JESSICA CHASTAIN KLAAGT SEKSISME IN HOLLYWOOD AAN

Jessica Chastain: "Als het vrouwelijke personage niet even interessant is als het mannelijke, ben ik niet geïnteresseerd."

Ze is een van de hotste namen in Hollywood en ambassadrice voor het luxemerk Piaget. Maar Jessica Chastain is meer dan zomaar een uithangbord. Ze schreef een essay over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en ze startte een productiebedrijf for women only.

Ze speelde de jonge CIA-agente Maya in Zero Dark Thirty, van regisseur Kathryn Bigelow, over de zoektocht naar Osama Bin Laden. De rol was haar grote doorbraak en het leverde haar ook een Oscarnominatie op in 2013. Ze was al 35 toen ze doorbrak, een laatbloeier naar Hollywoodnormen. Enkele jaren eerder was ze nog een nobele onbekende, intussen wordt ze al ‘de nieuwe Meryl Streep’ genoemd.

Maar nog voor ze een ster was, weigerde ze al gegarandeerde kassuccessen zoals Iron Man 3, omdat rollen voor vrouwen in dat soort films vaak inhoud missen. “Als het vrouwelijke personage niet even interessant is als het mannelijke, ben ik niet geïnteresseerd”, vertelde ze aan het Britse Radio Times.

Chastain liet kansen om haar rijzende ster instant te verzilveren, bewust liggen. “Stoerevrouwen krijgen van filmstudio’s vaak een seksuele uitstraling”, liet ze optekenen. “Ze moeten dan een of andere catsuit dragen. Maar het kan ook anders. Kijk naar Ripley in Alien 2 (Sigourney Weaver). Ze draagt een T-shirt, een jeans en nauwelijks make-up. Wat haar sexy maakt, is hoe ze zich gedraagt.”

Uppercut voor Russell Crowe

“Wie zegt dat er voldoende rollen zijn voor vrouwen van vijftig of zestig, gaat duidelijk niet naar de cinema.” Dixit Jessica Chastain in een publieke mededeling, een reactie op een uitspraak van acteur Russell Crowe. Die had gezegd dat oudere vrouwen in Hollywood eigenlijk niet te klagen hebben over het aantal rollen, en dat het probleem vooral is dat die oudere vrouwen het liefst jongere personages vertolken. “I think he’s getting his foot stuck in his mouth” (een Engels spreekwoord om domme of beledigende uitspraken te duiden), zei Chastain nog, toen ze zich mengde in het publieke debat rond de uitspraak van Crowe.

Enige vrouw op de set

In 2017 komt The Zookeeper’s Wife uit, over een zoodirecteur die Joden in dierenkooien verborg voor de nazi’s. Chastain speelt er aan de zijde van Johan Heldenbergh. De regisseur is een vrouw, Niki Caro, net als de drie producers en twintig procent van de crew. In Hollywood is dat een prestatie. “Nooit eerder was ik op een set waar zoveel vrouwen aanwezig waren”, schreef Chastain in een essay over genderongelijkheid dat ze online liet publiceren. Dat document is een openbaring over het seksisme in Hollywood, en toont hoe gigantisch het probleem er is. “We zijn daar niet eens met de helft vrouwen op de set, de verhouding is eerder 20/80, maar dat is een pak meer dan wat gebruikelijk is. Beide seksen moeten vertegenwoordigd zijn. Als een van de twee dominant aanwezig is, creëert dat een ongezonde omgeving. Als je de enige vrouw op een set bent, kun je je soms een seksueel object voelen.”

Ook een vrouw kan een dinosaurus aan

Het is geen toeval dat Chastain op zo’n set belandt. Van de 22 films die ze tot nog toe draaide, hadden er vier een vrouwelijke regisseur. Niet slecht, als je bedenkt dat slechts 7 procent van de regisseurs in Hollywood een vrouw is. “Vrouwelijke regisseurs krijgen minder kansen”, vindt Chastain in haar essay, waar ze ook een gecontesteerde uitspraak van Jurassic World-regisseur Colin Trevorrow weerlegt. “Veel vrouwelijke regisseurs in onze sector zijn niet geïnteresseerd in een film met een grote studio. Het zijn filmmakers met een heldere stem die niet noodzakelijk verhalen willen vertellen over superhelden of ruimteschepen of dinosaurussen”, had die getweet. Chastain schreef daarover : “Als ik vrouwelijke regisseurs vraag of ze een film van dat kaliber willen regisseren, zeggen ze allemaal: “Natuurlijk wil ik dat !” Het toont hoe diep het probleem zit. De vrouwen zijn niet het probleem, maar hun vertegenwoordiging. Het probleem zit ook bij de agenten en managers. Het moet veranderen. Dit is de eenentwintigste eeuw.”

Hij & Zij

Toen haar ex, Ned Benson, haar polste voor een hoofdrol in zijn regiedebuut The Disappearance of Eleanor Rigby stemde ze alleen in mits een voorwaarde. Hij moest het verhaal van een uiteenvallende relatie vertellen vanuit twee perspectieven. De film gaat over een koppel dat de weg kwijt is na de dood van hun pasgeboren kindje. Benson zocht een actrice om de vrouw te spelen. Maar zijn script bracht vooral in beeld hoe de man de tragedie beleefd had. Chastain kreeg Benson zo ver dat hij prompt twee films maakte : Him en Her. In de ene krijgt de kijker te zien hoe de man het drama ervaart, de tweede film toont het verhaal van de vrouw. “Veel films worden enkel verteld vanuit een mannelijk perspectief”, vertelde Chastain in diverse media. “Als kijker blijf je soms op je honger. Het mag weleens eerlijker worden verdeeld, wij zijn tenslotte de helft van de bevolking.”

Door Nicole Dewulf

Haar essay over genderongelijkheid is een openbaring over het seksisme in Hollywood

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content