlijk parcours achter de rug. Van The Mickey Mouse Club (ook Christina Aguilera en Britney Spears bewezen de efficiĆ«ntie van zo’n start) over boysbandlid (herinnert u zich *NSYNC nog ?) en liefje van de later ontspoorde Britney, tot een der meest gelauwerde popzangers van het moment. Het felbegeerde interview konden we dus niet afslaan, ook al moesten we onze kostbare tien minuten delen met een andere journaliste.

Levensstijl te koop

De dame in kwestie, nochtans behoorlijk grijs en ervaren, bleek zo onder de indruk van de jonge popster dat ze de eerste halve minuut van het interview wegstotterde en -giechelde. Goed, nog negen en een halve te gaan, te beginnen natuurlijk met de obligate vraag : waarom ? Welke redenen deden hem kiezen voor Givenchy, terwijl hij ook andere opties had ? Die laatste noemt hij niet bij naam, maar in de wandelgangen wordt gefluisterd dat ook Armani graag van het Justineffect had geprofiteerd. Dat Givenchy voor de meest lucratieve deal moet hebben gezorgd, lijkt voor de hand liggend, maar Timberlake – na een lange dag interviews duidelijk vermoeid – gooit andere motivaties in de strijd. “Al de vorige voorstellen om een parfum te maken voelden gewoon niet juist aan. Ze gaven me het gevoel alleen maar een aantrekkelijk uithangbord te zijn. Toen Givenchy me benaderde, begonnen we meteen een creatief gesprek. Ze vroegen me welk soort parfum ik verkies. Nu moet ik toegeven dat ik er geen meer heb gedragen sinds ik een tiener was, maar afgezien daarvan heb ik een voorkeur voor citrus- en houtnoten. Op basis daarvan maakten ze de geur. En ze betrokken me ook bij het design van het flacon. Dat alles mee helpen creĆ«ren, heeft me enorm geĆÆnspireerd, want ik ben een creatief persoon, ik hou ervan merken op te bouwen. We moesten een manier vinden om mijn levensstijl en die van hen samen te smeden : een heel coole samenwerking.”

Kon u de geur dan effectief beĆÆnvloeden ?

Ze hebben me toch tests opgestuurd, waarover ik dan mijn mening gaf. Bijvoorbeeld : de intense versie is bedoeld om te contrasteren met de andere. En ik geef toe dat die andere, de originele, mijn favoriet is. Want die is licht, en ruikt niet echt als… (twijfelt) Ik hou er niet van als mensen naar parfum ruiken.

Zou u de intense versie ook dragen ?

Nee, alleen de originele. Maar sommige mensen wel, dus ze moeten toch wel iets goeds gemaakt hebben (lacht). Wat denken jullie ?

Geef mij maar de intense.

Ja, die is dan ook een stuk vrouwelijker. Weet je, in de Verenigde Staten hebben ze eens getest wat mannen het liefst ruiken op vrouwen. Blijkbaar verkozen ze mannenparfums boven vrouwenparfums. Maar weet je wat de winnaar was, volgens die mannen ? Voedsel, zoals vanille en pompelmoes, wat trouwens ook in de originele Play zit.

Is het een jonge geur ?

Ik noem hem niet graag jong of oud, eerder modern. Hij is van deze tijd.

Had u ook inspraak bij de beelden voor de advertenties ?

Ik koos de fotograaf, iemand die ik heel graag heb, en ze lieten ons zo’n beetje ons ding doen. Al wĆ ren ze er natuurlijk wel, want zij kozen hun favoriete beelden.

Waar kwam de inspiratie voor de beelden vandaan ?

Het is mijn levensstijl : twee plaatsen waar ik vaak vertoef (een vliegtuig en een muziekstudio). Dat is ook waarom LVMH (de groep waartoe Givenchy behoort) zo goed is, ze geven je een levensstijl, en zeggen niet gewoon : ‘Koop dit parfum !’ Dat is net zoals bij mij, ik zeg niet : ‘Hey, koop deze song !’, ik geef je gewoon wat ik doe.

Lijkt het flacon niet tƩ zeer op een iPod ?

Dat is nu net het hele idee, en lijkt me zeker geen probleem, ik vind het net cool. Jonge mensen, die iPods en iPhones hebben, zullen dat ook wel vinden, en de rest zal het weinig kunnen schelen. Ofwel houden ze van de geur, ofwel niet.

U geeft veel om liefdadigheid. Staat dat niet te veel in contrast met iets commercieels als dit ?

In oktober organiseer ik een golftornooi, helemaal uit liefdadigheid, voor Shriners kinderziekenhuizen. Ik sponsor er een meisje zonder benen. We zamelen geld in om benen voor haar te maken, zodat ze weer kan lopen.

Maar zou u zich kunnen voorstellen al het geld dat u met dit soort werk binnenhaalt, weg te schenken, zoals Keith Richards deed voor Vuitton ?

Ja, zeker.

Bepaalde sterren zijn bang dat een samenwerking met een beautymerk hen een gay imago zou geven.

(kijkt heel verbaasd, bijna beledigd) Ik denk niet dit dat iets te maken heeft met hetero of homo. Ik weet niet wie zoiets heeft gezegd, maar dat lijkt me toch wel een beetje onwetend. Ik weet niet eens wat ik hierop moet beantwoorden, volgens mij heeft seksuele voorkeur niets te maken met sexy zijn of niet.

Vindt u dit parfum sexy ?

Ik heb er al tien jaar geen gedragen, en dit draag ik wel.

Wat was dan het laatste dat u droeg ?

Mijn god… (denkt diep na), ik kan het me niet eens herinneren. Toen ik heel jong was, stal ik wel de aftershave van mijn grootvader, Brut van Faberge. Ik droeg ‘m wel maar moest me nog niet eens scheren ! (lacht) Je wil nu eenmaal zijn zoals je pa en je grootvader. Op een dag betrapte de vader van een vriend ons allemaal samen in de badkamer, we zaten in de derde klas, geen haartje op ons gezicht, maar we stonden ons daar te scheren, met scheercrĆØme en al. Ik vraag me af waarom we dat toen zo graag wilden.

Nu moet je wel.

Jep… Nu moet ik me gaan scheren voor de show vanavond.

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content